Giant Defy Advanced vs TCR Advanced 2015
Hoi forumleden,
Wat denken jullie over het volgende?
Mezelf: +- sportief (loper van halve marathons), op zoek naar een (eerste) racefiets om km's mee te malen. Als newbie geen idee wat haalbare afstanden zijn, maar ik gok dat uiteindelijk +100km tot de mogelijkheden moet behoren. En liefst aan een spannend tempo.
Aanbod van mijn lokale fietsenmaker (uit de catalogus, fietsen staan er niet):
Giant Defy Advanced 2 LTD:
- meer comfortabele zithouding naar het schijnt
- 105 en schijfremmen
- 9.1kg
- €1549
Giant TCR Advanced 2 compact
- meer race georiënteerde zithouding
- 105 en velgremmen
- 8.14 kg
- €1549
Giant TCR Advanced 1 LTD compact:
- meer race georiënteerde zithouding
- ultegra en velgremmen
- 7.4 kg
- €1999
Waar ik mee worstel:
- het gewicht van de defy hier is meer dan 9 kg. Dat moet zowat het zwaarste in zijn klasse zijn. hoe moet ik dat beoordelen? Waarom is dat zo zwaar? het gaat hier niet over enkele tientallen grammen, maar over 1 tot 1.7 kg meer dan de andere 2 mogelijkheden. Wat doet dat met het karakter van een fiets?
- De marketing spreekt over een meer comfort, dan wel race zithouding/karakter. Hoe letterlijk moet ik dat nemen? Kan ik perfect toeren met een TCR? Kan ik racen met de Defy?
Wat denken jullie over het volgende?
Mezelf: +- sportief (loper van halve marathons), op zoek naar een (eerste) racefiets om km's mee te malen. Als newbie geen idee wat haalbare afstanden zijn, maar ik gok dat uiteindelijk +100km tot de mogelijkheden moet behoren. En liefst aan een spannend tempo.
Aanbod van mijn lokale fietsenmaker (uit de catalogus, fietsen staan er niet):
Giant Defy Advanced 2 LTD:
- meer comfortabele zithouding naar het schijnt
- 105 en schijfremmen
- 9.1kg
- €1549
Giant TCR Advanced 2 compact
- meer race georiënteerde zithouding
- 105 en velgremmen
- 8.14 kg
- €1549
Giant TCR Advanced 1 LTD compact:
- meer race georiënteerde zithouding
- ultegra en velgremmen
- 7.4 kg
- €1999
Waar ik mee worstel:
- het gewicht van de defy hier is meer dan 9 kg. Dat moet zowat het zwaarste in zijn klasse zijn. hoe moet ik dat beoordelen? Waarom is dat zo zwaar? het gaat hier niet over enkele tientallen grammen, maar over 1 tot 1.7 kg meer dan de andere 2 mogelijkheden. Wat doet dat met het karakter van een fiets?
- De marketing spreekt over een meer comfort, dan wel race zithouding/karakter. Hoe letterlijk moet ik dat nemen? Kan ik perfect toeren met een TCR? Kan ik racen met de Defy?
Dat gewicht zit voor een groot gedeelte in de schijfremmen en de daarbij horende wielen denk ik.
Als je normaal lenig bent, geen lichamelijke klachten hebt en in verhouding niet al te lange benen hebt kun je prima met de TCR uit de voeten.
400 Euro verschil voor Ultegra vs 105 met goedkoper crankstel en full carbon vork vs één met aluminium stuurbuis en een andere stuurpen vind ik wat veel. Ook de gewichtsbesparing die het moet opleveren lijkt mij wat positief. Ik denk dat je dan met de 2 met een upgrade naar betere wielen de betere fiets hebt.
Als je normaal lenig bent, geen lichamelijke klachten hebt en in verhouding niet al te lange benen hebt kun je prima met de TCR uit de voeten.
400 Euro verschil voor Ultegra vs 105 met goedkoper crankstel en full carbon vork vs één met aluminium stuurbuis en een andere stuurpen vind ik wat veel. Ook de gewichtsbesparing die het moet opleveren lijkt mij wat positief. Ik denk dat je dan met de 2 met een upgrade naar betere wielen de betere fiets hebt.
Campagnolo Ultra Dork
Ernie, merci. Als ik het goed begrijp:
TCR advanced 2
- full 105
- crankstel rs500 36/52
- carbon vork met alu stuurbuis en andere stuurpen
TCR advanced 1
- full ultegra (cassette 105)
- crankstel ultegra 34/50
- full carbon vork
1. Je twijfelt of dat wel de geafficheerde gewichtsbesparing oplevert (8,14->7,4)
2. Enige twijfel of dit 400 euro verschil waard is.
Qua lichaamsverhouding gaat de TCR misschien een beetje tegenvallen. 1m82, 88cm binnenbeenlengte, 69kg.
