Frunk schreef:En wat is de druk in je band meestal?
Als je druk wilt weten, dan wil je ook rijdersgewicht weten. Anders zegt het nog niks.
Net als geen 1x lek sinds aanschaf ... zonder het moment van aanschaf weet je niet hoe lang dat in de tijd is. En zonder indicatie van gereden km's heb je zelfs met een tijdsindicatie eigenlijk nog geen idee

.
Volgens mij is lek rijden voor een groot deel geluk of pech.
Voor een redelijk deel het type banden, waarbij de meeste "trainings" of "toer" banden (zoals de conti's gp4), prima degelijk zijn. En je met echte wedstrijdbandjes wat meer risico's neemt.
Wat ophetkantje ook al zegt is in het donker fietsen een factor die het risico vergroot. Ik kan mij voorstellen dat veel in groepen/peloton en/of veel op hoge snelheid, hetzelfde effect hebben --> Vaker door troep heen omdat je het niet of te laat ziet aankomen.
Nat weer is sowieso risico verhogend, want de troep blijft makkelijker plakken en kan dus in 2e/3e of 100e instantie alsnog lek veroorzaken.
Wat ik mij nog afvraag, met hoge bandendruk (zeg > 1 bar per 10kg rijdersgewicht), vergroot of verkleint dan het risico op lek rijden als je door steentjes/glas rolt? Door hoge druk is indringen moeilijker? maar oppervlakte spanning groter, dus heeft snijden van materiaal meer effect. maar tegelijkertijd zal je de steentjes ook makkelijker verdringen door de grotere druk?