Kabels binnendoor/buitenom.
+1nijkie schreef:Buiten om minder weerstand en makkelijker vervangbaar.
Binnendoor esthetisch mooier als buiten om.
Meer kan ik zo even niet bedenken.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
+1 en binnendoor kan de kabelloop ook nog weleens negatief beïnvloed worden.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Toch juist meer weerstand? De kabel zit in de wind (voor wat het waard is, t.o.v. je totale oppervlakte).nijkie schreef:Buiten om minder weerstand ...
Of bedoel je weerstand van de kabel bij schakelen/remmen? Binnendoor schuurt de kabel toch niet ineens langs je frame oid? Kan me alleen voorstellen dat binnendoor vaak ook de buitenkabel doorloopt, terwijl buitenom je langs het frame meestal zonder buitenkabel laat lopen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- ophetkantje
- Forum-lid
De kabelloop binnendoor is vaak wat meer geforceerd en met scherpere hoeken, wat zorgt voor meer wrijving in de kabel.
Ach, ik zeg ook maar wat
- betonklinker
- Forum-lid
Heb de kabels binnendoor in het stuur (Zipp stuur)... staat mooi en zeker makkelijk met schoonmaken! En voor de weerstand hoef ik het niet te doen, ik zelf ben nog wel wat weerstand qua oppervlakte 
Het gaat om de weerstand die de kabels in het frame hebben.
M'n crosser heeft de kabels ook binnendoor, en daarbij loopt de buitenkabel door van shifter tot derailleur (doordat je nu maar 2 openingen hebt, heb je minder last van vuil in de kabel) en ik moet zeggen dat het gewoon prima schakelt.
M'n crosser heeft de kabels ook binnendoor, en daarbij loopt de buitenkabel door van shifter tot derailleur (doordat je nu maar 2 openingen hebt, heb je minder last van vuil in de kabel) en ik moet zeggen dat het gewoon prima schakelt.
Nadelen van kabels binnendoor is wel eens het geluid: de kabels kunnen gaan resoneren. Dit effect kan nog eens worden versterkt door een carbon frame. De kabels binnendoor zitten meestal in een hoesje. Bij vervanging van de kabel lukt het bijna nooit meer om de nieuwe kabel door de hoes te krijgen, wat het resoneren ongewenst kan versterken. De aansluiting van de kabel op het frame is niet in alle gevallen even mooi uitgevoerd.
De kabels buitenom kunnen eenvoudiger onderhouden of vervangen worden.
De kabels buitenom kunnen eenvoudiger onderhouden of vervangen worden.
Het rammelende geluid kan je makelijk verhelpen door rubbere kabeldonuts te gebruiken. Daarbij moet je een handigheidje in het verwisselen krijgen.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3