Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets voor mountainbiker

Cyclist
Forum-lid

Cyclist 14 dec 2014 21:28

Beste forumleden,

Ik heb het plan gevat om in het voorjaar een racefiets te kopen voor meer conditietrainingen en leuke ritjes van 2 uur na het werken. Lang getwijfeld om misschien een hardtail aan te schaffen en hier enkel mee op de weg te rijden vanwege het vertrouwde gevoel van dikke banden en schijfremmen maar dat idee werd door de lbs afgeschoten. Die adviseerde me om te kijken naar een racefiets model met schijfremmen.

Nu is mijn vraag wat is wijsheid inzake schijfremmen ed. Frame moet carbon zijn omdat ik als early adopter niet anders gewend ben :oops: .

Mijn lbs voert merken als cannondale, trek en isaac.

Alle merken konden in mijn budget 2500-3000 euro een mooi model leveren. Cannondale en trek heb ik beide als mtb gehad en goede ervaringen mee. Isaac zegt mij helemaal niets.

Moet ik misschien out the box naar echte racefiets merken kijken??? En zijn er al mensen die ervaringen met schijfremmen op de racefiets hebben en niets anders meer willen.

Tenslotte ben ik normaal postuur, 185 cm en 75 kg en vrij getraind aangezien ik toch een kleine 6000 km per jaar op de mtb doe.

Allen bedankt voor de feedback en imput.

Gies-Biker
Forum-lid

Gies-Biker 14 dec 2014 21:43

Misschien een veldritfiets? Als je en veldritfiets met schijfremmen koopt (en eventueel nog een extra paar wielen met wegbantjes op dan kan je switchen tussen weg en crossbandjes). Cannondale en Trek hebben een mooi assortiment crossfietsen, van isaac weet ik niet.

mvg Gies

JoostG
Forum-lid

JoostG 14 dec 2014 21:53

Ik zou zelfs nog eens nadenken over schijfremmen. Hedendaagse velgremmen remmen erg goed en zijn makkelijk af te stellen. Nog belangrijker, het ziet er een stuk beter uit dan die lompe schijfremmen :lol:
Cannondale en Trek hebben in jouw prijsklasse hele goede fietsen (slechte fietsen vind je niet in die prijsklasse). Echter voor die bedragen is er zoveel meer te vinden. En aangezien wielrennen ook zeker een zaak is van uiterlijk vertoon, zou ik ook zeker in je overweging meenemen wat je mooi vind (design van frame, kleurstelling, afmontage, etc).
Veel plezier bij je zoektocht.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Cyclist
Forum-lid

Cyclist 14 dec 2014 22:09

JoostG schreef:Ik zou zelfs nog eens nadenken over schijfremmen. Hedendaagse velgremmen remmen erg goed en zijn makkelijk af te stellen. Nog belangrijker, het ziet er een stuk beter uit dan die lompe schijfremmen :lol:
Cannondale en Trek hebben in jouw prijsklasse hele goede fietsen (slechte fietsen vind je niet in die prijsklasse). Echter voor die bedragen is er zoveel meer te vinden. En aangezien wielrennen ook zeker een zaak is van uiterlijk vertoon, zou ik ook zeker in je overweging meenemen wat je mooi vind (design van frame, kleurstelling, afmontage, etc).
Veel plezier bij je zoektocht.
Dit is inderdaad waar, maar mijn lbs en andere fietsers vertelden mij dat schijfremmen toch de toekomst is kijkend naar de ontwikkelingen in de markt. En ik had toch graag over 2 jaar nog een beetje up to date fiets :D .

Ik heb overigens een maand geleden op de nieuwe Merckx mourenx ultegra van een vriend een stukje mogen rijden en die beviel goed qua zit. ( voorzover dit gaat op 10 km) maar ik moest toch echt wennen aan die remmen, die niet leken te werken. Maar dit komt misschien omdat ik op mijn mtb een setje bijterige xtr remmen heb.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 dec 2014 22:46

Mja, wat noem je 'de toekomst'?

Ik zie de profs nog niet direct met schijfremmen gaan rijden, dus wat dat betreft zullen velgremmen echt nog wel even blijven bestaan.

Dat de velgremmen op een racefiets niet zo sterk 'happen' als sommige hydraulische schijfremmen vind zelfs wel fijn: als je in een groep fietst is het helemaal niet handig om veel meer remkracht te hebben dan degenen om je heen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 15 dec 2014 07:24

Cyclist schreef:Dit is inderdaad waar, maar mijn lbs en andere fietsers vertelden mij dat schijfremmen toch de toekomst is kijkend naar de ontwikkelingen in de markt. En ik had toch graag over 2 jaar nog een beetje up to date fiets :D
Zoek je een fiets om mee te showen of een om mee te fietsen?

