Tandblad Ultegra 6603 vervangen door 5603
-
- Forum-lid
Mijn groot tandblad (52 t) van de Ultegra 6603 triple is aan vervanging toe.Nu was mijn idee om dit te vervangen door eentje van 50 tanden uit de 105 serie. Ultegra heeft alleen maar in de compact uitvoeringen tandbladen van 50.Weet iemand of een 5603 of een 5703 triple tandblad compatibel is met de 6603 serie van de Ultegra groep? Steek is volgens de spec's van Shimano voor alle tandbladen 130. Kan dit? En heeft iemand hier ervaring mee? Moet de voorderrie dan ook lager gezet worden? 

Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90
Geen probleem en je voorderailleur zal 4-5 mm omlaag moeten. Het kan zijn dat het patroon van de schakelhulpen/stijghulpen en/of de vorm daarvan verschilt met de Ultegra versie. Ik denk dat je het verschil niet merkt, zeker niet als je het niet weet.... 

-
- Forum-lid
In het slechtste geval een 105 voorderrie 5603 of 5703 monteren?Deze is toch gemaakt om een 30 - 39 - 50 te schakelen?Of heb ik het mis?Let wel op. Mogelijk kan de kooi dan het middenblad, de 39, raken als de ketting op het grote blad staat.
De tandbladen 5603 en 5703 zijn uitwisselbaar?
-
- Forum-lid
Ik heb enkele jaren geleden ook de 52 door een 50 willen vervangen op de 6603. Ik had toen een kettingblad van TA Specialites (Alize). Het heeft nooit echt fijn geschakeld zoals een 52t-6603 kettingblad. Derailleur moest naar beneden, maar dat kon niet ver genoeg. Het schakelen naar het grote blad duurde significant langer en ging met de nodige moeite. Ik heb toen later het 52t kettingblad er weer opgelegd. Ik heb geen idee hoe de Alize stijghulpjes zijn tov een 5603/5703 kettingblad. Het monteren van een 5603/5703 derailleur lijkt me een goed idee, want dan is de derailleur in ieder geval weer afgestemd op de kettingbladen.
-
- Forum-lid
Bedankt voor de info.
Zitten er wel stijghulpjes op de bladen van TA ?
Heb op mijn winterfiets,met campa afgemonteerd,het buitenblad ook vervangen door een TA Vento en ik zie hier bitter weinig van stijghulpjes.Buitenblad van campa 50 tanden vervangen door een 48 en de voorderrie een paar mm laten zakken geen enkel probleem met schakelen.
Aanlopen van voorderrie op middenblad ook geen probleem. Bij de oudere voorderrie's van campa is er misschien wel wat meer speling t.o.v. de nieuwere Shimano derrie's wat betreft tandwiel combinaties.
.Ik heb geen idee hoe de Alize stijghulpjes zijn tov een 5603/5703 kettingblad.
Zitten er wel stijghulpjes op de bladen van TA ?
Heb op mijn winterfiets,met campa afgemonteerd,het buitenblad ook vervangen door een TA Vento en ik zie hier bitter weinig van stijghulpjes.Buitenblad van campa 50 tanden vervangen door een 48 en de voorderrie een paar mm laten zakken geen enkel probleem met schakelen.
Aanlopen van voorderrie op middenblad ook geen probleem. Bij de oudere voorderrie's van campa is er misschien wel wat meer speling t.o.v. de nieuwere Shimano derrie's wat betreft tandwiel combinaties.