Shimano 5800 50-34 / 11-28 vervangen
Ik heb een half jaar geleden een nieuwe fiets gekocht met de nieuwe shimano 5800 105 groep erop. Hier zat een verzet op van 50-34 met een casette van 11-28. Ik rij meestal op het vlakke waaronder regelmatig door de polder of over de dijk, en af en toe richting bijvoorbeeld Limburg.
Nu rijdt deze versnelling voor mijn gevoel niet fijn. Heb het idee dat ik vrijwel altijd vrij schuin zit te rijden, en te licht of te zwaar. Ook zit je vaak te schakelen van de kleinste '50' versnelling naar de grootste '34' versnelling, wat natuurlijk erg onhandig is. Hiervoor had ik een triple waarmee ik het gevoel had een veel lekkerder verzet te kunnen draaien, waardoor ik veel meer op souplesse kon rijden en het langer vol kon houden.
Wat zouden jullie aanraden om hier aan te doen en te vervangen? Zou je alleen de casette kunnen vervangen naar 12-25 bijvoorbeeld of zal je ook het crankstel moeten vervangen?
Nu rijdt deze versnelling voor mijn gevoel niet fijn. Heb het idee dat ik vrijwel altijd vrij schuin zit te rijden, en te licht of te zwaar. Ook zit je vaak te schakelen van de kleinste '50' versnelling naar de grootste '34' versnelling, wat natuurlijk erg onhandig is. Hiervoor had ik een triple waarmee ik het gevoel had een veel lekkerder verzet te kunnen draaien, waardoor ik veel meer op souplesse kon rijden en het langer vol kon houden.
Wat zouden jullie aanraden om hier aan te doen en te vervangen? Zou je alleen de casette kunnen vervangen naar 12-25 bijvoorbeeld of zal je ook het crankstel moeten vervangen?
Je zou het binnenblad kunnen vervangen. Dit lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste optie.
Meest handig is een 39 binnenblad. Voor op het vlakke is dit vooral een stuk fijner, zo kan je een goede cadans houden zonder een erg scheve ketting te hebben.
Daarnaast is een 12-25 op het vlakke ook fijner, want je hebt minder grote stappen tussen de tandjes. Ga je in heuvelachtig gebied fietsen, dan vervang je het binnenblad weer voor de 34.
Meest handig is een 39 binnenblad. Voor op het vlakke is dit vooral een stuk fijner, zo kan je een goede cadans houden zonder een erg scheve ketting te hebben.
Daarnaast is een 12-25 op het vlakke ook fijner, want je hebt minder grote stappen tussen de tandjes. Ga je in heuvelachtig gebied fietsen, dan vervang je het binnenblad weer voor de 34.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Een volledig trapstel wijzigen moet je niet doen, dat is totaal niet nodig..
Je kan of je cassette veranderen in een 12-25 maar dan zal je ketting nog "schuin" blijven liggen als ik je goed begrijp..
Je kan je tandbladen vooraan wijzigen
een 39 in plaats van je 34 of
een 48 in plaats van je 50.
Succes
Je kan of je cassette veranderen in een 12-25 maar dan zal je ketting nog "schuin" blijven liggen als ik je goed begrijp..
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
De schuinheid valt volgens mij wel mee als je voor 50-34 met 12-25 kiest. Met een chain angle van 1.9 kan je in die setup zelfs nog 50-21 rijden als ik ritzelrechner erop na sla.
Ik probeer zelf meestal de 2 onderste en 2 bovenste kransjes te mijden en hiermee rij ik al ruim 2 seizoenen met dezelfde cassettes en slijt m'n ketting niet extreem snel (ik vervang m denk ik 1 a 2 keer per seizoen).
Overigens denk ik ook dat de 12-25 cassette met een 11 speed compact de allerbeste oplossing is want je hebt een perfect verloop vanaf de 19 naar de 12 (geen gaten).
