Hartslagzones
Dit jaar ben ik na 10 jaar weer begonnen met fietsen. Ik had nog een oude mountainbike staan met wegbanden en heb eerst daar een aantal maanden op gereden om te kijken of ik het ook daadwerkelijk vol ging houden. Nou, allemaal hartstikke leuk natuurlijk en uiteindelijk een racefiets aangeschaft. Meteen een hartslag en cadandmeter erbij voor het serieuzere werk.
Op de MTB reed ik gewoon zo dat ik me lekker voelde; stevig door trappen met een fijne cadans.
Met de hartslagmeter en racefiets heb ik m'n omslagpunt proberen te bepalen. 5 minuten fietsen en iedere keer de hf met 5 verhogen tot ik niet meer kon. Conclusie: bij 190 ging ik echt stuk, dus 185-8=177 is vanaf "nu" m'n omslagpunt.
(Volgens de regels die ik online heb gevonden).
Nu fiets ik al weer een aantal maanden op de racefiets met hartslagmeter. Wat blijkt nu? Met een hf van 178-180 fiets ik gewoon lekker. Wel aan de max, maar ik houdt dat wel een uurtje of 2 vol.
Kom ik boven de 180, dan wordt het hard minder en dat hou ik ook niet lang vol.
Moet ik m'n omslagpunt bijstellen of train ik gewoon in een veel te hoge hf (180)?
Of is dat nu juist je omslagpunt: de max hf waarbij je het zo lang kunt volhouden?
Ps: ik ben 31 jaar, 1.95m, 92kg, rij nu afstanden van 60-80km gem 30-31/uur @ hf=175.
Op de MTB reed ik gewoon zo dat ik me lekker voelde; stevig door trappen met een fijne cadans.
Met de hartslagmeter en racefiets heb ik m'n omslagpunt proberen te bepalen. 5 minuten fietsen en iedere keer de hf met 5 verhogen tot ik niet meer kon. Conclusie: bij 190 ging ik echt stuk, dus 185-8=177 is vanaf "nu" m'n omslagpunt.
(Volgens de regels die ik online heb gevonden).
Nu fiets ik al weer een aantal maanden op de racefiets met hartslagmeter. Wat blijkt nu? Met een hf van 178-180 fiets ik gewoon lekker. Wel aan de max, maar ik houdt dat wel een uurtje of 2 vol.
Kom ik boven de 180, dan wordt het hard minder en dat hou ik ook niet lang vol.
Moet ik m'n omslagpunt bijstellen of train ik gewoon in een veel te hoge hf (180)?
Of is dat nu juist je omslagpunt: de max hf waarbij je het zo lang kunt volhouden?
Ps: ik ben 31 jaar, 1.95m, 92kg, rij nu afstanden van 60-80km gem 30-31/uur @ hf=175.
Samengevat,
190 max hfr
177 omslagpunt
met 178-180hf fiets ik lekker,maar wel aan de max en je houdt het 2 uur vol.
Boven de 180 hf minder hard en hou het niet meer lang vol.
@hf=175
Vindt je omslagpunt heel hoog liggen t.o.v je max hfr.
Dat je 2 uur lang op je omslagpunt en hoger fiets en lekker voelt is voor een wielertoerist redelijk afzien.
190 max hfr
177 omslagpunt
met 178-180hf fiets ik lekker,maar wel aan de max en je houdt het 2 uur vol.
Boven de 180 hf minder hard en hou het niet meer lang vol.
@hf=175
Vindt je omslagpunt heel hoog liggen t.o.v je max hfr.
Dat je 2 uur lang op je omslagpunt en hoger fiets en lekker voelt is voor een wielertoerist redelijk afzien.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
93% van zijn max zou dan het omslagpunt zijn. Wel hoog maar heel hoog? Zie wel meer formules op t web waarbij ze een percentage van 90 geven om je omslagpunt te berekenen.
Dat het lekker voelt vind ik wel apart. Ik vind 10 slagen onder mijn omslagpunt nog wel als lekker te bestempelen (maar wellicht deels omdat dat ook het gevoel geeft "echt bezig te zijn" doordat het hard gaat of veel klimwerk is). Maar goed iedereen is anders dus als jij dat fijn vind, top
Er lopen op dit moment aardig wat discussies over de juiste trainingen en zo, lees vooral bij en kom erachter dat je zeker niet steeds maar zulke ritjes moet maken.
Dat het lekker voelt vind ik wel apart. Ik vind 10 slagen onder mijn omslagpunt nog wel als lekker te bestempelen (maar wellicht deels omdat dat ook het gevoel geeft "echt bezig te zijn" doordat het hard gaat of veel klimwerk is). Maar goed iedereen is anders dus als jij dat fijn vind, top
Er lopen op dit moment aardig wat discussies over de juiste trainingen en zo, lees vooral bij en kom erachter dat je zeker niet steeds maar zulke ritjes moet maken.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
sneeuwcrosser2
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 23 dec 2011 12:44
Ligt die maximale hartslag van 190 niet gewoon te laag? Als ik de maximale hartslag wil weten doe ik dat door in 1x zo hard mogelijk een heuvel op te fietsen. Bijvoorbeeld de Lemelerberg hier in de buurt, vanaf de westkant. Natuurlijk fiets ik dan wel op normaal duurtempo daar naar toe en plaats van tevoren een paar versnellingen.
Jouw methode is steeds iets harder fietsen, maar je raakt dan van tevoren al vermoeid en bereikt die maximale hartslag niet meer.
