Hybride/Fitness of ligfiets
Beste allemaal,
Ik sta voor een keuze die ik wat lastig vind...
Voor woon-werk verkeer wil ik 35 km (enkele reis) gaan fietsen (4 x per week, 70 km per dag). Nu heb ik een ligfiets op het oog (Challenge Furai 24") of een fitness fiets (bijvoorbeeld Specialized Sirrus / Koga Roadchamp).
Op de ligfiets ben ik bang dat ik mijn knieën teveel ga belasten, maar lijkt me (als de conditie en fietstechniek onder de knieën is) wel te doen.
Een goedkopere en mogelijk interessant optie is een fitness fiets. Deze zijn iets comfortabeler in regen/wind/sneeuw condities.
Ik hoop het traject in 1.15 minuten te kunnen fietsen (fiets grootste deel over fietspaden langs de weg/door bos). Zal dat gaan lukken met een fitness fiets? Wat zouden jullie doen? Of toch comfortabel de ligfiets? Een ligfiets lijkt me lastiger om goed te leren fietsen en lijkt me belastender voor de knie. Aan de andere kant misschien op lange termijn beter vol te houden. Zijn er mensen die ervaring hebben met een fitness fiets voor dergelijk woon-werk afstanden?
Graag jullie hulp en tips!
Ik sta voor een keuze die ik wat lastig vind...
Voor woon-werk verkeer wil ik 35 km (enkele reis) gaan fietsen (4 x per week, 70 km per dag). Nu heb ik een ligfiets op het oog (Challenge Furai 24") of een fitness fiets (bijvoorbeeld Specialized Sirrus / Koga Roadchamp).
Op de ligfiets ben ik bang dat ik mijn knieën teveel ga belasten, maar lijkt me (als de conditie en fietstechniek onder de knieën is) wel te doen.
Een goedkopere en mogelijk interessant optie is een fitness fiets. Deze zijn iets comfortabeler in regen/wind/sneeuw condities.
Ik hoop het traject in 1.15 minuten te kunnen fietsen (fiets grootste deel over fietspaden langs de weg/door bos). Zal dat gaan lukken met een fitness fiets? Wat zouden jullie doen? Of toch comfortabel de ligfiets? Een ligfiets lijkt me lastiger om goed te leren fietsen en lijkt me belastender voor de knie. Aan de andere kant misschien op lange termijn beter vol te houden. Zijn er mensen die ervaring hebben met een fitness fiets voor dergelijk woon-werk afstanden?
Graag jullie hulp en tips!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
zonder ervaringen op de ligfiets, maar een oud collega van mij deed dat wel, en dat ging prima.
Ik snap niet waarom kniebelasting groter zou zijn dan gewoon op een fiets. De hoeken, en dus bewegingen, die je met je knie maakt zijn vergelijkbaar (mits je je knieen niet ineens gaat overstrekken natuurlijk). Het vermogen dat je levert zal ook niet heel anders zijn.
Comfort.,. op een goede racefiets/fitness fiets (goed als in goedpassend) zit je ook gewoon comfortabel.
Snelheid, afhankelijk van verkeerslichten en andere dingen, zou 1,15 over 35km prima moeten kunnen.., maar hangt natuurlijk van je eigen conditie af. en zal allicht verbeteren over de tijd heen.
Met de ligfiets zou ik me denk ik nog het meest zorgen maken om je eigen veiligheid. zichtbaarheid in het verkeer, en eigen overzicht over het verkeer. Zeker als je tijdens spitstijden je woon-werk rit moet afleggen.
Ik snap niet waarom kniebelasting groter zou zijn dan gewoon op een fiets. De hoeken, en dus bewegingen, die je met je knie maakt zijn vergelijkbaar (mits je je knieen niet ineens gaat overstrekken natuurlijk). Het vermogen dat je levert zal ook niet heel anders zijn.
Comfort.,. op een goede racefiets/fitness fiets (goed als in goedpassend) zit je ook gewoon comfortabel.
Snelheid, afhankelijk van verkeerslichten en andere dingen, zou 1,15 over 35km prima moeten kunnen.., maar hangt natuurlijk van je eigen conditie af. en zal allicht verbeteren over de tijd heen.
Met de ligfiets zou ik me denk ik nog het meest zorgen maken om je eigen veiligheid. zichtbaarheid in het verkeer, en eigen overzicht over het verkeer. Zeker als je tijdens spitstijden je woon-werk rit moet afleggen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Doordat je met je rug in een stoeltje ligt, kan je je daartegen afzetten. Als je verkeert gaat fietsen, schijn je de knieën makkelijk te kunnen overbelasten.MarkVeenstra schreef:zonder ervaringen op de ligfiets, maar een oud collega van mij deed dat wel, en dat ging prima.
