Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Licentie beginnende wielrenner

Jimm88
Forum-lid

Gebruikersavatar Jimm88 13 sep 2015 15:26

Beste lezers,

Ik fiets nu een aantal jaar, het ene jaar wat meer dan het andere jaar. Vaak alleen, soms met mijn broer of vader. Naast wielrennen, speel ik ook basketbal.

Ik ben 26 jaar en 83kg (193cm)

Nu zou ik graag volgend seizoen, meedoen aan wat wedstrijden.

Aangezien ik verder een leek ben op dit gebied, hoop ik dat jullie mij wat op weg kunnen helpen.

De dichtstbijzijnde wielerclub is voor mij Jan van Arckel. Hier zou ik dan lid van moeten worden, en wat voor licentie zou ik dan moeten aanvragen?

Ik wil gewoon wat beginners wedstrijden willen rijden, om te kijken of ik het leuk vind, of ik het wel bij kan houden :roll:. Maar ik snap zelf niks van alle klasse's etc.

Dus mijn vragen:

Moet je perse lid worden van een vereniging om wedstrijden te rijden?
Wat voor klasse's zijn er voor beginners?
Zijn er ook wedstrijden (omgeving Gorinchem, Woudrichem) die zonder licentie te rijden zijn?
Wat moet je gemiddeld aankunnen (qua snelheid, afstand)

Alvast bedankt voor jullie input.

Groet,

Jimmy
Afbeelding

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 13 sep 2015 15:38

Je hoeft niet perse lid te zijn van een vereniging om wedstrijden te rijden. Je kan een knwu basislidmaatschap kopen en dan zou je bij veel wedstrijden bijv. een zomeravondcompetitie mee kunnen doen. Let wel op deze wedstrijden staan niet op de knwu kalender. De meerwaarde van een club is de gezelligheid. vaak capabele trainers en je kan een licentie kopen. Hiermee kun je wedstrijden rijden die ook op de knwu kalender staan.

Bij veel wedstrijden is er een A en B klasse. Als ik jouw was zou ik bij de B starten.

De meeste wedstrijden bij de B's zijn zo.n 60 kilometer lang. Hier rijd je dan een gemiddelde tussen de 40 en 42 kilometer per uur. Je heb hier wel goede conditie voor nodig maar de enige manier om er bij te blijven is eigenlijk veel wedstrijden rijden. gemiddeldes die je in je uppie rijd zeggen niet zoveel.

De wedstrijden weet ik niet maar dat is even googlen.
Maak joe woar

peter1981
Forum-lid

peter1981 13 sep 2015 21:34

KNWU basis mag je niet overal mee starten
gewoon NWB licentie pakken in a of b amateur en je kan overal rijden
Voor die 5 tientjes per jaar hoef je het niet te laten denk ik
Als je ooit een elite licentie wilt hebben kom je wel bij de KNWU uit
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 sep 2015 10:08

Hoeveel jaar bestaat A-Amateurs en B-Amateurs nu al niet meer? Misschien handig om iemand een beetje goed voor te lichten?

Het rijtje is: Sportklasse, Amateurs, Elite-beloften.
Sportklasse is overigens niet echt een instapklasse, daar wordt al behoorlijk hard door gereden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

edwin01
Forum-lid

edwin01 14 sep 2015 10:20

Je kunt ook lid worden van een vereniging zonder een licentie te nemen. Je krijgt dan sowieso het basislidmaatschap van de KNWU waarmee je, zoals al genoemd, kunt meedoen aan de trainingswedstrijdjes en clubcompetities en de gezelligheid en begeleiding van een vereniging.

Voor een absolute beginner is dat even mooi zat. Als dat een seizoen lekker gaat, kun je een Sportklasse-licentie overwegen, maar AMC-fan zegt het al, daar wordt hard gereden.....
Gemiddeldes zeggen niet veel, het gaat vooral om de tempowisselingen. Dus naast de duurtraining intervalletjes doen! En fatsoenlijk sturen is ook wel handig........

