Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

prijs ketting titanium coating

fiets u2
Forum-lid

fiets u2 17 jul 2015 13:51

Is de meerprijs van een ketting met titanium coating zijn extra geld waard,en kun je er echt meer kilometers maken mbt slijtage.
Ik zit te twijfelen tussen de :
KMC X10SL 10-SPEED SUPERLIGHT GOLD/TITANIUM KETTING € 48,94 of de ,
KMC X10SL 10-SPEED SUPERLIGHT SILVER KETTING € 44,95.
I don't need "Therapy" ,I just need to go cycling.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 jul 2015 14:30

Voor dit prijsverschil van een paar euro zou ik het gewoon eens zelf uitproberen.
Mijn gevoel zegt dat het vooral voor het bling gehalte is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 17 jul 2015 14:54

Ik kon geen verschil merken...

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 17 jul 2015 14:58

Wat wordt en dan gecoat? Dat een ketting slijt, kun je zien als je een oude naast een nieuwe legt. De oude is langer, wat een gevolg is van de slijtage binnen in de schakels: op de rolletjes. Binnen in de schakels komen zandkorrels. Als het droog is gaan ze zandstralen, als het nat is wordt het schuurpapier.

De onderdelen van de schakels komen ook minder strak ten opzicht van elkaar te staan. Het effect daarvan zie je als je een oude en een nieuwe ketting in een cirkel legt. De oude ketting buigt veel verder door. De zijdelingse stijfheid verdwijnt. Daardoor schakelt een oude ketting ook minder scherp dan een nieuwe: je kunt hem minder goed in z'n geheel opzij duwen met de derailleur.

Titanium coating gaat daar niet bij helpen. De slijt blijft.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 17 jul 2015 15:12

Tevens is het gewicht hetzelfde (Shimano gebruikt op de grote kransjes van een cassette nogal eens titanium ivm gewicht al gaat dat in de marge zoals ik het zie), trekvastheid hetzelfde etc.

Het zal, in samenhang wat hierboven vermeld, dus niet zo zijn dat je voor 4 euro meer tevens 2000km meer met een ketting rijdt. KMC zou gek zijn.

Testen met beide kun je eigenlijk niet aangezien slijtage afhangt van het onderhoud en de omstandigheden waarin gereden wordt.

Titanium klink lekker voor menigeen. Marketing ;)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 17 jul 2015 16:27

testen kan eventueel als je om de week met ketting 1 of ketting 2 rijdt. Meetlint ernaast en dan per maand de lengte opemeten.

oldsteel

oldsteel 17 jul 2015 18:10

is ook marketing....
nee, geen marketting.

urdvurk1.1
Forum-lid

Gebruikersavatar urdvurk1.1 18 jul 2015 11:53

Ik heb me een tijd geleden precies hetzelfde afgevraagd, TiN-coating is op zich een prima idee, want verschrikkelijk hard, wat zou moeten helpen tegen slijtage.

Dus om te proberen een gecoate ketting besteld, maar bij het inkorten bleek al dat de ketting eerst in elkaar wordt gezet en daarna pas gecoat: de binnenkant van de schakels is gewoon blank. Oftewel: op de plek waar de meeste slijtage optreedt, tussen de asjes en de rollers, zit geen coating.

Voor de kleur kan je het dus doen, tegen slijtage gaat het op deze manier niet helpen.

Plaats reactie