Jouw methode is steeds iets harder fietsen, maar je raakt dan van tevoren al vermoeid en bereikt die maximale hartslag niet meer.
zijn methode was om het omslagpunt te bepalen. e jouwe voor de max HR.sneeuwcrosser2 schreef:Ligt die maximale hartslag van 190 niet gewoon te laag? Als ik de maximale hartslag wil weten doe ik dat door in 1x zo hard mogelijk een heuvel op te fietsen. Bijvoorbeeld de Lemelerberg hier in de buurt, vanaf de westkant. Natuurlijk fiets ik dan wel op normaal duurtempo daar naar toe en plaats van tevoren een paar versnellingen.
Jouw methode is steeds iets harder fietsen, maar je raakt dan van tevoren al vermoeid en bereikt die maximale hartslag niet meer.
- janlouws
- Forum-lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
- Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen
Deze manier van omslagpunt bepalen is natuurlijk niet echt exact maar het geeft wel een beter startpunt dan een (domme) berekening.Juppehup schreef: Met de hartslagmeter en racefiets heb ik m'n omslagpunt proberen te bepalen. 5 minuten fietsen en iedere keer de hf met 5 verhogen tot ik niet meer kon. Conclusie: bij 190 ging ik echt stuk, dus 185-8=177 is vanaf "nu" m'n omslagpunt.
(Volgens de regels die ik online heb gevonden).
Nu fiets ik al weer een aantal maanden op de racefiets met hartslagmeter. Wat blijkt nu? Met een hf van 178-180 fiets ik gewoon lekker. Wel aan de max, maar ik houdt dat wel een uurtje of 2 vol.
Kom ik boven de 180, dan wordt het hard minder en dat hou ik ook niet lang vol.
Ik heb ditzelfde ook gehad: Toen ik begon met trainen kwam op de MTB niet hoger dan 170bpm. Maar nu bij het spinnen komt het in extreem geval wel eens op 180bpm. Ik heb dan mijn omslagpunt maar naar 170 gezet en alle zones herberekend. Hoe beter je wordt hoe hoger je omslagpunt komt te liggen.
Belangrijker is denk ik wat je voelt. Zit je met een interval training op een hartslag waarbij je voelt; dit kan ik maar 1min volhouden. Dan zit je volgens mij op of net over je omslagpunt.
Je geeft al aan dat je boven de 180 het niet lang meer vol kan houden dus hou dat dan aan als omslagpunt. Dit is maar 3bpm boven je berekende waarde dus dat is niet slecht toch. En als je het precies wilt weten moet je een sporttest doen.
Volgens doefiets methode denk ik.DDX schreef:Ik zie alleen nergens dat 190 z'n max hartslag is, enkel een hartslag waarbij hij 'stuk' gaat ?
Zoek een stuk weg waarop je onafgebroken een half uur kunt fietsen. In deze weg mogen wel bochten zitten, maar geen zaken die je tot (bijna) stoppen dwingen, zoals stoplichten e.d. Nadat je een half uur hebt warm gereden in je normale tempo, begin je aan de test.
Je begint met vijf minuten fietsen met een hartslag van ongeveer 80% van je maximumhartslag (dus niet je omslagpunt, die moet je immers nog bepalen!). Als je je maximumhartslag niet precies weet, dan kan je die schatten: 220 (als man) of 224 (als vrouw) minus je leeftijd.
Na vijf minuten verhoog je je hartslag met vijf slagen. Dit herhaal je elke vijf minuten, totdat je de vijf minuten echt met moeite kunt volbrengen: je benen lopen vol, je hebt je ademhaling niet meer onder controle. Je maakt deze vijf minuten nog vol en rijdt daarna rustig uit.
De laatste periode van vijf minuten die je nog fatsoenlijk uit kon rijden, verminderd met 8 hartslagen, is dan bij benadering je omslagpunt. Dit is dus niet de laatste periode die je hebt uitgereden, maar de voorlaatste.
Voorbeeld:
Stel: je bent een man van 29. Je geschatte maximumhartslag is dan 220 - 30 = 191 hartslagen per minuut. 80% hiervan is 153 hartslagen. Na een half uurtje warm rijden rij je dus de eerste vijf minuten met een hartslag van 153 slagen per minuut.
Na die vijf minuten verhoog je je hartslag met 5 slagen naar 158 hartslagen, vervolgens fiets je hier weer 5 minuten in en verhoog je de hartslag weer met 5 slagen: 153 - 158 - 163 - 168 - 173 - 178 - 183 . Bij 183 kom je echt in de problemen. 178 hartslagen kon je nog redelijk uitfietsen. 178 verminderd met 8 is 170.
Je omslagpunt in dit voorbeeld is dan 170 hartslagen per minuut.
[i]De enige juiste waarde krijg je bij een officiële inspanningstest voor de rest is allemaal rondom een bepaalde waarde.
[/i]
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Ik heb inderdaad de "doefiets" methode gevolgd. M'n twijfel was inderdaad of dat ik ook echt op m'n omslagpunt train, maar als ik jullie reacties zo lees zaak dat dan aan de hand zijn. Als ik nu stel dat m'n omslagpunt dus op 180 zit, dan moet ik rustiger gaan trainen. Dat zal dus even wennen zijn...
Op de één of andere manier fiets ik dat gewoon "makkelijk" naar toe en blijf daar dan ook pakken.
Ik ben na een training van gem 175 bpm wel vaak écht moe. Niet suf...maar echt moe, maar dat verklaart de hoge hf dan ook...
Op de één of andere manier fiets ik dat gewoon "makkelijk" naar toe en blijf daar dan ook pakken.
Ik ben na een training van gem 175 bpm wel vaak écht moe. Niet suf...maar echt moe, maar dat verklaart de hoge hf dan ook...
