lengte crank keuze
hi all
bij rose is de 105 crank in zwart (5703) in de aanbieding en daar ben ik nu net naar op zoek.
op mijn fiets nu zit een tiagra crank (4600) en die is alleen in 170. ik ben 1.92 is het dan beter de 172,5 te nemen?
hoor graag en bedankt!
bij rose is de 105 crank in zwart (5703) in de aanbieding en daar ben ik nu net naar op zoek.
op mijn fiets nu zit een tiagra crank (4600) en die is alleen in 170. ik ben 1.92 is het dan beter de 172,5 te nemen?
hoor graag en bedankt!
Dit is wat de échte deskundige er over te zeggen heeft:
http://www.m-gineering.nl/crank.htm
Cranklengte en trapfrequentie horen bij elkaar. Bij een lange lastarm (cranklengte) ga je minder snel rond (lagere trapfrequentie)
Gezien je lengte, mag je aannemen dat je vrij lange benen hebt en dus mag je aannemen dat je met een langere crank goed uit de voeten kunt.
(Als je het écht wilt weten, dan moet een meting laten doen.)
http://www.m-gineering.nl/crank.htm
Cranklengte en trapfrequentie horen bij elkaar. Bij een lange lastarm (cranklengte) ga je minder snel rond (lagere trapfrequentie)
Gezien je lengte, mag je aannemen dat je vrij lange benen hebt en dus mag je aannemen dat je met een langere crank goed uit de voeten kunt.
(Als je het écht wilt weten, dan moet een meting laten doen.)
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
leesvoer:
kwam via http://www.fietsmeting-ds.be/welke%20crancklengte.htm
op dit werkstuk: http://www.few.vu.nl/nl/Images/werkstuk ... -91371.pdf
kwam via http://www.fietsmeting-ds.be/welke%20crancklengte.htm
op dit werkstuk: http://www.few.vu.nl/nl/Images/werkstuk ... -91371.pdf
Enige tijd geleden zelf ook een topic gestart over de cranklengte. Een verschil tussen 170mm en 175mm is nog redelijk. Op mijn huidige fiets zit ook 175mm in overleg gekozen door de fietsenmaker gezien mijn bouw en lengte. Recentelijk een nieuwe crank aangeschaft met 172,5mm. Heb deze nog gemonteerd maar vraag me echt af of ik een verschil van 2,5 mm überhaupt wel ga merken. In dat topic vroeg ik me dan ook af waarom fabrikanten eigenlijk 172,5mm cranks aanbieden.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. 
Voor mensen zoals ik die net iets meer willen dan 170 maar voor wie 175 teveel is.
Of jij het verschil merkt is persoonlijk en hangt van verschillende factoren af.
Het effect is misschien het beste te vergelijken met je zadel zo'n stukje hoger of lager zetten of je stuurhoogte.
Of jij het verschil merkt is persoonlijk en hangt van verschillende factoren af.
Het effect is misschien het beste te vergelijken met je zadel zo'n stukje hoger of lager zetten of je stuurhoogte.
Ik ben 194cm, met een BBL van 100cm. Rijd sinds 2 jaar met 180mm cranks, echt heerlijk als je veel kracht moet zetten, vooral bergop net ff lekkerder trappen.
Maar goed, smaken verschillen.
@seelb: ik zou minimaal 175mm nemen
Maar goed, smaken verschillen.
@seelb: ik zou minimaal 175mm nemen
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
-
R1Phrankey
- Forum-lid
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Die snap ik niet. Je oefent door je benen kracht uit op de pedalen. Met langere crankarmen kun je dan bij gelijkblijvende kracht een groter moment overbrengen.
Als de ketting op het binnenblad ligt betekent dit volgens mij alleen maar dat de kracht op de ketting hoger wordt (omdat deze op een kleinere straal ligt dan bij het grote blad).
Als de ketting op het binnenblad ligt betekent dit volgens mij alleen maar dat de kracht op de ketting hoger wordt (omdat deze op een kleinere straal ligt dan bij het grote blad).
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
Ik heb wel eens het begrip pedaalsnelheid horen vallen. Dus langere cranks, lagere cadans, en viceversa.
Ik kan mij ook voorstellen dat een lagere cadans efficiënter is, naast vermogen aan de achteras leveren zal je ook de benen moeten versnellen. Maar je kan alleen niet onbeperkt lange cranks steken: er is een minimale hoek tussen onder en bovenbeen gedefinieerd waarbij alles nog goed aanvoelt.
Ik rijdt zelf al weer heel wat jaren met 177-180m cranks, met een bbl van 89cm.
Ik kan mij ook voorstellen dat een lagere cadans efficiënter is, naast vermogen aan de achteras leveren zal je ook de benen moeten versnellen. Maar je kan alleen niet onbeperkt lange cranks steken: er is een minimale hoek tussen onder en bovenbeen gedefinieerd waarbij alles nog goed aanvoelt.
Ik rijdt zelf al weer heel wat jaren met 177-180m cranks, met een bbl van 89cm.
Ik zie de aanbieding bij Rose niet? en wat ik zie is ook alleen in 170 en 175 (geen 172,5).
Het verschil van 2,5mm merk ik trouwens goed en ik irriteer me er mateloos aan... dus ik wil een ander!
Het verschil van 2,5mm merk ik trouwens goed en ik irriteer me er mateloos aan... dus ik wil een ander!
Trappe doe je met je benen.
