Parijs Roubaix 2015
- BikerHaarlem
- Forum-lid
Hallo,
ik ben 46 jaar en heb al enkele klassiekers op mijn naam staan, vooral LBL en Amstel Gold, en vorig jaar voor het eerst Ronde van Vlaanderen (133 km). Jaren geleden ook al eens Omloop het Volk, vanuit Gent, gereden, dat was mijn eerste ervaring met echte kasseien.
dit jaar zit ik te denken aan Parijs Roubaix, en twijfel nog tussen de 141 km en 170 km. Scheelt maar 30 km dus....what the heck??
datum: 11 april 2015
kan iemand mij goeie redenen geven om hem te gaan rijden? en, misschien nog belangrijker, kan iemand goede argumenten aanvoeren waarom ik hem NIET zou moeten rijden??
als ik ga, waar moet ik dan aan denken? Lijstje dat ik zelf al heb bedacht:
- dikkere banden dan de ca 23 mm die ik nu heb (onder mijn Koga flyer);
- banden zachter oppompen dan de 8 bar die ik normaal heb op asfalt; maar hoe hard dan wel?? In Ronde van Vlaanderen zat ik op 6 bar;
- alles nog eens extra vast aandraaien zoals bidonhouders en fietscomputer;
- extra binnenbanden meenemen?
- ......?
alle deskundige tips en adviezen zijn van harte welkom!
groet,
Martin
ik ben 46 jaar en heb al enkele klassiekers op mijn naam staan, vooral LBL en Amstel Gold, en vorig jaar voor het eerst Ronde van Vlaanderen (133 km). Jaren geleden ook al eens Omloop het Volk, vanuit Gent, gereden, dat was mijn eerste ervaring met echte kasseien.
dit jaar zit ik te denken aan Parijs Roubaix, en twijfel nog tussen de 141 km en 170 km. Scheelt maar 30 km dus....what the heck??
datum: 11 april 2015
kan iemand mij goeie redenen geven om hem te gaan rijden? en, misschien nog belangrijker, kan iemand goede argumenten aanvoeren waarom ik hem NIET zou moeten rijden??
als ik ga, waar moet ik dan aan denken? Lijstje dat ik zelf al heb bedacht:
- dikkere banden dan de ca 23 mm die ik nu heb (onder mijn Koga flyer);
- banden zachter oppompen dan de 8 bar die ik normaal heb op asfalt; maar hoe hard dan wel?? In Ronde van Vlaanderen zat ik op 6 bar;
- alles nog eens extra vast aandraaien zoals bidonhouders en fietscomputer;
- extra binnenbanden meenemen?
- ......?
groet,
Martin
De Ronde van Vlaanderen is 245km (vroeger 256km). Al het mindere is gewoon een toertocht op een deel van het parcours. Idem voor Parijs Roubaix. Dus wil je Parijs Roubaix rijden pak je de versie van de Veloclub de Roubaix het eerste weekend van juni. Een van de criteria voor een Klassieker is dat deze 200km+ is.
Daarom moet je die toertocht waar je nu op doelt NIET rijden.
Ik ga deze tocht ook voor het eerst rijden en heb even getwijfeld aan de afstand. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 141 km, omdat de 170 km inderdaad maar 30 km langer is, maar ook 20 km meer kasseien (als ik me niet vergis). Dat was voor mij de doorslag.
Qua materiaal zal ik dezelfde voorbereidingen treffen, met als toevoeging een iets zachtere zadel en extra stuurlinten.
Qua materiaal zal ik dezelfde voorbereidingen treffen, met als toevoeging een iets zachtere zadel en extra stuurlinten.
De Veloclub toertocht is om de twee jaar en wordt in 2016 weer georganiseerd.
Gezien het beperkte aantal inschrijvingen voor de Paris Roubaix Challenge ben ik weer van de partij. Er is capaciteit voor 7500 deelnemers en vorig jaar reden er zo'n 3300 fietsers mee. Hierdoor was het bij de voedingsposten goed te doen en ook op het parcours kon je lekker door stoempen.
Zelf rijd ik de 141 km (weer)omdat ik dit logistiek een stuk makkelijker vind. Ik begreep dat de bustocht van het Vélodrome naar de start inmiddels vol is en dat betekent dat je of zelf van Roubaix naar Busigny moet ('s ochtends als je in Roubaix verblijft óf s'avonds als je in Busigny verblijft.). Van horen zeggen weet ik dat de laatste trein van Lille naar Busigny niet al te laat gaat. Een taxi kost € 150,-
Qua voorbereidingen dan, dat is natuurlijk enorm persoonnlijk. Sommige wikkelen 2 stuurlintjes, sommige rijden zonder handschoenen. Ik zou in ieder geval niet al teveel eten/drinken meenemen omdat dit werkelijk voortreffelijk geregeld is met drie verzorgingsposten op het parcours.
Ik reed vorig jaar op 28 mm Michelin classic bandjes, totaal oncomfortabel met een bandendruk van iets onder de 6 bar. Bandendruk is ook sterk persoonlijk en afhankelijk van je lichaamsgewicht natuurlijk.
Gezien het beperkte aantal inschrijvingen voor de Paris Roubaix Challenge ben ik weer van de partij. Er is capaciteit voor 7500 deelnemers en vorig jaar reden er zo'n 3300 fietsers mee. Hierdoor was het bij de voedingsposten goed te doen en ook op het parcours kon je lekker door stoempen.
