Alles over vakanties op én met de fiets

Fietskar voor kinderen

Stijn1980
Forum-lid

Stijn1980 13 mei 2015 10:57

Beste forumleden,

In juli ga ik samen met mijn vrouw en zoontje (dan 6 jaar) op vakantie in Frankrijk. Omdat we fietsliefhebbers zijn en graag gaan toeren, maar ook weten dat de weg daar niet altijd even veilig is, lijkt het ons geen goed idee om onze zoon zelf te laten fietsen.
Nu kwam ik een artikel tegen (http://www.fietskarretje.nl/fietskar) die eigenlijk precies uitlegt in welke situatie ik me bevindt. Ik heb een hoop recensies gelezen, maar omdat ik in de marketing zit, weet ik dat recensies tegenwoordig niet geheel betrouwbaar meer zijn. Ik heb even rondgezocht op dit forum, maar kwam alleen oplossingen tegen voor fietskarren voor honden, of fietskarren achter een racefiets.

Ik ben dus op zoek naar (betrouwbare ;) ) indrukken/ervaringen van mensen die ook in het bezit zijn van een dergelijke fietskar. Werkelijk alle informatie is welkom, al heeft een kleine zoektocht op het internet laten doorschemeren dat de Burley of Chariot tot de beste fietskarren behoren (nogmaals, geen idee of dit de beste merken zijn). Ik ben in het bezit van de volgende toerfiets: https://www.batavus.nl/toerfietsen/ventoux.htm. Zijn er fietskarren die geschikt zijn voor deze toerfiets?

Zonder enige arrogantie zou ik willen zeggen dat budget niet echt een rol speelt (veiligheid immers boven alles).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / adviezen en bij welke partij ik eventueel het beste een dergelijke fietskar kan aanschaffen. Alvast bedankt!

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 13 mei 2015 11:30

Hoi Stijn,

Allereerst, welkom op het Fiets forum!

Ik heb zelf een Chariot Cougar 2 (tegenwoordig is het Thule) voor twee kinderen (resp 1,5 en 4,5 jaar momenteel). Deze kun je zowel aan een racefiets met quickrelease gebruiken maar ook aan een gewone fiets met een koppeling aan de liggende vork.

Ik gebruik beiden en de kar bevalt mij uitstekend. Wel pittig want als ik beide kinderen achterin heb sleur je wel zo'n 35-40 kilo extra achter je fiets aan maar dat is dan weer een goede training :D

De bouwkwaliteit van de Cougar kar is erg goed. De constructie is licht maar toch stevig en is mooi inklapbaar. Hij is er in twee varianten nl een 1 en 2 zitter.
De twee zitter is ook prima geschikt voor 1 kind, maar dan is er lekker veel zitruimte.

Nog een tip: ik gebruik een radiosetje om met elkaar te kunnen praten. Want zonder is het toch wel wat rumoerig zeker als je hard aan het sleuren bent.

Wat mij betreft is het de beste aankoop die ik sinds jaren heb gedaan! Top kar!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 13 mei 2015 11:57

mrcoffee schreef:Nog een tip: ik gebruik een radiosetje om met elkaar te kunnen praten. Want zonder is het toch wel wat rumoerig zeker als je hard aan het sleuren bent.
Ik weet niet hoe het precies werkt maar het klinkt als een goede tip. De slechte communicatie met de kids is een nadeel van een fietskar, daarom zitten ze nu meestal achterop de cargobike (Kone Ute)

Ik heb een Burley Tiger welke vrij licht is. De voornaamste reden was het compact kunnen opbergen. Dat is sinds een verhuizing niet meer belangrijk. Als ik weer zou moeten kiezen zou ik voor een lager/gestroomlijnder model gaan en wellicht een harde onderkant.

Een wiel aan de voorkant is denk ik wel handig zodat je de kar kan meenemen. Op slot zetten is lastig.

En ventilatie aan de zijkant. Met wat hogere temperaturen en/of een stoffig of nat wegdek kan je de voorkant dicht laten.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 13 mei 2015 12:07

opperhoofd schreef:
mrcoffee schreef:Nog een tip: ik gebruik een radiosetje om met elkaar te kunnen praten. Want zonder is het toch wel wat rumoerig zeker als je hard aan het sleuren bent.
Ik weet niet hoe het precies werkt maar het klinkt als een goede tip. De slechte communicatie met de kids is een nadeel van een fietskar, daarom zitten ze nu meestal achterop de cargobike (Kone Ute).
Ik heb een setje aangeschaft bij Conrad zoals deze:

https://www.conrad.nl/nl/albrecht-draad ... &WT.srch=1

Die zet je vast op een kanaal en je kunt ook de VOX instelling gebruiken zodat je kind geen zend knop hoeft in te drukken maar begint te zenden wanneer er gepraat wordt (kan soms erg vermakelijk zijn :) ) Zelf rij ik dan, als een echte prof!, met een oortje rond en dan is de bemanning in de kar de sportdirectie :D
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Stijn1980
Forum-lid

Stijn1980 13 mei 2015 12:48

@mrcoffee: Bedankt voor je snelle reactie en uitgebreide uitleg. Ook de tip van het radiosetje is erg bruikbaar, dat is iets waar ik voorheen nog niet eens aan had gedacht! :lol:

De Chariot Cougar 2, is deze gemakkelijk in te klappen zodat ik deze ook gemakkelijk in de auto mee kan nemen?