Cyclist
Forum-lid

Cyclist 15 dec 2014 07:50

Nicosch schreef:
Cyclist schreef:Dit is inderdaad waar, maar mijn lbs en andere fietsers vertelden mij dat schijfremmen toch de toekomst is kijkend naar de ontwikkelingen in de markt. En ik had toch graag over 2 jaar nog een beetje up to date fiets :D
Zoek je een fiets om mee te showen of een om mee te fietsen?

Alleen om te fietsen, show zegt mij vrij weinig. Maar als ik zo de reacties begrijp zijn schijfremmen nog niet nodig/gewenst bij het wielrennen. Misschien toch de velgremmen nog een kans geven.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 15 dec 2014 09:00

Wat je koopt moet je zelf weten.
Als je gek bent van gadgets, koop dan vooral een fiets met nieuwe snufjes.
Als je gek bent van een lekker stukkie fietsen, koop dan iets wat zich al bewezen heeft.
Of een schijfrem op een racefiets een goed idee is weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee.
Al kan ik me voorstellen dat wanneer je door weer zand en wind rijd je opteert voor schijfremmen in plaats van velgremmen. Maar dan heb je misschien meer aan een crosser met schrijfremmen.

Jaren geleden reed ik met een racefiets met voorvering, leek ook een goed idee, alleen is vering op een racefiets inmiddels een volledig achterhaald idee. En in vergelijking met mijn huidige fietsen reed die fiets als een natte krant.

Cyclist
Forum-lid

Cyclist 15 dec 2014 10:01

Ik ga morgen eens kijken of ik ergens een testfiets met velgremmen een paar dagen kan hebben en kijk dan eens of de huidige velgremmen mij kunnen overtuigen. Heb gisteren wel gelezen dat de huidige ultegra remmen een mooie remkracht hebben en ook in de regen.

Maar ik neem aan dat ik bij cannondale, trek of misschien merckx met of zonder schijfremmen een mooie fiets kan uitzoeken. Want als ik nu nog naar andere merken ga kijken ben ik bang dat ik door de bomen het bos niet meer ga zien.

NoChain
Forum-lid

NoChain 15 dec 2014 10:13

Ik vind het helemaal niet gek dat de TS naar een fiets met schijfremmen kijkt om 'mee te zijn'.
Wanneer de UCI het gaat toelaten weten we niet maar stel dat in 2016 is dan betwijfel ik dat je een jaar of 2 later nog een goeie carbon wielset voor velgremmen gaat vinden. Het is geen kwestie van te showen maar het onvermijdelijke voor zijn. Wij beslissen niet wat er geproduceerd worden, wij kunnen enkel maar volgen.

Toen schijfremmen voor het eerst op MTB's kwamen was de teneur ook dat het overkill was en niet nodig voor het vlakke land, velgremmen gaan altijd blijven bestaan want ze hebben het voordeel van gemakkelijker onderhoud en blablabla. Ik wens je veel succes om vandaag de dag een high-end wielset voor velgremmen te vinden, of een verende vork ... veel keuze zal je niet hebben.

JoostG
Forum-lid

JoostG 15 dec 2014 10:33

NoChain schreef:Ik vind het helemaal niet gek dat de TS naar een fiets met schijfremmen kijkt om 'mee te zijn'.
Wanneer de UCI het gaat toelaten weten we niet maar stel dat in 2016 is dan betwijfel ik dat je een jaar of 2 later nog een goeie carbon wielset voor velgremmen gaat vinden. Het is geen kwestie van te showen maar het onvermijdelijke voor zijn. Wij beslissen niet wat er geproduceerd worden, wij kunnen enkel maar volgen.

Toen schijfremmen voor het eerst op MTB's kwamen was de teneur ook dat het overkill was en niet nodig voor het vlakke land, velgremmen gaan altijd blijven bestaan want ze hebben het voordeel van gemakkelijker onderhoud en blablabla. Ik wens je veel succes om vandaag de dag een high-end wielset voor velgremmen te vinden, of een verende vork ... veel keuze zal je niet hebben.
Maar nu ga je wel ff voorbij aan het feit dat wielrenners aartsconservatief zijn. Kijk alleen al naar de tubeless ontwikkelingen (meer comfort, meer grip, niet meer lek rijden, en nog steeds wil bijna niemand eraan).

Schijfremmen hebben weldegelijk voordeel bij carbon velgen, maar de trend momenteel is nog steeds om deze velgen te voorzien van een beter remoppervlak voor velgremmen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 15 dec 2014 11:37

Als MTB-er op de racefiets raad ik je aan eens te kijken in het gravel racer topic
Ik heb zelf altijd op de MTB gezeten tot een paar jaar geleden. Na aanschaf van dit type fiets kan voor mij de racer er weer uit.

Plaats reactie