Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Geluid uit naaf (achter)

PetiK
Forum-lid

PetiK 20 jul 2015 12:43

Ik heb een 'probleem' met mijn achterwiel.

Betreft een Supra RA comp achterwiel met 8-9-10 speed compatible hub & 10-speed shimano cassette & shimano 3500 naaf. Als ik het wiel op de standaard een slinger geef hoor ik een licht 'schurend' geluid.
Het geluid is vergelijkbaar met een aanlopende rem + slag in je wiel. Het geluid is dus niet constant te horen maar wel bij elke omwenteling. Verder heb ik het idee dat mijn achterwiel niet zo soepel loopt als zou moeten, maar dat kan ook aan mij liggen.

Uiteraard al gecheckt of het wiel aanloopt, dit is niet het geval. Wel ik heb mijn cassette een aantal keer goed schoongemaakt met een 'enthousiaste' hoeveelheid lampenolie, terwijl deze gemonteerd was op het achterwiel. Heb ik mijn wiellagers hier wellicht mee verkloot? Zijn de lagers van deze naaf makkelijk vervangbaar? Of moet ik het heel ergens anders zoeken?

Alvast dank

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 20 jul 2015 13:29

Met 3500 bedoel je Sora? Lampenolie over de cassette? Dat zal in het freewheel doorgedrongen zijn, met wat vuil onderweg opgepikt. De afdichting is bij Sora niet van de hoogste plank. Overigens niet al te slim, die actie. Beide buitenste lagers zullen waarschijnlijk niet gepenetreerd zijn, maar wel het lager dat het freewheel lagert. Sora lagers zijn met losse kogels. Haal het freewheel eraf en bekijk de zaak. Voor het silent clutch deel is speciale tool nodig, eventueel zelf te maken. Lijkt me beter dit aan deskundigen over te laten.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 20 jul 2015 13:33

Als het wiel bij elke omwenteling een deel van de omwenteling een licht schurend geluid maakt, kan het zijn dat een lagercup is ingevreten. Dit heeft o.a. te maken met de leeftijd van de wielen en of je ook wel fietst tijdens regenachtig weer. In dat geval kom je toch al snel uit op een andere setje wielen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

PetiK
Forum-lid

PetiK 20 jul 2015 13:44

@klimmer

Bedankt. Inderdaad de Sora naaf. Cassette was vet&vies vandaar de lampenolie, en dat werkt goed. Dat ik hem niet van mijn wiel af heb gehaald voor het schoonmaken is inderdaad geen slimme actie. Ik ben dan ook een beginner & leer nog elke dag. Verder is het inderdaad niet het duurste wielsetje (nieuwprijs 130e, zat gemonteerd op de fiets bij aankoop) en dus een prima leermiddel. Ik ga er mee aan de slag.

@razenderoeland Wielen zijn niet oud (april 2015 dus een kleine 4 maanden). Ze hebben 3700km gelopen in weer & wind.

Plaats reactie