Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinnen

Frunk
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 okt 2014 09:27

Frunk 28 okt 2014 09:33

Beste allemaal,

Ik wil wat onduidelijkheden duidelijk hebben voor mezelf ;). Ik wil namelijk deze winter een goede basis leggen om in april AGR 200km te fietsen en in juni 6x zo'n bergje in Frankrijk. Ik was van plan om deze winter iedere week 1x aan spinning te doen en in de weekenden een duurtraining op de renfiets.
Maar ik lees hier nogal verschillende verhalen over spinnen. Is het een nuttige trainingsvorm? Of zijn er betere alternatieven in de sportschool.

Buiten trainen zit er doordeweek niet in. Ik vertrek van maandag t/m vrijdag in het donker naar mijn stage en kom in het donker terug (tot eind januari). En ga niet door de Limburgse heuvels fietsen in het donker.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 28 okt 2014 09:46

In principe een ZEER nuttige trainingsvorm, al moet je een beetje mazzel hebben met je sportschool. Er schijnen er ook te zijn waar het spinnen meer een zangklasje en bezigheidstherapie is voor huisvrouwtjes. Mijn gym draait videootjes van etappes van de Tour of de Giro of grote klassiekers met een lekker muziekje eronder, dus daar kun je jezelf helemaal in het snot rijden (letterlijk en figuurlijk), goeie training voor je klimplannen. Als je voor het spin-uurtje ook nog een half uurtje krachttraining meepakt (legpress, legpull, core, etc) dat heb je een topavond.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 28 okt 2014 10:35

Niet mee eens. Je kunt in de winter beter trainen op een goede basis dmv lange duurtraining. Dmv spinning blaas je je hartslag alleen maar op en dat is nou net wat je niet wil. Middels extentieve duurtraining ben je bezig meer vermogen te kweken op lage hartslag, zodat je langer in een lage hartslag kan blijven voordat de verzuring intreedt.
Ik zou in de winter vooral aan lange duurtraining doen en pas een week of 6-8 voor je eerste doel intensiever gaan trainen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 28 okt 2014 10:45

Een vraag als belangstellende medelezer; hoe ziet zo'n lange duurtraining in de winter (vroeg donker) er dan uit? Als in; hoelang en hoe vaak? Misschien ligt het aan mij maar ik vind het altijd zo'n vage voor de neus weg opmerking.

En inderdaad; hoe doe je lange duurtrainingen als je s'avonds in het donker thuis komt?
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 28 okt 2014 10:56

TumTumTum schreef:Een vraag als belangstellende medelezer; hoe ziet zo'n lange duurtraining in de winter (vroeg donker) er dan uit? Als in; hoelang en hoe vaak? Misschien ligt het aan mij maar ik vind het altijd zo'n vage voor de neus weg opmerking.

En inderdaad; hoe doe je lange duurtrainingen als je s'avonds in het donker thuis komt?
Het is inderdaad heel vaag maar je moet eigenlijk je hartslagzones kennen om dat goed te bepalen. Voor degenen die dat weten zit je dan in zone 'rustige duur' of 'D1-laag'. Dat is in ieder geval heel erg langzaam heb ik gemerkt. Niks aantrekken van fietsers die je inhalen is de belangrijkste tip. En zo lang mogelijk, minimaal 1,5-2 uur. Eventueel doe je nog een paar sprintjes tussendoor om niet al je vermogen te verliezen.

Hoe doe je dat in de winter? Op de fiets, 's avonds met goede verlichting. Maar het kan ook in de sportschool of thuis op de Tacx. Voordeel van binnentraining is dat je geen last van het weer en wind hebt en dus je training optimaal kunt uitvoeren.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Frunk
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 okt 2014 09:27

Frunk 28 okt 2014 11:24

Herman_N schreef:Niet mee eens. Je kunt in de winter beter trainen op een goede basis dmv lange duurtraining.
Dat bepaalde trainingsvormen beter zijn dan de anderen had ik begrepen. Maar is spinning daadwerkelijk slecht of nutteloos? Ik heb genoeg zelfkennis om te weten dat ik niet 2 uur op een fiets te zitten die niet vooruit gaat zonder moe te worden ;) Daarom is spinning voor mij eventueel nog een alternatief.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 28 okt 2014 11:36

