Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano vs Campagnolo

hans66
Forum-lid

hans66 30 nov 2014 09:36

Langzaamaan stel ik het lijstje samen waaruit komend voorjaar mijn nieuwe fiets zal worden samengesteld. In dat lijstje staat al enige tijd de Campagnolo Record groep, eigenlijk om maar 2 redenen:

1. Bij een italiaans frame hoort een italiaanse groep.
2. Ik vind het crankstel van de huidige Shimano Dura Ace gewoon niet mooi.

Geen hele zwaarwegende redenen, dat geef ik toe. Maar ik veronderstelde dat het net zo iets is als met Apple vs Android, Mercedes vs BMW of Volkskrant vs AD. Het is allebei gewoon goed, maar met net andere accenten. De persoonlijke voorkeuren bepalen, een miskoop bestaat niet.

Mijn 12 jaar oude Dura Ace 9 speed groep draait nog altijd als een zonnetje. Bediening is intuïtief, een versnelling missen komt nooit voor, en het voelt strak en soepel tegelijkertijd. Geen enkele klacht. Ik heb ook ervaring met Ultegra 9 speed (1999-2002) en Tiagra 9 speed triple op een 2e fiets. En hoewel er natuurlijk verschillen zijn tussen de diverse groepen (alle waar naar zijn geld) zijn ook de goedkopere groepen gewoon goed.

Maar goed een mens wil eens wat anders. Record dus. Geen Super Record vanwege het prijsverschil. Proeffietsen op de Bike Motion bracht nog geen grote twijfel, hoewel ik ook weer niet heel erg onder de indruk was van de verschillen tov mijn oude Dura Ace. Het voelde vooral anders aan, gewenning nodig? De twijfel slaat toe sinds mijn vrouw haar nieuwe Pinarello met Campagnolo Athena binnen heeft. Natuurlijk heb ik ook een beetje geprobeerd (hoewel het frame 6 cm te klein is voor mij). En ik ben gewoon niet enthousiast. Terug naar af. Niet vloeiende schakelbewegingen, lange wachttijd bij terugschakelen voordat de ketting grip krijgt op het volgende (grotere) tandwiel. Weinig gevoel ook in het schakelen. Dit haalt het gewoon niet bij mijn oude trouwe Dura Ace.

Natuurlijk is dit geen faire vergelijking. Hoe fair is het om Dura Ace met Athena te vergelijken. Hoe fair is het om 12 jaar oude techniek met het nieuwste materiaal te vergelijken. Maar ook, hoe fair is het om te verwachten dat Record echt een wereld van verschil zal maken met Athena?

Ik ga er van uit (en dat lijkt me toch realistisch) dat een splinternieuwe Dura Ace 11 speed (mechanisch) in ieder geval beter is dan mijn oude 9 speed. Heel goed kan nu dus alleen nog maar beter zijn. Maar oh, wat is die crank lelijk. En in mijn hoofd zit dat plan om die fiets helemaal italiaans af te monteren.

Maar om nu de komende 12 jaar vast te zitten aan een groep die gewoon minder is? Dat gaat wat ver, wellicht moet het verstand het nu maar eens winnen van de emotie (voor de verandering). Of is Record vs Athena gewoon geen faire vergelijking. Zoals Tiagra vs Dura Ace ook geen faire vergelijking is, maar beide groepen wèl het gevoel geven dat je gewoon ontzettend waar voor je geld hebt.

Wie heeft een mening?
Laatst gewijzigd door hans66 op 30 nov 2014 09:46, 2 keer totaal gewijzigd.
2003 Merlin Cielo
2016 Colnago C60

Erik
Forum-lid

Erik 30 nov 2014 09:42

Record vs Athena is inderdaad geen echt faire vergelijking. Daarnaast vraag ik me af of de afstelling van de fiets van je vrouw wel 100% is, want mijn Chorus schakelt echt perfect en vloeiend.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat je de schakelknop als minder vloeiend ervaart en Campa 'klikt' duidelijker dan Shimano. Maar verder is het de discussie die je al noemde (en dan is Campa uiteraard mooier/beter etc. ;)).
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

hans66
Forum-lid

hans66 30 nov 2014 09:49

Erik, ik heb nog geen reden om te veronderstellen dat de afstelling niet juist is. Als de versnelling eenmaal is gekozen spoort de ketting wel goed onder het tandwiel.
2003 Merlin Cielo
2016 Colnago C60

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 nov 2014 10:03

Op zeker dat er iets niet klopt in die Athena afstelling.
Ik heb die groep ook gehad en dat schakelt gewoon feilloos en snel. Het is een duidelijkere 'klik' als je schakelt maar de actie is gewoon 'direct'. Hardop denken: juiste Campa 11sp kabels gebruikt? Vuile oude kabels? Rare scherpe bocht in de kabelloop? Interne kabeldoorvoer met veel weerstand?

