Is de meerprijs van een ketting met titanium coating zijn extra geld waard,en kun je er echt meer kilometers maken mbt slijtage.
Ik zit te twijfelen tussen de :
KMC X10SL 10-SPEED SUPERLIGHT GOLD/TITANIUM KETTING € 48,94 of de ,
KMC X10SL 10-SPEED SUPERLIGHT SILVER KETTING € 44,95.
prijs ketting titanium coating
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6380
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Voor dit prijsverschil van een paar euro zou ik het gewoon eens zelf uitproberen.
Mijn gevoel zegt dat het vooral voor het bling gehalte is.
Mijn gevoel zegt dat het vooral voor het bling gehalte is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Wat wordt en dan gecoat? Dat een ketting slijt, kun je zien als je een oude naast een nieuwe legt. De oude is langer, wat een gevolg is van de slijtage binnen in de schakels: op de rolletjes. Binnen in de schakels komen zandkorrels. Als het droog is gaan ze zandstralen, als het nat is wordt het schuurpapier.
De onderdelen van de schakels komen ook minder strak ten opzicht van elkaar te staan. Het effect daarvan zie je als je een oude en een nieuwe ketting in een cirkel legt. De oude ketting buigt veel verder door. De zijdelingse stijfheid verdwijnt. Daardoor schakelt een oude ketting ook minder scherp dan een nieuwe: je kunt hem minder goed in z'n geheel opzij duwen met de derailleur.
Titanium coating gaat daar niet bij helpen. De slijt blijft.
De onderdelen van de schakels komen ook minder strak ten opzicht van elkaar te staan. Het effect daarvan zie je als je een oude en een nieuwe ketting in een cirkel legt. De oude ketting buigt veel verder door. De zijdelingse stijfheid verdwijnt. Daardoor schakelt een oude ketting ook minder scherp dan een nieuwe: je kunt hem minder goed in z'n geheel opzij duwen met de derailleur.
Titanium coating gaat daar niet bij helpen. De slijt blijft.
Tevens is het gewicht hetzelfde (Shimano gebruikt op de grote kransjes van een cassette nogal eens titanium ivm gewicht al gaat dat in de marge zoals ik het zie), trekvastheid hetzelfde etc.
Het zal, in samenhang wat hierboven vermeld, dus niet zo zijn dat je voor 4 euro meer tevens 2000km meer met een ketting rijdt. KMC zou gek zijn.
Testen met beide kun je eigenlijk niet aangezien slijtage afhangt van het onderhoud en de omstandigheden waarin gereden wordt.
Titanium klink lekker voor menigeen. Marketing
Het zal, in samenhang wat hierboven vermeld, dus niet zo zijn dat je voor 4 euro meer tevens 2000km meer met een ketting rijdt. KMC zou gek zijn.
Testen met beide kun je eigenlijk niet aangezien slijtage afhangt van het onderhoud en de omstandigheden waarin gereden wordt.
Titanium klink lekker voor menigeen. Marketing
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
oldsteel
is ook marketing....
nee, geen marketting.
nee, geen marketting.
- urdvurk1.1
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 20 jul 2011 22:45
- Locatie: Amsterdam
Ik heb me een tijd geleden precies hetzelfde afgevraagd, TiN-coating is op zich een prima idee, want verschrikkelijk hard, wat zou moeten helpen tegen slijtage.
Dus om te proberen een gecoate ketting besteld, maar bij het inkorten bleek al dat de ketting eerst in elkaar wordt gezet en daarna pas gecoat: de binnenkant van de schakels is gewoon blank. Oftewel: op de plek waar de meeste slijtage optreedt, tussen de asjes en de rollers, zit geen coating.
Voor de kleur kan je het dus doen, tegen slijtage gaat het op deze manier niet helpen.
Dus om te proberen een gecoate ketting besteld, maar bij het inkorten bleek al dat de ketting eerst in elkaar wordt gezet en daarna pas gecoat: de binnenkant van de schakels is gewoon blank. Oftewel: op de plek waar de meeste slijtage optreedt, tussen de asjes en de rollers, zit geen coating.
Voor de kleur kan je het dus doen, tegen slijtage gaat het op deze manier niet helpen.