Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 18 aug 2015 15:00

Al een tijdje gelden kwam Gamrin met deze "elektronische achteruitkijk spiegel" Een apparaat wat detecteerd of er auto's van achteren naderen en je vervolgens waarschuwt op een displays maar ook middels LED verlichting de Auto waarschuwt (althans probeert te waarschuwen).

http://www.dcrainmaker.com/2015/07/garm ... ights.html

Ik vraag me dan af wie zo iets ooit gaat kopen en gebruiken, maar ja dat dachten de meeste mensen 10 jaar geleden ook toen de Garmin Fiets GPS toestellen op de markt kwamen.
Dus wat denken jullie:
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 aug 2015 15:21

Een nieuw hoofdstuk in de verrubbertegelificatie van de samenleving...

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 18 aug 2015 15:47

havana schreef:Een nieuw hoofdstuk in de verrubbertegelificatie van de samenleving...
Dat woord moet ik echt onthouden :D
Overigens helemaal mee eens !
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 19 aug 2015 13:58

+1 +2 Fantastisch verwoord.... :-D :-D
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

mkriens
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 jan 2014 14:29
Locatie: Eindhoven

mkriens 19 aug 2015 14:41

Lijkt mij wel fijn, soms zit je op een rustige landweg tegen de wind in en hoor je een auto niet naderen. Ik schrik me dan rot als ze langs me razen of toeteren.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 21 aug 2015 00:55

Ik vind het zelf nu ook onzin, maar als achter 3 jaar de sensor in mijn zadelpen en de indicator in mijn stuurpen zit verwerkt dan kan ik me voorstellen dat ik ermee ga rijden.
Afbeelding

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 21 aug 2015 08:14

Grote groep met wielrenners, die niet in de gaten hebben dat er nog meer verkeersdeelnemers dezelfde kant oprijden , maar hun graag zouden willen passeren?
Marco :)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 19 feb 2018 12:52

Bijna 3 jaar verder en helaas het ding zit nog niet in mijn zadelpen, sterker nog er is nog niets aan veranderd. Helaas zijn de afmetingen in combinatie met horizontale montage niet echt aantrekkelijk, dus ben ik nog aan het wachten op een modelupdate.

Wat welk gezegd mag worden is dat vrijwel alle gebruikerservaringen in deze laatste 3 jaar zeer positief zijn (veel beter dan ik had verwacht). De functionaliteit lijkt me uiterst zinvol in veel gevallen.
Afbeelding

Echo
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 19 feb 2018 19:14

Mij ook, ik ben lawaaidoof dus ik hoor echt achteropkomend verkeer heel slecht., zeker met widgeruis er ook nog eens bij. Ik schrik me elke keer het leplazerus als er een auto me passeert op een dijk of landweggetje. Maar grootste bezwaar voor mij is de batterijduur van max 3 tot 3 1/2 uur.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 20 aug 2018 13:25

Weer een half jaar verder en nu is er een nieuw model Varia verkrijgbaar met langere batterij duur en een verticaal model waardoor het optisch iets beter uit ziet bij montage op de zadelpen.
Omdat ik in het najaar en winter toch wat langer wil kunnen doorrijden 's avonds en omdat ik toch een aantal verslijt onderdelen moest bestellen heb ik er maar eentje besteld met het idee: "Terugsturen kan altijd".

Dat ga ik dus niet doen. Voor een lampje is het helaas nog aan de grote kant maar qua radar werking was ik na een paar kilometer al overtuigd. Op een zonnige zondagmiddag door zuid Limburg rijden brengt nog al wat verkeer met zich mee en dan is het een verademing hoe dit apparaat op je Edge (1030 bij mij) je subtiel maar heel duidelijk op de hoogte houd wat achter je gebeurd.
- Op 100km 1 of 2 keer vals alarm: omdat de fietser die bij me was na een afdaling wat hard op me inliep werd die ook als "auto gedetecteerd"
- Als iemand anders precies tussen auto en de Varia in fiets kan een auto wat laat gedetecteerd worden.

Voor de rest een perfect systeem op de vele B wegen waar de zijkant van de weg veel gaten heeft en waar je geneigd bent in het midden te gaan fietsen. Je wordt ruim op tijd gewaarschuwd dat er auto's of motoren achter je zitten en hoe snel ze naderen.
Ook als je op een fietspad rijdt wat eindigt of op een fietspad aan de linkerkant waar je naar toe rijdt of vanaf moet. Natuurlijk kijk je dan nog steeds om maar geen 10 keer zoals ik dat normaal gesproken doe,

Al met al dus echt zo een ding waar van je niet weet dat je het nodig hebt totdat je ermee hebt gereden.
Afbeelding

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 20 aug 2018 15:46

thnx voor de review.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 20 aug 2018 15:50

plus het lampje gaat harder knipperen als de auto er bijna is, dus al doe je zelfs niks je valt iig beter op. Ik wil hem ook nog steeds eens kopen.
Afbeelding

Plaats reactie