Een nieuwe Recordgroep en DA zullen elkaar qua prestaties in schakelsnelheid/accuraatheid/duurzaamheid niets ontlopen. Het is een fabeltje dat daar nu nog serieus verschil in zit. Enige wat momenteel écht beter is dan de rest is de voorderrie van SRAM; briljant.
Bij de keuze tussem DA en Rec kun je qua prestaties geen foute keuze maken. Qua lelijkheid van de crank ook niet: de nieuwe campa is ook een draak.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 30 nov 2014 10:05

Mijn keuze zou Campagnolo zijn. Ik heb er geen ervaring mee, maar je twijfelt nu tussen 2 topgroepen die beide "boterzacht" moeten schakelen. In dat geval zou ik het "gevoel" laten spreken en het Italiaanse raspaardje ook van een Italiaanse groep voorzien. Die-foeilelijke-crank gaat waarschijnlijk tussen je oren zitten. ik had het vorig jaar met de Ultegra 6700 groep. Deze zat op mijn nieuwe fiets. Vond het mooi dat het Ultegra was, maar vond daarnaast die crank echt spuuglelijk. Ik kon er daardoor niet zo van genieten. De crank van mijn huidige 105 vind ik daarentegen wel goed smoelen en ik geniet nog elke keer als ik mijn karretje zie staan.

Succes met je keuze.

henk1964
Forum-lid

henk1964 30 nov 2014 11:14

@hans66: je zegt dat je nu Shimano DA rijdt, iets anders wil en dus voor Campagnolo R gaat. Maar waarom geen SRAM? Het met de duim schakelen van Campagnolo lijkt mij wezenlijk anders dan het schakelen van Shimano en SRAM. Dus als je iets anders wil maar wat dichter bij het oude wilt blijven, kan je ook voor SRAM gaan. Dan kan je gelijk de briljante voorderrie nemen waar daniel1975 het over heeft.
Carrera Veleno evo: Sram Red, CSC 50mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 nov 2014 16:59

Nee, dat verschil tussen Shimano, Campa en Sram is peanuts als het gaat om wennen. Ik heb een Sram Red groep en SuperRecord zelf, maar tijdens fietsweekje op Gran Canaria rij ik net zo makkelijk weg met Ultegra. Ook tussen eigen fietsen is het opstappem en wegwezen.
Schakelmethodr is echt een non-argument.

flipo1970
Forum-lid

Gebruikersavatar flipo1970 01 dec 2014 13:40

daniel1975 schreef:Nee, dat verschil tussen Shimano, Campa en Sram is peanuts als het gaat om wennen. Ik heb een Sram Red groep en SuperRecord zelf, maar tijdens fietsweekje op Gran Canaria rij ik net zo makkelijk weg met Ultegra. Ook tussen eigen fietsen is het opstappem en wegwezen.
toch vind ik dat Campa moeilijker is omwille van het "duimschakelen". Zeker als je kleine handen hebt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 01 dec 2014 14:05

Een nieuwe Athena mag nooit minder schakelen dan een 9 jaar oude DA. Dan zal die Athena-groep gewoon slecht afgesteld staan. Dikke kans, want het afstellen van Campa komt in mijn ervaring net eventjes preciezer dan Shimano.

Verder ga ik met Daniël mee. Gewoon kopen wat je mooi vindt.

gunnarius.maximus
Forum-lid

gunnarius.maximus 01 dec 2014 14:25

flipo1970 schreef:
daniel1975 schreef:Nee, dat verschil tussen Shimano, Campa en Sram is peanuts als het gaat om wennen. Ik heb een Sram Red groep en SuperRecord zelf, maar tijdens fietsweekje op Gran Canaria rij ik net zo makkelijk weg met Ultegra. Ook tussen eigen fietsen is het opstappem en wegwezen.
toch vind ik dat Campa moeilijker is omwille van het "duimschakelen". Zeker als je kleine handen hebt.
Hier jujst het tegendeel.. heb kleine handen maar kan juist veel makkelijker schakel in de beugel en bovenop het stuur. Heb hiervoor ultegra gehad en heb nu centaur. Schakelt ook gewoon prima. Dat heeft denk ik ook veel te maken met de vorm van het stuur....

Ff ontopic... ik ben het helemaal eens met de stelling dat een italiaans frame campa moet hebben, maardat blijft persoonlijk tuurlijk. De nieuwe crankstellen van shimano vind ik zelf ook spuuglelijk maar die njeuwe campas met vier armen ipv vijf zijn m.i. ook niet veel beter.... kwaliteit lijkt me geen verschil dus inderdaad, laat je hart kiezen.

peter1981
Forum-lid

peter1981 01 dec 2014 17:10

nieuw campa cranks zijn pas lelijk in mijn ogen
De oude groepen zijn veel mooier.
Maargoed ik ben blij dat ik van campa af ben en koop het ook nooit meer
M`n 105 11 speed werkt minimaal net zo mooi al super record en na ik nu eenmaal di2 gereden heb wil i sowieso op m`n zomerfiets alleen nog maar di2.
Ben nooit echt suer tevreden geweest over campa zowel niet over de chorus als over de super record.

Rij nu dus ook op een Italiaanse fiets met Shimano en het zal me worst wezen
De 105 schakelt nooit mis en reageerd super goed en dat voor nog geen 400euro ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 dec 2014 18:04

ja, en zo wordt het een cliche campa vs. shimmy discussie.
Wil je nog een paar van die cliches? Campa remt namelijk veel beter (kracht en dosering) en het is ook wel zo fijn dat niet heel de kop van de shifter los zit.
Een ieder die roept dat z'n 105 minimaal net zo goed (eigenlijk schrijf je tussen de regels 'beter'), is duidelijk niet echt rationeel bezig.

Volg gewoon je hart, je doet geen miskoop!!
En ga dat dan vooral niet met kulargumenten 'onderbouwen' ;)

Plaats reactie