@opperhoofd: is ventilatie aan de zijkant iets wat er standaard in zit? Of is dit weer een soort van 'uitbreiding'?

Dan nog één vraag, als ik vragen mag, waar hebben jullie de fietskarren aangeschaft? (als dat vermeld mag worden op het forum). Zijn deze slechts online te koop of ook in fysieke winkels?

In ieder geval bedankt voor jullie reacties alvast!

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 13 mei 2015 13:28

Kijk ook eens naar Croozer, ook heel mooi afgewerkte fietskarren. Ik denk niet dat het uitmaakt waar je hem koopt, ik heb hem destijds bij A.S. Adventure in Turnhout gekocht. Hou er wel rekening mee dat het met wind tegen niet zo snel gaat met een fietskar erachter:-)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mei 2015 13:33

Kun je een kind van 6 niet beter op zo'n aanhangfiets zetten? Dan heeft hij zelf ook nog wat te doen. Ik zou die van mij (5) geen hele fietsvakantie in zo'n ding kunnen houden.

Vorig jaar heeft hij met z'n mountainbike al aardig wat heuvel op gefietst in de Vogezen en dit jaar gaat de fiets ook mee naar Toscane. Echt lange ritten maak ik dan niet en de steile, lange beklimmingen neem ik ook niet maar je staat versteld van wat zo'n kleintje al kan als hij gemotiveerd is. Hij zal dus met een aanhangfiets voor een groot deel zijn eigen gewicht kunnen voortbewegen.
Campagnolo Ultra Dork

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 15 mei 2015 21:04

Stijn1980 schreef:@mrcoffee: Bedankt voor je snelle reactie en uitgebreide uitleg. Ook de tip van het radiosetje is erg bruikbaar, dat is iets waar ik voorheen nog niet eens aan had gedacht! :lol:

De Chariot Cougar 2, is deze gemakkelijk in te klappen zodat ik deze ook gemakkelijk in de auto mee kan nemen?
Ja easy! De wielen kunnen er ook nog eenvoudig af. Het blijft wel een kar. Wij gaan op vakantie met een Vito Combi dus bij ons thuis is ruimte eigenlijk gene gebrek (meer) ;)
Dan nog één vraag, als ik vragen mag, waar hebben jullie de fietskarren aangeschaft? (als dat vermeld mag worden op het forum). Zijn deze slechts online te koop of ook in fysieke winkels?
4 jaar geleden heb ik de kar bij Kidcarshop.nl gekocht. Chariot/Thule heeft ook een prima aftersales.

Vwb de opmerking van Serbak:
Tegenwind en een fietskar is een dodelijke combi hahahaha

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 16 mei 2015 08:49

Ik heb vorige week m'n Chariot Cheetah via marktplaats verkocht.
Is een kar voor 1 kind en dus redelijk smal, makkelijk tijdens manoeuvreren tussen de paaltjes door die vaak op de fietspaden staan.
Kar kon je inklappen en de wielen eraf halen, evenals de duwbeugel.
Laatst gewijzigd door scottpch op 16 mei 2015 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 16 mei 2015 09:55

Wij hebben jarenlang met veel plezier een Burley d'Lite gebruikt maar vanaf 4 jaar zaten ze op een aanhangfiets, Burley Piccolo. Toen ze 5 en 7 waren zijn ze op aanhangfietsen meegeweest op Bali & Lombok en nog vele bestemmingen daarna. Ik kan niet opmaken welk type fiets je hebt en of een aanhangfiets een optie is (montage) maar ik zou dit zeker serieus overwegen. [herstel, ik heb er overheen gelezen, montage op die Batavus zou geen probleem moeten zijn, er zit een bijpassende achterdrager bij de piccolo die je in plaats van de bestaande drager moet monteren].

Die piccolo hangt overigens als een trein spelingsloos aan je fiets, het rijdt als een tandem en het is een van de weinige modellen waar wij vol mee durfden af te dalen.

Benito
Forum-lid

Benito 21 mei 2015 13:39

Wij gebruiken al enkele jaren met plezier de Chariot CX 2. Tegenwoordig alleen nog om mee te fietsen, vroeger ook wel met 1 kind mee hard gelopen. Hij is niet goedkoop, maar de kwaliteit is dan ook uitstekend. Onze kar is voor twee kinderen, maar zo langzamerhand begint mijn zoontje van 4,5 mijn dochtertje van 2 jaar wel aardig in de weg te zitten, dus over een tijdje wordt het inderdaad aanhangen met de eigen fiets. In dat geval wordt het de www.followme-tandem.nl/

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 21 mei 2015 19:07

+1 voor de aanhang fiets. Overigens heb ik die zelf (nog) niet, maar onze dochter van 4 houd het echt niet heel lang vol meer in onze fietskar. (Croozer 2 persoons)
Wat je ook niet moet vergeten is het formaat. Buiten het feit dat onze dochter het niet zo lang meer leuk vind in de kar, past het ook gewoon bijna niet meer. Kleine kinderen worden namelijk groot.

Plaats reactie