Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

fietshelm uit de gratie?

hvk
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2010 22:43

hvk 21 apr 2015 18:38

Beste fietsvrienden,

Al een tijdje zie ik een verontrustend fenomeen en gisteren en vandaag was het weer niet anders. Tijdens 2x een tochtje van 90km vele wielrenners tegengekomen en toch zeker de helft heeft geen helm op. Ik begrijp dat niet. Wat is de reden? Is het stoer zonder helm? Dan zou ik het ook stoer vinden -als je schedel tegen een lantaarnpaal gekraakt wordt- je ook de kosten voor je rekening neemt. Als je het nog navertellen kan tenminste. Een helm is geen 100% zekerheid, maar als je op de Posbank met een gangetje van 50 naar beneden kachelt zonder helm vind ik niet slim. Omdat het warm is? Flauwekul, met helm koelt je hoofd beter af.
Overigens allemaal mannen en de meeste al op leeftijd. Vrouwen zonder helm zie ik zelden. Ben benieuwd hoe erover gedacht wordt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8502
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 apr 2015 18:45

Vanmiddag toevallig twee fietsers, wielrenners wil ik het niet noemen, op een racefiets zonder helm. Maar ik zie het niet zo heel veel meer dat er zonder helm gereden wordt. In Frankrijk (wwar ik woon) heb ik juist het gevoel dat bijna iedereen met helm rijdt. Dat heft best wel lang geduurd. Uitzonderingen zullen er blijven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16383
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 apr 2015 19:08

Vandaag minimaal 200 fietsers gezien zonder helm, levensgevaarlijk! Maar daar klaag niemand over...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8502
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 apr 2015 19:58

@Ernie C. Ik zie het nut van een helm op mijn boodschappenfiets echt niet. De twee keer dat ik daar me viel, ging er heel veel mis, maar mijn hoofd heeft het asfalt niet geraakt. Op mijn racefiets heb ik altijd een helm op.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 21 apr 2015 20:01

Ik heb vandaag ook meerdere fietsers op de racefiets gezien en het zijn meestal mannen rond of boven de vijftig. Ik fiets zelfs op mijn sporthybride fiets met helm.
Ghost Nivolet 6LC

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5597
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 21 apr 2015 20:09

Ik ben het eens met Ernie C, de meeste ongevallen met hoofdletsel gebeuren ook bij wielrenners met lage snelheid, plotseling remmen en bij bijna stilstand omvallen, bij stoplichten etc.

De kans op hoofdletsel bij lage snelheid is net zo groot, zo niet groter als een val bij hoge snelheid.

Voor de rest kan ik me er niet druk om maken, een ieder moet zijn eigen verantwoordelijkheid maar nemen, en kijken of hij of zij denkt of een helm wel of niet gedragen moet worden. Het is tenslotte niet bij wet verplicht.

Het opgestoken vingertje mag van mij dan ook achterwege blijven.
Laatst gewijzigd door colnagofreak op 21 apr 2015 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 21 apr 2015 20:10

Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5406
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 apr 2015 20:11

Ach de meeste niet helmdragers hebben er nogal een hard hoofd in. Die zijn niet gemakkelijk om te praten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 21 apr 2015 20:12

Jans schreef:@Ernie C. Ik zie het nut van een helm op mijn boodschappenfiets echt niet. De twee keer dat ik daar me viel, ging er heel veel mis, maar mijn hoofd heeft het asfalt niet geraakt. Op mijn racefiets heb ik altijd een helm op.

dus jij gaat ervanuit dat je niet kunt worden aangereden op een standsfiets?
Snap wel dat je de helm niet op doet op een stadsfiets maar dat je zegt dat je het nut niet ziet slaat natuurlijk op niks.

anyway
mij valt alleen op dat de iets oudere trimmer vaker zonder helm fietst.
Zal waarschijnlijk ermee te maken hebben dat ze vroeger zelfs koersen deden rijden zonder helm en het is natuurlijk een beetje waar je mee opgroeit maar rijden op een andere fiets dan een stadsfiets hoort gewoon een helm bij vind ik zelf al ben ik zelfs wel voor een algehele helmplicht voor fietsers
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5597
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 21 apr 2015 20:15

"Uiteindelijk moet iedereen helemaal zelf weten of hij het risico wil lopen bij een ongelukje zijn harses kapot te vallen op een stoeprand."
100% mee eens, er is tenslotte geen wet die voorschrijft dat je een helm moet dragen en wat mij betreft blijft dat ook zo.

Er zijn al genoeg regels in Nederland waarin men bepaalt wat moet en niet mag!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2001
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 21 apr 2015 21:09

Sweety2008 schreef:Ik heb vandaag ook meerdere fietsers op de racefiets gezien en het zijn meestal mannen rond of boven de vijftig. Ik fiets zelfs op mijn sporthybride fiets met helm.
Dat idee heb ik ook. Ouwe lullengeneratie..

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5597
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 21 apr 2015 21:14

tommeke14 schreef:
Sweety2008 schreef:Ik heb vandaag ook meerdere fietsers op de racefiets gezien en het zijn meestal mannen rond of boven de vijftig. Ik fiets zelfs op mijn sporthybride fiets met helm.
Dat idee heb ik ook. Ouwe lullengeneratie..
Hallo, ik ben 53 jaar en rij geen kilometer op de racefiets zonder helm!!! :evil:

Snotneus, hou je vooroordelen voor je! ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie