Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Kajak Custom custom stalen frame

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 30 okt 2014 20:34

Retro tijdrit- en baanfietsen zijn altijd al een passie van mij geweest. Met name fietsen met een frame dat anders gebouwd is dan volgens het gebruikelijke dubbele driehoek principe. Sinds enige tijd ben ik ook actief op zoek naar een dergelijke frame, maar helaas zijn dit soort frames erg lastig om te vinden. De eerste twee bijzondere frames die ik recent heb kunnen kopen, een ZIPP frame en een Pearson frame, waren fantastisch om te zien maar helaas te klein voor mij.


Afbeelding

Afbeelding


Om toch binnen afzienbare tijd in het bezit te komen van een bijzonder frame, heb ik besloten het over een andere boeg te gooien. Ik heb een custom frame bouwer - Kajak Custom - bereid gevonden om voor mij een frame te bouwen gebaseerd op het ontwerp van de werelduurrecord-fietsen van Graeme Obree, en geschikt voor gebruik als wegfiets. Er zijn al wat variaties op dit thema gemaakt, onder andere door RIH en Cherubim.


Afbeelding

Afbeelding


De basis voor het frame zijn ronde stalen buizen van 38.1 mm en afgeplatte buizen voor de staande en liggende achtervork. Verder zal het frame een geïntegreerde zadelpen hebben. Hieronder staan de eerste foto's van de buizen van het frame. Meer foto's volgen snel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
rene909
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 apr 2013 22:35

Gebruikersavatar rene909 30 okt 2014 20:35

Erg bijzonder project. Ik ben zeer benieuwd naar het proces en natuurlijk het eindresultaat!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 30 okt 2014 21:09

Ik weet dat Van der Kaay de getoonde RIH als een mislukking bestempelde. Werd na een paar testritten in de winkel gehangen want om mee te racen was het frame veel te slap. Ik begrijp dat TS vooral interesse heeft in een fiets die optisch afwijkt van doorsnee frames en dat hard fietsen van secundair belang is?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 30 okt 2014 21:31

Leuk om zo je droom na te leven. Ik ben wel benieuwd of de enkele buis die balhoofd en zitbuis verbindt voldoende gedimensioneerd is, om de benodigde torsie stijfheid te leveren. Maar wie weet misschien ligt er final element analysis aan ten grondslag.
Het wordt in ieder geval iets bizonders!
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

craftec
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 25 jan 2011 23:49

craftec 30 okt 2014 22:58

Met een enkele ronde buis tussen balhoofd en zitbuis zal de stijfheid zeer gering zijn, bovendien komen er grote spanningen op de verbindingen. Als ik naar de foto van de RIH kijk dan lijkt het of ze daar voor koker profielen hebben gekozen wat eea al zal verbeteren. Maar zoals eerder geschreven was dit ook niet stijf genoeg. Desalniettemin een mooi project.
CT

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3272
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 31 okt 2014 00:55

Ow, dat dunne metalen pijpje kon wel eens een probleem zijn.

Ooit heb ik een alu frame gebouwd met een identieke constructie.
De bracket zat alleen gekoppeld aan de zitbuis. Bij het eerste aanzetten was het meteen mis, de 'zitbuis' was volledig krom getrokken in de richting van het achterwiel.
Dat heb ik indertijd opgelost door een alu pijp te bevestigen tussen de bracket en de framebuis vergelijkbaar met de Pearson.
Hetzelfde heb ik gedaan met de zitbuis boven de framebuis, ook een stuk alu pijp tussen zitbuis en framebuis.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 31 okt 2014 10:21

Hard fietsen is inderdaad van 'secundair' belang bij deze fiets, maar daarmee toch zeker niet van ondergeschikt belang.

Om het frame ondanks de enkele buis toch stevig genoeg te houden, hebben we voor dit frame gekozen voor niet gebutte buizen met een wanddikte van 0.9 mm. Wellicht is het echter toch nog een overweging om een gusset aan te brengen tussen de zitbuis en de centrale buis, voor extra stevigheid.

Overigens zijn er al meer van dit soort frames gebouwd en gebruikt voor professionele wedstrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

giantjan
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 mar 2014 10:39

giantjan 31 okt 2014 10:37

ik vind deze fietsen er geweldig uitzien. Ik kwam laatste op marktplaats ook een fiets tegen die er bijna net zo uitzag als de zipp deze was alleen van trek, en was een lifestyle fiets volgens mij.
Ik ben benieuwd.

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 31 okt 2014 20:21

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Het is mooi om te zien dat er mensen zijn die dit proberen.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 31 okt 2014 21:07

Van die Dreesens fietsen wil ik wel eens gebruikerservaringen lezen want een efficiënte tijdritfiets kan dat nooit zijn.

Hoewel ook als een slap frame bestempeld heeft dit dan nog mijn voorkeur:

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 01 nov 2014 01:02

Die Trek was een Yfoil. Das niet zozeer een lifestyle fiets maar een racefiets. Lifestyle kom je eerder uit bij een hulsteijn.

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 01 nov 2014 20:47

Tof project, ik blijf dit met interesse volgen! Vergeet je het wasmachine-onderdeel niet? ;)

Plaats reactie