Ik heb een nieuwe Giant Defy 1 2015 besteld. Ik twijfel erg over de framemaat. Ik 1.85 en mijn binnenbeenlengte van 88 cm. Volgens maattabel van Giant heb ik een framemaat L nodig. Volgens de meting van de fietsenmaker kan zowel maat M/L als maat L. Fietsenmaker adviseert maat M/L, zelf neig ik maat L omdat ik bij een maat M/L net een te kleine fiets koop.
Wat zouden jullie in mijn geval doen en waarom?
Twijfel framemaat Giant Defy 1 2015
-
Pronghorn73
- Forum-lid
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Als je een degelijke meting hebt laten doen, zou ik voor m/l gaan. Is alleen binnenbeenlengte gemeten of bijvoorbeeld ook de romp? Zoals al wordt gezegd kunnen beide maten met jouw lengte. Je lengte is dan ook niet het allerbelangrijkste. De maattabel van Giant is alleen een grove inschatting. Ben zelf 1.83 en heb een maat m (tcr) bijvoorbeeld.Pronghorn73 schreef:Ik heb een nieuwe Giant Defy 1 2015 besteld. Ik twijfel erg over de framemaat. Ik 1.85 en mijn binnenbeenlengte van 88 cm. Volgens maattabel van Giant heb ik een framemaat L nodig. Volgens de meting van de fietsenmaker kan zowel maat M/L als maat L. Fietsenmaker adviseert maat M/L, zelf neig ik maat L omdat ik bij een maat M/L net een te kleine fiets koop.
Wat zouden jullie in mijn geval doen en waarom?
Belangrijker is hoe je met jouw verschillende maten op de fiets komt te zitten. En bij een L komt je inderdaad nog wat meer rechtop te zitten. Denk er ook aan dat bij een grotere fiets de bovenbuislengte groter wordt (afstand zadel-stuur, ideaal is vaak 11/12 cm stuurpen). En over het algemeen geld dat een kleinere fiets beter op maat te maken is dan een te grote fiets. Mogelijk kan je beide nog even proberen, als ze op voorraad zijn.
-
Pronghorn73
- Forum-lid
Uitgebreid overleg gehad met LBS. Biede framematen kunnen prima op maat gemaakt worden. Gezamenlijk gekozen voor m/l. Mocht blijken dat de fiets toch te klein is, kostenloos omruilen naar een maat l. Bedankt voor de adviezen!
-
Pronghorn73
- Forum-lid
Kleine update. Inmiddels bijna drie maanden verder. Na wat leveringsproblemen, fiets uiteindelijk hal juni geleverd in maat M/L. In de winkel bleek de fiets echt te klein. LBS (Kleijberg uit Diever) heeft toen kostenloos fiets in maat L besteld. Fiets is week voor de vakantie geleverd en daarna met groot plezier uitgebreid getest in Pfalzerbergland in Duitsland. Heeft wat tijd gekost, maar eind goed al goed.