Vraagje te hoge fiets
Hoi allemaal,
Onlangs heb ik een fiets gekocht via marktplaats. Een Scott Speedster maat 56cm een L. Ik ben zelf 180 en de verkoper was ongeveer net zo lang en hij zei dat de maat goed zou moeten zijn. Echter na een aantal keer gefietst te hebben begin ik toch te twijfelen. Hij fietst echt heel erg lekker, maar het zadel komt net een paar cm boven het stuur uit en hoger kan ie niet. Ik heb niet echt ergens last van, behalve dat ik meestal wel last heb van mijn armen tijdens het fietsen. Misschien omdat ik teveel druk zet op mijn armen?!
Anyways, ik kan nu 2 dingen doen: 1. de fiets verkopen en een andere, met een betere maat kopen. 2. gewoon blijven fietsen op deze manier. Ik bedoel, maakt het echt zoveel uit dat mijn zadel niet hoger kan? Ik snap dat je dan niet dieper kan etc, maar ik ben een beginnende racefietser, dus misschien kan ik op deze manier juist goed inkomen in het fietsen.
Wat vinden jullie?
Onlangs heb ik een fiets gekocht via marktplaats. Een Scott Speedster maat 56cm een L. Ik ben zelf 180 en de verkoper was ongeveer net zo lang en hij zei dat de maat goed zou moeten zijn. Echter na een aantal keer gefietst te hebben begin ik toch te twijfelen. Hij fietst echt heel erg lekker, maar het zadel komt net een paar cm boven het stuur uit en hoger kan ie niet. Ik heb niet echt ergens last van, behalve dat ik meestal wel last heb van mijn armen tijdens het fietsen. Misschien omdat ik teveel druk zet op mijn armen?!
Anyways, ik kan nu 2 dingen doen: 1. de fiets verkopen en een andere, met een betere maat kopen. 2. gewoon blijven fietsen op deze manier. Ik bedoel, maakt het echt zoveel uit dat mijn zadel niet hoger kan? Ik snap dat je dan niet dieper kan etc, maar ik ben een beginnende racefietser, dus misschien kan ik op deze manier juist goed inkomen in het fietsen.
Wat vinden jullie?
Langere zadelpen kopen, toch? Of het zadel wat hoger zetten, misschien? 
Overigens: als je te rechtop zit, krijg je last van schouders e.o omdat er te WEINIG gewicht op rust.
Overigens: als je te rechtop zit, krijg je last van schouders e.o omdat er te WEINIG gewicht op rust.
Laatst gewijzigd door klimmer op 12 jun 2015 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien had ik wat duidelijk moeten zijn
Ik bedoel dat die op zijn hoogst staat in combinatie met mijn lengte. Dus als ik 'm nog hoger zet dan kan ik niet meer bij de trappers. Dus het zadel kan zeker hoger, maar dan kan ik dus niet bij de trappers.
Vind je dat het verschil tussen zadel en stuur te klein is?
Of denk je dat je bij een groter verschil minder last in de armen gaat hebben.
Hoe groter het verschil tussen stuur en zadel; hoe groter de druk op de armen.
Heb je vroeger al met een racefiets gereden. Misschien moeten je spieren gewoon worden aan de houding.
De meeste wielertoeristen rijden met een zadel - stuur verschil van 5 a 10 cm.
Of denk je dat je bij een groter verschil minder last in de armen gaat hebben.
Hoe groter het verschil tussen stuur en zadel; hoe groter de druk op de armen.
Heb je vroeger al met een racefiets gereden. Misschien moeten je spieren gewoon worden aan de houding.
De meeste wielertoeristen rijden met een zadel - stuur verschil van 5 a 10 cm.
Er is een verschil van een paar cm tussen stuur en zadel. Ik weet niet zo goed hoe het komt dat ik last van mijn armen krijg. Misschien komt het doordat ik iets verkeerd doe? Ik weet niet of het helpt als ik het zadel hoger kan zetten. Het is meer dat ik het idee heb dat het 'hoort' om een relatief groot verschil tussen zadel en stuur te hebben.
Kan je stuur niet zakken? Plaats anders eerst een foto van de fiets. Dan kunnen we eens zien waar we het over hebben. (foto moet je even ergens anders op het internet gooien en dan hier plaatsen. [via imgur.com of soortgelijk])
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Spacers verwijderen
Kortere stuurpen
Stuurpen met een grotere negatieve hoek
Zadel omhoog
..........
Inderdaad, een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Kortere stuurpen
Stuurpen met een grotere negatieve hoek
Zadel omhoog
..........
Inderdaad, een foto zegt meer dan 1000 woorden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
probeer eens (werkt zonder account):Nee Nee schreef:foto!
http://nl.tinypic.com
en dan na de upload de code voor fora kopiëren.
We helpen graag!
Hartstikke bedankt voor alle tips. Ik heb gisteren het zadel tot de max verhoogt. Nu kan ik gewoon normaal fietsen, zonder dat ik mijn benen volledig strek. Hiervoor stond mijn zadel een tikkie hoger dan stuur. Heeeeel erg bedankt voor alle reacties en jullie welwillendheid om te helpen. Super!
Hierbij de foto's dus:

Hierbij de foto's dus:

-
scottpch
- Forum-lid HC
Dat ziet er heel normaal uit, met een goede drop.
Niks te groot of te klein, enigste puntje is je zadel, dat mag iets naar achteren.Maar slechts miniem.
En je stuur iets voorover kantelen, nu staan je shifters te hoog en de platte kant van je wingstuur te schuin.
Nette fiets.Veel plezier ermee.
Niks te groot of te klein, enigste puntje is je zadel, dat mag iets naar achteren.Maar slechts miniem.
En je stuur iets voorover kantelen, nu staan je shifters te hoog en de platte kant van je wingstuur te schuin.
Nette fiets.Veel plezier ermee.