Ik probeer zelf meestal de 2 onderste en 2 bovenste kransjes te mijden en hiermee rij ik al ruim 2 seizoenen met dezelfde cassettes en slijt m'n ketting niet extreem snel (ik vervang m denk ik 1 a 2 keer per seizoen).
Overigens denk ik ook dat de 12-25 cassette met een 11 speed compact de allerbeste oplossing is want je hebt een perfect verloop vanaf de 19 naar de 12 (geen gaten).
tommeke14 schreef:Je zou het binnenblad kunnen vervangen. Dit lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste optie.
Oke bedankt, was al bang dat ik een stuk duurder zou uitkomen. Maar die 34 is dus gemakkelijk/goedkoop te vervangen voor een 39 kettingblad. Ga ik denk ik eerst dat maar is proberen.Een volledig trapstel wijzigen moet je niet doen, dat is totaal niet nodig..
Succes
Maar met een 11-28 zou je dan ook 50-21 kunnen rijden, maar als ik wat wind tegen heb of in ieder geval geen wind in de rug heb, heb ik vaak het gevoel dat ik maar op 1 versnelling van de 50 en 1 versnelling van de 34 fatsoenlijk (ook dan soms niet ideaal) kan rijden zonder dat die te schuin komt te liggen, anders wordt het direct te zwaar of te licht (weet niet precies wat ik dan rijd). Met 12-25 zul je dan misschien wel net een optie meer hebben denk ik, omdat je de 16 en 18 hebt.De schuinheid valt volgens mij wel mee als je voor 50-34 met 12-25 kiest. Met een chain angle van 1.9 kan je in die setup zelfs nog 50-21 rijden als ik ritzelrechner erop na sla.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Maar dat is nou net het verschil.,. met 11-28 tov 12-25. Scheelt aan 2 kanten een kransje. En die ga je vinden precies in de range waar jij nu (kennelijk) t prettigst fietst.
Idd als je daar stapje van 2 tandjes hebt, verspringt je trapfrequentie direct met 8 a 10 per minuut (bij gelijke snelheid). En dat is onprettig, zeker als de wind net ff wat draait, of net ff wat aantrekt.
Je zou zelfs een 12-23 kunnen overwegen (of samenstellen)
Idd als je daar stapje van 2 tandjes hebt, verspringt je trapfrequentie direct met 8 a 10 per minuut (bij gelijke snelheid). En dat is onprettig, zeker als de wind net ff wat draait, of net ff wat aantrekt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Oke, maar zou een 39 kettingblad dan meer uitkomst bieden? of zou 12-25/12-23 met een 50-34 ook voldoende kunnen zijn? Of mogelijke beide? Makkelijkste en goedkoopste is natuurlijk om maar één ding te verwisselen. Ga morgen sowieso even langs de fietsenzaak.MarkVeenstra schreef:Maar dat is nou net het verschil.,. met 11-28 tov 12-25. Scheelt aan 2 kanten een kransje. En die ga je vinden precies in de range waar jij nu (kennelijk) t prettigst fietst.
Een 12-23 heb ik in 11-speed nog nooit gezien. Zou wel mooi zijn dan kun je 12 tm 21 mooi op laten lopen. Misschien dat Marchisio zoiets heeft.MarkVeenstra schreef:Maar dat is nou net het verschil.,. met 11-28 tov 12-25. Scheelt aan 2 kanten een kransje. En die ga je vinden precies in de range waar jij nu (kennelijk) t prettigst fietst.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Oja 11 speed.., ik heb zelf nog een 10 speed, en volgens mij een los kransje uit een andere cassette toegevoegd, de 11 eraf gelaten en een lockring voor een krans 12 erop. Beetje creatief dus.geertjeb schreef: Een 12-23 heb ik in 11-speed nog nooit gezien. Zou wel mooi zijn dan kun je 12 tm 21 mooi op laten lopen. Misschien dat Marchisio zoiets heeft.