Laten we zeggen, niet echt de figuur van een compact spurterke. Enig idee wat dat gaat geven op TCR?
TCR advanced 2
- full 105
- crankstel rs500 36/52
- carbon vork met alu stuurbuis en andere stuurpen
TCR advanced 1
- full ultegra (cassette 105)
- crankstel ultegra 34/50
- full carbon vork
1. Je twijfelt of dat wel de geafficheerde gewichtsbesparing oplevert (8,14->7,4)
2. Enige twijfel of dit 400 euro verschil waard is.
Qua lichaamsverhouding gaat de TCR misschien een beetje tegenvallen. 1m82, 88cm binnenbeenlengte, 69kg.
Laten we zeggen, niet echt de figuur van een compact spurterke. Enig idee wat dat gaat geven op TCR?
Volgens mij heb je vrij lange benen.
Heb je geen winkel in de buurt die ze beide heeft staan? kan je ff testen of er in elk geval op zitten.
Ik zelf (184, 89bbl) zit liever op een Defy dan een TCR maar ik ben ook niet al te lenig en rij niet altijd even hard.
Heb je geen winkel in de buurt die ze beide heeft staan? kan je ff testen of er in elk geval op zitten.
Ik zelf (184, 89bbl) zit liever op een Defy dan een TCR maar ik ben ook niet al te lenig en rij niet altijd even hard.
Trappe doe je met je benen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 17264
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Zoals al geschreven in de eerste reactie op exact dezelfde vraagStudio100 schreef:Merci Trappe. Iemand commentaar op de loodzware 9.1 kg van de defy? Dat is toch extreem zwaar voor een fiets in deze prijsklasse (€1549)? Carbon-licht? Kan iemand hier wat inzicht over geven?
De schijfremmen en al wat daar bij hoort zijn een belangrijke factor.
En de prijsklasse, 1549 Euro is de instapcategorie voor carbon frames
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Je hebt gelijk. Inderdaad instapcategorie. Ergens had ik gelezen dat naar schijfremmen overgeschakeld wordt om gewichtsbesparing te bekomen in het frame. Met name de verstevigingen voor de bevestiging van velgremmen in het carbon frame zouden dan overbodig worden -> reductie in framegewicht. Als de schijfremmen echter meer wegen dan de velgremmen en de versteviging in het carbon, is dit een nutteloze operatie, lijkt me zo. Wat wel zo is, dat de fiets meer een 'cleane' look krijgt.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 17264
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Niet voor mij, maar dat is persoonlijk.Studio100 schreef:.......... Wat wel zo is, dat de fiets meer een 'cleane' look krijgt.
En denk je niet dat ze de verstevigingen in het carbon nu ergens anders moeten plaatsen om de schijfremmen te kunnen monteren
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Hoi,
Ik rijd sinds een half jaar de TCR adv 2 2015 met 105 afmontage inc 105 crank 50-34
Super fijn fietsje hoor, kan ik echt aanraden, ik ben niet super lenig maar zit, na een paar ritten wennen, helemaal perfect.
Oh ja, de stuurbuis is bij mijn fiets wel degelijk van carbon (zelf ingekort namelijk)
Bij de lokale fm voor €1400 opgepikt, wel heb ik de standaard wielen en banden vervangen.
succes met je keuze
Ik rijd sinds een half jaar de TCR adv 2 2015 met 105 afmontage inc 105 crank 50-34
Super fijn fietsje hoor, kan ik echt aanraden, ik ben niet super lenig maar zit, na een paar ritten wennen, helemaal perfect.
Oh ja, de stuurbuis is bij mijn fiets wel degelijk van carbon (zelf ingekort namelijk)
Bij de lokale fm voor €1400 opgepikt, wel heb ik de standaard wielen en banden vervangen.
succes met je keuze
Fantastisch mooie prijs, maar afdingen, ik zou niet weten hoe je daar aan moet beginnen. Sommige mensen hebben het precies. Je houdt precies meer van kleinere crankwielen, voor zover ik het begrepen heb, is dat gemakkelijker bergop. Welke wielen en banden beb je eropgezet? En wat doe je dan met je oude set?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 17264
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Afdingen? Je vraagt gewoon aan de fm dat hij je een mooie prijs moet maken. En 10% korting is meer dan gangbaar. Bij overjarig zelfs meer.Studio100 schreef:Fantastisch mooie prijs, maar afdingen, ik zou niet weten hoe je daar aan moet beginnen. Sommige mensen hebben het precies. Je houdt precies meer van kleinere crankwielen, voor zover ik het begrepen heb, is dat gemakkelijker bergop. Welke wielen en banden beb je eropgezet? En wat doe je dan met je oude set?
Je vraagt aan je fm een fiets met andere dan de standaard specificaties, dan houdt je fm de onderdelen die hij vervangt zelf om verder te verkopen aan andere klanten
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend