Wielkeuze nieuwe fiets
-
Sjimmie Cycling
- Forum-lid
Hallo,
Voor mijn nieuwe fiets (Olympia Leader) moet ik een keuze maken qua wielset. Ik heb de keuze uit 2 sets:
- Vision team 30 disc (30 mm)
- Bikebrands full carbon (40 mm)
Twee totaal verschillende wielsets, dus ook qua kwaliteit en prijs niet met elkaar te vergelijken. Los hiervan wil ik graag weten wat praktisch de beste keus is.
Hier in NL maak ik veel ritten op het vlakke (met vaak veel wind) en ieder jaar ga ik een kleine week fietsen in de Alpen. Met mijn huige wielset (Ksyrium Equipes, 23 mm) ervaar ik totaal geen problemen met zijwind en in afdalingen, maar ik ben erg benieuwd hoe beide bovengenoemde wielsets zich zullen gedragen.
Met een hogere velg 'pak' je meer wind, dus in dat opzicht zouden de Visions een betere keus zijn (?). Deze zijn echter weer relatief zwaar, zeker t.o.v. de carbon wielen. Ik heb eens gehoord dat dergelijke 'zware' wielsets in afdalingen ook z'n nadelen hebben.
Wat is de beste keus qua rijgedrag? De lagere maar zware Visions of de iets hogere en lichte carbonwielen?
NB. Het gaat hier dus om een fiets met schijfremmen, dus wat dat betreft geen voor- of nadelen tussen beide sets.
Graag jullie reacties!
Voor mijn nieuwe fiets (Olympia Leader) moet ik een keuze maken qua wielset. Ik heb de keuze uit 2 sets:
- Vision team 30 disc (30 mm)
- Bikebrands full carbon (40 mm)
Twee totaal verschillende wielsets, dus ook qua kwaliteit en prijs niet met elkaar te vergelijken. Los hiervan wil ik graag weten wat praktisch de beste keus is.
Hier in NL maak ik veel ritten op het vlakke (met vaak veel wind) en ieder jaar ga ik een kleine week fietsen in de Alpen. Met mijn huige wielset (Ksyrium Equipes, 23 mm) ervaar ik totaal geen problemen met zijwind en in afdalingen, maar ik ben erg benieuwd hoe beide bovengenoemde wielsets zich zullen gedragen.
Met een hogere velg 'pak' je meer wind, dus in dat opzicht zouden de Visions een betere keus zijn (?). Deze zijn echter weer relatief zwaar, zeker t.o.v. de carbon wielen. Ik heb eens gehoord dat dergelijke 'zware' wielsets in afdalingen ook z'n nadelen hebben.
Wat is de beste keus qua rijgedrag? De lagere maar zware Visions of de iets hogere en lichte carbonwielen?
NB. Het gaat hier dus om een fiets met schijfremmen, dus wat dat betreft geen voor- of nadelen tussen beide sets.
Graag jullie reacties!
Hoge velgen (zeker 40mm hoort daarbij) vangen bij snelle afdelingen veel zijwind en dat leidt tot vervelende stuurreacties, dat op zijn beurt tot schrikreacties of erger leidt.
De keuze is tussen 30 en 40mm hoog.roadroel schreef:23mm is niet hoog he daar voel je idd niks van zeiwind.
klimmer schreef:De keuze is tussen 30 en 40mm hoog.roadroel schreef:23mm is niet hoog he daar voel je idd niks van zeiwind.
Hij zegt : mijn huige wielset
(Ksyrium Equipes, 23 mm)
ervaar ik totaal geen
problemen met zijwind en in
afdalingen,
die visions lijken me wel serieus zwaar hoor, ik kan me slecht voorstellen dat je daar echt lol van gaat hebben. Wat wegen je equipes? 1500gr? Die visions gaan daar bijna 400 gr overheen, àls ik het goed zie tenminste. Persoonlijk zou ik dergelijke wielen laten liggen...
-
Sjimmie Cycling
- Forum-lid
De Visions zijn inderdaad behoorlijk zwaarder dan de Equipes. Wat ga ik daar in de praktijk van merken? Stuurt het minder goed? Is het minder prettig fietsen in afdalingen? Of bedoel je dat het totaalgewicht van de fiets gewoon te hoog wordt (voor jou)?lawnmower schreef:die visions lijken me wel serieus zwaar hoor, ik kan me slecht voorstellen dat je daar echt lol van gaat hebben. Wat wegen je equipes? 1500gr? Die visions gaan daar bijna 400 gr overheen, àls ik het goed zie tenminste. Persoonlijk zou ik dergelijke wielen laten liggen...
30mm alu velgen gaan zwaar zijn, maw het extra gewicht zit m echt in de velg. Dat ga je voelen met accelereren, bergop rijden, bochten uitkomen, dat soort zaken. Of het per sé minder goed stuurt kan ik je niet zeggen, want ik ken de geometrie van de fiets niet, maar een zwaar wiel stuurt wel degelijk anders dan een licht wiel, al heb je daar misschien minder last van als je niet koerst.
40mm is nog goed te doen hoor met zijwind, tot 45mm durf ik wel te gaan is ook afhankelijk van de spaken. Ook in het hooggebergte zul je weinig last hebben. Ga je boven deze hoogte dan wordt het wel degelijk een uitdaging bij harde wind maar ook dat went, behalve in het hooggebergte is het wel oppassen geblazen....
Dus zou die Full Carbon 40mm nemen, ziet er ook nog eens strak uit!
Dus zou die Full Carbon 40mm nemen, ziet er ook nog eens strak uit!
YFood !!!
-
plopmobiel
- Forum-lid
Ik wist niet eens dat de importeur onder eigen naam wielen had. Wat zijn dit voor wielen? Wat voor naven zitten erin?