Griep
Twee weken terug griep gehad maar het valt nog niet mee op de fiets. Hartslag zit al gauw op de 160 met windje tegen. Ik merk dat ik nog niet de oude ben. Wat zijn jullie ervaringen en adviezen?
Voorlopig houd ik het maar op een uurtje fietsen wat goed af gaat.
Voorlopig houd ik het maar op een uurtje fietsen wat goed af gaat.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Goed uitzieken is het beste vind ik zelf, iig niet fietsen als je nog griep hebt (lees koorts). Dan weer even aan voelen hoe het is op de fiets en daarop aanpassen. Goed eten helpt overigens ook veel, maar dat geldt eigenlijk altijd wel.
Heb zelf ook twee weken geleden griep gehad en gisteren voor het eerst weer 2 1/2 uur op de fiets. Het viel niet mee, vanaf het begin was het zwoegen. Het gemiddelde was 26km/u, was wel op de MTB. Vandaag op de racefiets ging het al een stuk beter en zelfs gewoon lekker gefietst met bijna 30 gemiddeld.
Dit keer heb ik er wel bewust voor gekozen om een week rust te nemen nadat ik me wel weer OK voelde. Te vroeg weer gaan fietsen blijkt meestal niet verstandig.
Dit keer heb ik er wel bewust voor gekozen om een week rust te nemen nadat ik me wel weer OK voelde. Te vroeg weer gaan fietsen blijkt meestal niet verstandig.
Ik ben iedere winter de sjaak met griep. Dit jaar leek ik eindelijk overgeslagen te worden maar sloeg het na de Joop Zoetemelk tocht onder wellicht iets te zware omstandigheden voor mijn tere gestel toch nog toe.
Vorig jaar ben ik veel te vroeg weer gaan sporten...met als gevolg dat ik bijna een half jaar nodig heb gehad inclusief een antiobioticakuur voordat ik eindelijk van alle verschijnselen af was.
Dit jaar was de griep wel minder heftig maar toch twee nachten redelijk koorts gehad. Ik heb bijna een week in bed gelegen. Vandaag voor het eerst weer een fietstocht, hoewel dat fijn was en heerlijk weer voelde ik wel dat ik nog niet helemaal fit ben. Voor mij absoluut geen gemiddelde in de buurt van de 26...het was wel meer dan 100 km...dat dan weer wel. En met veel klimmetjes.
Vorig jaar ben ik veel te vroeg weer gaan sporten...met als gevolg dat ik bijna een half jaar nodig heb gehad inclusief een antiobioticakuur voordat ik eindelijk van alle verschijnselen af was.
Dit jaar was de griep wel minder heftig maar toch twee nachten redelijk koorts gehad. Ik heb bijna een week in bed gelegen. Vandaag voor het eerst weer een fietstocht, hoewel dat fijn was en heerlijk weer voelde ik wel dat ik nog niet helemaal fit ben. Voor mij absoluut geen gemiddelde in de buurt van de 26...het was wel meer dan 100 km...dat dan weer wel. En met veel klimmetjes.
Veni. Vidi. Fietsie.
Antibiotica voor griep? Griep is viraal en antibiotica is anti-bacterieel.
Ook al was het dus geen griep maar gewoon een zware verkoudheid (bacterieel) dan zou ik nog steeds geen antibiotica nemen. Er wordt echt veel te veel en te snel met medicijnen gesmeten terwijl het niet echt nodig is.
Als je griep hebt en niet in risicogroep valt, dan gewoon uitzieken.
@Body. Weg met die hartslagmeter en gewoon rustig trappen zodat het nog goed voelt. Als je echt griep hebt gehad dan heeft dit een redelijk zware aanslag op je lichaam gepleegd en volledig herstel duurt nu eenmaal even.
Zelfs al voel je je niet meer ziek dan nog zijn de fysieke gevolgen daar.