Dat is inderdaad zo, alhoewel de route die ik moet, niet heel druk is. Behalve laatste stuk (scholieren en stukje stad Nijmegen). Dat heb ik wel ervaren met een gehuurde ligfiets, ze schrikken nogal van je. Dat was echter erg lage fiets, het model die ik op het oog heb, is hoger, met meer overzicht.MarkVeenstra schreef:Met de ligfiets zou ik me denk ik nog het meest zorgen maken om je eigen veiligheid
Fiets je ook met slecht weer? Op de Koga kan je spatborden krijgen, dat lijkt me wel handig als je dan wilt doorfietsen.feddesman schreef:Ik heb een Sirrus als woon werk fiets en fiets 23 km (enkel) in 45 minuten.
Ben niet overdreven getraind of iets dergelijks dus dat moet je wel lukken.
Hoe kom je aan op je werk? Totaal bezweet? Omkleden of gelijk aan het werk?
Ja ook met slecht weer,op elke fiets kan je spatborden zetten dus dat is het probleem niet.bpater schreef:Fiets je ook met slecht weer? Op de Koga kan je spatborden krijgen, dat lijkt me wel handig als je dan wilt doorfietsen.feddesman schreef:Ik heb een Sirrus als woon werk fiets en fiets 23 km (enkel) in 45 minuten.
Hoe kom je aan op je werk? Totaal bezweet? Omkleden of gelijk aan het werk?
Ik kom wel bezweet aan ja maar heb de mogelijkheid tot douchen en heb een kluisje.
Ik vindt het echt lekker om na mn werk de fiets op te gaan, soms plak ik er nog lekker 50 tegen aan.
Specialized Diverge Axs
Douchen zou ik wel kunnen, maar 's morgens is het misschien handiger iets langzamer te fietsen zodat je niet hoeft te douchen.... de tijd die je verliest, win je weer door niet te douchen. Denk ik zo.feddesman schreef:Ik kom wel bezweet aan ja maar heb de mogelijkheid tot douchen en heb een kluisje.
Ik vindt het echt lekker om na mn werk de fiets op te gaan, soms plak ik er nog lekker 50 tegen aan.
Maar als het een eindje boven de 20 graden is en rijdt in je kantootoutfit of werkkleding zweet je je een ongeluk als je een beetje doortrapt. Dan kun je je beter in fietskloffie hijsen en douchen op je werk. Je hoeft geen half uur onder de douche te staan uiteraard.
Campagnolo Ultra Dork
Douchen is wel zo lekker.bpater schreef:Douchen zou ik wel kunnen, maar 's morgens is het misschien handiger iets langzamer te fietsen zodat je niet hoeft te douchen.... de tijd die je verliest, win je weer door niet te douchen. Denk ik zo.feddesman schreef:Ik kom wel bezweet aan ja maar heb de mogelijkheid tot douchen en heb een kluisje.
Specialized Diverge Axs
En een zogenaamde "gravelbike"? Lijkt op een racefiets maar met een comfortabele geometrie en ruimte voor dikkere banden en (niet op alle modellen) spatborden. Heel veelzijdig. Door de week voor woon/werk en in het weekend een "racefiets-rondje" of een niet al te zware MTB-route. Bijvoorbeeld een Kona Rove of een Specialized Awol.
- opperhoofd
- Forum-lid
Dit type fiets is voor woonwerk, zeer prettig. Nu een Cotic Escapade, daarvoor o.a. een Kona Rove (helaas afgeschreven door een aanrijding) Een echte racer zal vast iets sneller zijn. Ben je bereid iets aan snelheid in te leveren dan krijg je daar veel voor terug, vooral tijdens je woonwerk rit.2meter schreef:En een zogenaamde "gravelbike"? Lijkt op een racefiets maar met een comfortabele geometrie en ruimte voor dikkere banden en (niet op alle modellen) spatborden. Heel veelzijdig. Door de week voor woon/werk en in het weekend een "racefiets-rondje" of een niet al te zware MTB-route. Bijvoorbeeld een Kona Rove of een Specialized Awol.
Een fitnessfiets lijkt me niet wat met de afstand die jij rijdt. Rechtop is fijn in druk verkeer (fitnessbike = racefiets met flatbar) maar langere stukken met wind tegen is een dropbar wel zo fijn.
Op dit ding rij ik m'n woonwerk ritjes. Op het stuur zitten wat pads om met de onderarmen op te leunen, een erg ontspannen houding. De drop zadel-stuur is niet veel wat ik erg relaxed vind fietsen met druk verkeer (zoals een fitnessbike houding)
Met een ligfiets heb ik geen ervaring.
Omgerekend is dat 30,6 km/h gemiddeld. Als cruisesnelheid zal dat rond de 34 a 35 zijn. Best hard voor woonwerk IMHO.feddesman schreef:Ik heb een Sirrus als woon werk fiets en fiets 23 km (enkel) in 45 minuten.
Een ligfiets is ideaal als je hoofdzakelijk niet in de stad rijdt. Denk om je cadans en afstelling en dan komt het met de knieen wel goed. Voordeel ook is dat je bij gladheid minder hard valt. Fitnessbike of een racefiets met spatborden kan ook, maar is in de polder minder snel. Maar daar heb jij wellicht minder last van. Is het daar heuvelachtig?