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 14 sep 2015 11:27

Je kunt het beste lid worden van een vereniging zoals Jan van Arckel. Die mensen helpen je dan wel op weg. Let wel op bij je keuze voor een club of ze een actieve wedstrijdafdeling hebben. Veel toerclubs doen niets/weinig aan wedstrijden.
Beginnen met wedstrijden rijden is best ingewikkeld. Er zijn heel veel dingen die je moet weten, weetjes, gebruiken en vreemde gewoonten. In de wedstrijden kan het er ook behoorlijk hard aan toegaan. Tenzij je een enorm talent bent, is het het beste dat je er een beetje voorzichtig ingroeit.
Criteriums en klassiekers rijden is behoorlijk onbarmhartig. "Gedubbelde renners mogen afstappen". Dus als je tussen de wielen uitgereden wordt, omdat je nog niet geleerd hebt je in het peloton te handhaven, dan sta je na 15 min weer in de kleedkamer. Voor klassiekers geldt hetzelfde. Achter de laatste volgwagen, ben je 'uit de koers' en rijdt je als wielertoerist op de openbare weg.

sneeuwcrosser2
Forum-lid

sneeuwcrosser2 14 sep 2015 15:49

De beste weg is denk ik dat je begint bij een toerclub of snelle groep. Zodra je goed mee kunt komen (rond de 35 gemiddeld) dan probeer je een clubwedstrijdje of zomeravondcompetitie in de buurt. Vaak is er wel een dergelijke competitie in de buurt. Ben niet echt bekend in Zuid-Holland, maar bij de Mol in Dordrecht wordt vaak op het baantje gereden weet ik. Dat zijn ook de makkelijkste wedstrijden. Lekker meefietsen in het peloton. Als dit goed gaat en je kunt goed meekomen met de A-klasse dan kun je gaan denken aan Sportklasse wedstrijden. Dit is vaak al een behoorlijk nivo. Basis of Sportklasse-licentie heb je in eerste instantie voldoende aan.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 14 sep 2015 16:29

Denk eraan dat je voor het aanvragen van een licentie ook eerst een medische keuring moet doorstaan. Hartfilmpjes etc, welke je zelf moet bekostigen (mits niet goed verzekerd).

Wordt lid bij een vereniging, ga een aantal clubcompetie wedstrijdjes rijden (de eerste weken houd je dat niet zomaar vol). Als je dan in juni denkt echte wedstrijden te willen rijden kan je altijd nog een licentie aanvragen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 sep 2015 17:36

Even inhaken op de vraag van TS: mijn amateur B licentie heb ik jaren terug laten verlopen, en daarmee ook de medische keuring. Wedstrijd ambitie heb ik niet echt meer, maar ik wil wel weer eens rondjes meedoen op Sloten of Spaarnwoude (met de licentiehouders), en misschien van de winter ook wel weer op de baan in Alkmaar). Kan ik met een basislidschap af (en is medische keuring dan noodzakelijk), of toch sportklasse. Ik ben nog lid van een wielervereniging, dus dat is geen probleem.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 14 sep 2015 17:53

Die clubwedstrijdjes zijn, mits geen knwu koersjes, te voldoen met een basislidmaatschap ivm de verzekering etc. Wil je een wedstrijd rijden onder de auspiciën van de KNWU dan is een licentie nodig.

Jimm88
Forum-lid

Gebruikersavatar Jimm88 14 sep 2015 18:09

Bedankt voor de reacties! Ik ben weer wat wijzer. Bij de club Jan van Arckel hebben ze ook een 'regio recreanten' competitie. Ik denk dat ik hier mee begin om te kijken waar ik sta. Hieraan kan ik meedoen met een basis KNWU licentie.
Afbeelding

wielklem
Forum-lid

Gebruikersavatar wielklem 14 sep 2015 20:10

Prima keuze lijkt me! Ik (25) ben vorig jaar begonnen met fietsen, ongeveer 2.000 km gefietst. Dit jaar voor het eerst begonnen met wedstrijden, eerst voorjaarscompetitie en aansluitend zomeravondcompetitie. Met een basislidmaatschap via de vereniging.

Voorjaars- en zomeravondcompetitie is hier verdeeld in een A-klasse en B-klasse. Toen ik dit voorjaar begon aan wedstrijden bij de B's was het vooral belangrijk aan te klampen, wat altijd lukte. Nu aan het eind van dit seizoen finishte ik voorin bij de B's, dit jaar heb ik tot nu toe ongeveer 6.000 km gefietst.

Dus met een rustige opbouw en beetje variërende training prima te doen! En met fietsen de glimmende kant boven houden ;)

Plaats reactie