@Herman-N: dat is juist het probleem van de vragensteller: aan die lange duurtrainingen komt hij door de weeks dus niet toe! Dan is spinnen een prima alternatief en een goede aanvulling op de lange duurritjes in het weekend. Bovendien ook nuttig met het oog op zijn klimplannen voor 2015: van alleen maar lange duurtraining ga je niet bepaald harder bergop fietsen, dus een spinsessie met wat blokjes een zwaardere weerstand met relatief lage trapfrequentie ("klimmen") al dan niet gecombineerd met een beetje krachttraining (vergeet je buik en je rug niet) is prima. En-en in plaats van of-of.

sob
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:24

sob 28 okt 2014 11:42

Nee hoor,spinning is niet slecht en niet nutteloos,het is altijd beter om te spinnen dan helemaal niets te doen aan sport doordeweeks.
Ik heb tijdens de winter van dec2012-feb 2013 zeer veel aan spinning gedaan,soms wel 3x in de week en de conditie/snelheid enz waren prima in het voorjaar.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 28 okt 2014 11:58

In het donker door de polder fietsen is voor mij geen optie want ik zie niks. Ik ben te nachtblind voor welke fietsverlichting dan ook. Ik heb gisteren een stuk gefietst met een forse zaklamp met ducttape op mijn bovenbuis getaped maar dat werkt ook niet. Fijn, zie je een klein wit rondje voor je op het fietspad. En verder is alles wazig zwart, ook de kuilen, losse stenen en afgewaaide takken. En de bochten, die ik omdat ik ze niet meer zie helemaal niet meer in kan schatten.
Het zal trainingtechnisch wel enorm verantwoord zijn maar ik vind lange duurtrainingen in de winter het toppunt van onpraktisch. Geen idee dus hoe ik dit op moet lossen. Ik neem aan dat een lange rit in het weekend dan weer niet genoeg is?
En twee uur op een Tacx...pff....
Veni. Vidi. Fietsie.

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 28 okt 2014 12:13

Voor duurvermogen wordt algemeen aangenomen dat de winter een goede periode is voor lange duurtraining..
Dus: duurtraining is dan beter dan spinning (of vergelijkbaar), maar een uurtje spinning is uiteraard alweer een stuk nuttiger dan met een zak chips op de bank tv kijken.
Dus nuttig: ja, optimaal: misschien niet.
Toch is naar mijn idee variatie in trainingen altijd goed.

De opmerking dat je van duurtraining niet harder bergop gaat fietsen lijkt me niet helemal juist.
Veel korte intensieve trainingen (zoals spinning) zullen misschien wel meer opleveren als je 1x zo hard mogelijk een berg op wil.. Maar de ts heeft het over 6x, en/of 200km.. Dan hebben we het toch vooral over duurvermogen.

edit: ik lees dat hij specifiek vraagt om betere alternatieven in de sportschool..
Ik denk dat in de sportschool spinning zeker de beste keuze is.
Ze hebben ook wel eens 2 uurtjes achter elkaar gepland bij sommige sportscholen.. dat is natuurlijk helemaal mooi :)
Of evt na een uurtje spinning nog een uurtje op een andere fiets gaan zitten in de sportschool, en nog een uurtje D1 fietsen, dan pak je wellicht nog wat meer duurvermogen.. is wel wat saai natuurlijk
Laatst gewijzigd door martijnm op 28 okt 2014 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 28 okt 2014 12:16

Ik ken mijn lichaam intussen en doe in de winter tegenwoordig vaak 2 spinningsessies achter elkaar met de hartslagmeter, zodat ik niet constant in het rood rijd, maar enkel een paar piekjes heb gehad. Als de trainer blijft opjutten, draai ik heel vaak niet bij als de hartslag al goed ligt. Ik hoef echt niet kapot van dat ding te komen.

Op die manier vind ik het een prima onderhoudende training in de winter zonder mezelf op te branden.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 28 okt 2014 12:34

TS heeft in april een 200 km tocht voor ogen. Ik denk dat voor hem met dat doel voor ogen duurtrainingen beter zijn dan spinning: Je wordt wat je traint. Na die tocht zou je wat intensiever kunnen gaan trainen met het oog op de bergen.

Probleem voor de meesten in de winter is tijd. Als je echt serieus wil gaan trainen zou ik een Tacx overwegen om naast de weekendrit wat meer en gerichter te kunnen fietsen (dus je eigen invulling aan de training geven en je niet laten opjutten door een fitnessgoeroe die je je maximale hartslag injaagt) . 2x in de week Tacx plus een lange duurrit in het weekend en je zit op 5 a 6 uur/week. Goed genoeg om de winter door te komen.
older Budweiser

Plaats reactie