11 speed, 11-23 zal er echter wel zijn toch? En dan heb je hetzelfde (plus de 11).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Manieren schreef:Oke, maar zou een 39 kettingblad dan meer uitkomst bieden? of zou 12-25/12-23 met een 50-34 ook voldoende kunnen zijn? Of mogelijke beide? Makkelijkste en goedkoopste is natuurlijk om maar één ding te verwisselen. Ga morgen sowieso even langs de fietsenzaak.MarkVeenstra schreef:Maar dat is nou net het verschil.,. met 11-28 tov 12-25. Scheelt aan 2 kanten een kransje. En die ga je vinden precies in de range waar jij nu (kennelijk) t prettigst fietst.
Je kan ook een 39 binnenblad overwegen, maar met je 11-28 mis je dan nog steeds een 16 als je op je binnenblad rijdt. Ik zou je adviseren om die 11-28 in de kast te gooien en eruit te halen als je het serieuze klimwerk gaat doen en verder lekker met een 12-25 te rijden. Maar dat baseer ik ook een beetje op wat ik prettig vind om te rijden.
Eea hangt natuurlijk wel helemaal af van de snelheid waarmee je rijdt. Kijk eens op ritzelrechner.de. Daar kun je precies zien welke setup voor jouw cadans en snelheid ideaal is. Je kunt er ook instellen welke chain angle je acceptabel vindt.
Laatst gewijzigd door geertjeb op 14 apr 2015 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja alleen ligt je ketting op 11-23 wel wat schuiner op de 21 in vergelijking met een 21 op 12-25. Je hebt bij laatstgenoemde namelijk nog 2 kransjes over en bij eerstgenoemde 1. Aangezien de meeste mensen de 11 in Nederland weinig gebruiken kun je dan beter voor 12-25 kiezen.MarkVeenstra schreef:Oja 11 speed.., ik heb zelf nog een 10 speed, en volgens mij een los kransje uit een andere cassette toegevoegd, de 11 eraf gelaten en een lockring voor een krans 12 erop. Beetje creatief dus.geertjeb schreef: Een 12-23 heb ik in 11-speed nog nooit gezien. Zou wel mooi zijn dan kun je 12 tm 21 mooi op laten lopen. Misschien dat Marchisio zoiets heeft.
11 speed, 11-23 zal er echter wel zijn toch? En dan heb je hetzelfde (plus de 11).
Voor 10 speed is 12-23 idd de allerbeste keuze icm 50-34.
Bedankt, ga er vanavond is naar kijken. Ben iemand die normaal gesproken tussen de 27-33 km per uur rijdt, dus 30 gemiddeld zeg maar. Als we met een paar man gaan rijden soms wat harder.geertjeb schreef:Manieren schreef:Oke, maar zou een 39 kettingblad dan meer uitkomst bieden? of zou 12-25/12-23 met een 50-34 ook voldoende kunnen zijn? Of mogelijke beide? Makkelijkste en goedkoopste is natuurlijk om maar één ding te verwisselen. Ga morgen sowieso even langs de fietsenzaak.MarkVeenstra schreef:Maar dat is nou net het verschil.,. met 11-28 tov 12-25. Scheelt aan 2 kanten een kransje. En die ga je vinden precies in de range waar jij nu (kennelijk) t prettigst fietst.
Je kan ook een 39 binnenblad overwegen, maar met je 11-28 mis je dan nog steeds een 16 als je op je binnenblad rijdt. Ik zou je adviseren om die 11-28 in de kast te gooien en eruit te halen als je het serieuze klimwerk gaat doen en verder lekker met een 12-25 te rijden. Maar dat baseer ik ook een beetje op wat ik prettig vind om te rijden.
Eea hangt natuurlijk wel helemaal af van de snelheid waarmee je rijdt. Kijk eens op ritzelrechner.de. Daar kun je precies zien welke setup voor jouw cadans en snelheid ideaal is. Je kunt er ook instellen welke chain angle je acceptabel vindt.