Ook al was het dus geen griep maar gewoon een zware verkoudheid (bacterieel) dan zou ik nog steeds geen antibiotica nemen. Er wordt echt veel te veel en te snel met medicijnen gesmeten terwijl het niet echt nodig is.
Als je griep hebt en niet in risicogroep valt, dan gewoon uitzieken.
@Body. Weg met die hartslagmeter en gewoon rustig trappen zodat het nog goed voelt. Als je echt griep hebt gehad dan heeft dit een redelijk zware aanslag op je lichaam gepleegd en volledig herstel duurt nu eenmaal even.
Zelfs al voel je je niet meer ziek dan nog zijn de fysieke gevolgen daar.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Het was een hele zware griep...veroorzaakt door een bacteriële infectie. En de medicijnen waren wel nodig, ik was al drie maanden ziek en het ging maar niet over. Ik heb echt een hele succesie van medicijnen achter elkaar gehad waarbij iedere keer een "schil" van de ziekte werd opgeruimd...in totaal heb ik er een half jaar over gedaan, ik ben ook mijn reukvermogen helemaal kwijt geweest, bijna een jaar lang. Zonder medicijnen was ik nu nog ziek geweest. Ik ben echt niet iemand die na twee weekjes ziek zijn gelijk bij de huisarts om allerlei zware medicatie gaat vragen maar mijn lichaam kwam er uit zichzelf gewoon niet bovenop. Heeft me alles bij elkaar ook nog 340 euro eigen risico gekost...wat ik ook al niet kan missen, dus voor de lol was het niet hoor.
Veni. Vidi. Fietsie.
-
elefantino
- Forum-lid
Als t een bacteriele infectie was, was t geen griep. Griep is namelijk een virus.
-
Alan Smeets
- Forum-lid
- Contact
Als je een goede basis hebt dan heeft de griep niet zo'n hele grote impact op je conditie. Als de symptomen weg zijn en je hersteld bent (uitgerust bent) dan kun je normaal gesproken direct weer op hetzelfde niveau fietsen.apexrider schreef:Heb zelf ook twee weken geleden griep gehad en gisteren voor het eerst weer 2 1/2 uur op de fiets. Het viel niet mee, vanaf het begin was het zwoegen. Het gemiddelde was 26km/u, was wel op de MTB. Vandaag op de racefiets ging het al een stuk beter en zelfs gewoon lekker gefietst met bijna 30 gemiddeld.
Als je basis slecht is en je vooral je intensieve deel getraind hebt, dan kan anderhalve week niet trainen voor een finke de-training zorgen. Dan gaan de eerste trainingen niet zo lekker.
Alan Smeets schreef:apexrider schreef:
Als je basis slecht is en je vooral je intensieve deel getraind hebt, dan kan anderhalve week niet trainen voor een finke de-training zorgen. Dan gaan de eerste trainingen niet zo lekker.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Ik was een maand geleden de pisang. "Stevige griep", zei de huisarts, "en na herstel de komende weken rustig aan doen met fietsen". Mijn conditie heeft er inderdaad niet heel veel onder geleden. Maar ik begin nu pas weer een beetje macht op de pedalen te krijgen. Het draaide na twee weken al weer lekker rond, maar vooruit komen deed ik niet. Die verdomde microben blijven langer in je lichaam rondzweven dan je lief is.
-
Alan Smeets
- Forum-lid
- Contact
Als je een korte periode niet sport en je hebt een goede basis dan neemt je basis nauwelijks of niet af. Als je basis niet goed is en je hebt je intensieve deel over ontwikkelt dan zul je een flinke terugslag in je conditie ervaren. Dit deel van je conditie neemt heel snel af als je het niet onderhoud.body schreef:Alan Smeets schreef:apexrider schreef:
Als je basis slecht is en je vooral je intensieve deel getraind hebt, dan kan anderhalve week niet trainen voor een finke de-training zorgen. Dan gaan de eerste trainingen niet zo lekker.![]()