Zelf rijd ik de 141 km (weer)omdat ik dit logistiek een stuk makkelijker vind. Ik begreep dat de bustocht van het Vélodrome naar de start inmiddels vol is en dat betekent dat je of zelf van Roubaix naar Busigny moet ('s ochtends als je in Roubaix verblijft óf s'avonds als je in Busigny verblijft.). Van horen zeggen weet ik dat de laatste trein van Lille naar Busigny niet al te laat gaat. Een taxi kost € 150,-
Qua voorbereidingen dan, dat is natuurlijk enorm persoonnlijk. Sommige wikkelen 2 stuurlintjes, sommige rijden zonder handschoenen. Ik zou in ieder geval niet al teveel eten/drinken meenemen omdat dit werkelijk voortreffelijk geregeld is met drie verzorgingsposten op het parcours.
Ik reed vorig jaar op 28 mm Michelin classic bandjes, totaal oncomfortabel met een bandendruk van iets onder de 6 bar. Bandendruk is ook sterk persoonlijk en afhankelijk van je lichaamsgewicht natuurlijk.
Beetje vent rijdt gewoon weer terug waar hij gestart is, heb je meteen een idee hoe het is om de volle afstand te rijden 
Martin, er is geen goede reden om PR te rijden, over kasseien rijden is niet leuk weet ik uit eigen ervaring, maar... het is wel een beleving waar je zeker positief naar terug kijkt al je hem eenmaal heb gereden.
Even zoeken op forum voor tips er staan er vast wel tientallen, belangrijkste motivatie !
Martin, er is geen goede reden om PR te rijden, over kasseien rijden is niet leuk weet ik uit eigen ervaring, maar... het is wel een beleving waar je zeker positief naar terug kijkt al je hem eenmaal heb gereden.
Even zoeken op forum voor tips er staan er vast wel tientallen, belangrijkste motivatie !
-
DeletedUser01
- Forum-lid
Hier staat heel veel over de laatste toerversie van juni 2014 van de Vélo Club de Roubaix.BikerHaarlem schreef:
groet,
Martin
De langste versie hier is 210 kilometer en bevat ruim 55 kilometer kasseien. Als je het over klassiekers hebt, zoals Walter stelt (toeval!), dan moet je deze doen.
Alleen kan dat pas volgend jaar...
Ik wil de editie van jou niet afdoen als wimpuitvoering, maar toch. Het inschrijfgeld is ook niet misselijk in april, vind ik.
Is over kasseien rijden niet leuk?
- BikerHaarlem
- Forum-lid
Bedankt voor alle feedback tot nu toe. Ik begrijp dat een afstand van 200+ meer tot de verbeelding spreekt, maar ik vind het dan nog vrij vroeg in het seizoen, zal dan nog niet heel veel km in de benen hebben. Daarom reed ik vorig jaar in Vlaanderen ook de 133.
2e reden daarvoor was dat ik weinig trek had in pendeldienst naar Brugge. Nu zat ik te overwegen om toch de 170 te doen en dus 's morgens de pendeldienst te gebruiken, maar die schijnt al vol te zitten, volgens Gazelle79? Gek want volgens de site van de organisatie kan ik het nog wel bijboeken.
Of je het een echte klassieker kan noemen of niet als je onder de 200 blijft, dat boeit me niet zo, ik vind de happening an sich al mooi. RVV was vorig jaar ook erg leuk om te beleven.
En LBL heb ik al vrij vaak 'the full monty' gedaan dus ik heb mijn portie op zich al wel gehad....
Als men nog meer adviezen/tips heeft, houd ik me aanbevolen!!
Zijn er hier bijv. mensen die de 140 km versie al eens gedaan hebben? Hoe is die? Genoeg kasseien?
De moeite waard?
2e reden daarvoor was dat ik weinig trek had in pendeldienst naar Brugge. Nu zat ik te overwegen om toch de 170 te doen en dus 's morgens de pendeldienst te gebruiken, maar die schijnt al vol te zitten, volgens Gazelle79? Gek want volgens de site van de organisatie kan ik het nog wel bijboeken.
Of je het een echte klassieker kan noemen of niet als je onder de 200 blijft, dat boeit me niet zo, ik vind de happening an sich al mooi. RVV was vorig jaar ook erg leuk om te beleven.
En LBL heb ik al vrij vaak 'the full monty' gedaan dus ik heb mijn portie op zich al wel gehad....
Als men nog meer adviezen/tips heeft, houd ik me aanbevolen!!
Zijn er hier bijv. mensen die de 140 km versie al eens gedaan hebben? Hoe is die? Genoeg kasseien?
De moeite waard?
Dit jaar ga ik de 140km doen, maar dan gewoon 's ochtends in 2,5 uur met de auto naar Roubaix.
Die 30km extra Parijs-Roubaix wegen me nu niet op tegen de extra reistijd, de bustransfer en de overnachting.
Oja,...Banden:
28mm met 5 bar en 5 reservebiba's in de rugzak.
Die 30km extra Parijs-Roubaix wegen me nu niet op tegen de extra reistijd, de bustransfer en de overnachting.
Oja,...Banden:
28mm met 5 bar en 5 reservebiba's in de rugzak.
Laatst gewijzigd door Nee_Nee op 21 jan 2015 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je zo redeneert is de klassieker eigenlijk alleen de wedstrijd die de profs rijden...Joseba schreef:De Ronde van Vlaanderen is 245km (vroeger 256km). Al het mindere is gewoon een toertocht op een deel van het parcours. Idem voor Parijs Roubaix. Dus wil je Parijs Roubaix rijden pak je de versie van de Veloclub de Roubaix het eerste weekend van juni. Een van de criteria voor een Klassieker is dat deze 200km+ is.