Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ketting schoonmaken: werkt zo'n kettingreiniger nu echt?

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 okt 2014 12:53

zocht op 'ketting schoonmaken' maar kreeg zoveel resultaten die niet het antwoord geven op mijn vraag dat ik 'm gewoon maar even stel:

om mijn ketting te reinigen haal ik mijn ketting op dit moment eerst door een doek met lampolie, waarna ik 'm zolang door een droge doek laat gaan dat ie niet meer zwart afgeeft. Ook buig ik de ketting bij elke schakel even om om zo het vuil van alle schakels te halen. Echter, er blijft aan de binnenkant (zie pijl hieronder) van de ketting toch altijd vuil achter, omdat ik daar met een doek niet bijkom:

Afbeelding

nu vraag ik me dus af: werkt zo'n kettingreiniger dermate goed dat het de aanschaf waard is?

Afbeelding

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 19 okt 2014 12:57

Ik gebruik zo'n ding (niet precies deze maar volgens hetzelfde principe) alleen als de ketting door de pekel is geweest of extreem vies is. Na zo'n grondige reiniging moet je de ketting namelijk wel een keer of 2 à 3 vetten, omdat hij volkomen vet vrij is van binnen.

sjoerd1705
Forum-lid

sjoerd1705 19 okt 2014 15:07

ik heb er een gehad vond het niet super zo'n ding.
nu doe ik de ketting schoonmaken met ontvetter en gebruik daarbij een tandenborstel.
je kunt kracht zetten en komt wel aan de binnenkant van de ketting.

oldsteel

oldsteel 19 okt 2014 17:20

zelf rij ik met een kmc gold 10sp ketting.
nog nooit ontvet, alleen maar droog gemaakt met een doek ( net als TS ) en daarna gesmeerd met olie.
ketting gaat al 3 seizoenen mee, gemiddeld 5 a 6000 km per seizoen, dus minimaal 15.000 km.
nu echter wel aan vervanging toe.
ter info, ik rij weinig in de regen.

giantjan
Forum-lid

giantjan 19 okt 2014 18:52

ik doe eerst ketting reiniger en dan een doek en het laatste beetje met de compressor. werkt prima

meuk
Forum-lid

meuk 19 okt 2014 19:15

Ik gebruik Kettingreiniger van Morgan Blue. Deze spuit ik op de ketting. Daarna met de tool op jouw foto de ketting verder schoonmaken (water met sop). Daarna afspoelen, goed droogmaken, insmeren en met doek overtollig smeer er afhaken. Altijd een mooie, schone ketting.

Kortom, ik gebruik die tool wel, maar heb idee dat de kettingreiniger meer bijdraagt aan een schone ketting dan die tool. :)

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 19 okt 2014 19:17

Waardeloze kettingreiniger. Neem gewoon een bakje of plastic liter fles. Ketting erin, tijdje laten staan en droogmaken/invetten.
What makes the boat go faster?

meuk
Forum-lid

meuk 19 okt 2014 19:22

Livio Livius schreef:Waardeloze kettingreiniger. Neem gewoon een bakje of plastic liter fles. Ketting erin, tijdje laten staan en droogmaken/invetten.
Zal ik ook eens proberen. Maak om een of andere reden de ketting nooit los, maar dat is met zo'n KMC natuurlijk niet moeilijk...

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 okt 2014 20:49

meuk schreef:
Livio Livius schreef:Waardeloze kettingreiniger. Neem gewoon een bakje of plastic liter fles. Ketting erin, tijdje laten staan en droogmaken/invetten.
Zal ik ook eens proberen. Maak om een of andere reden de ketting nooit los, maar dat is met zo'n KMC natuurlijk niet moeilijk...
lijkt me inderdaad een mooie oplossing, maar bij campa mag je die missing link maar 1 keer gebruiken, bij openen moet je daarna weer een nieuwe installeren. Tandenborstel heb ik ook wel eens geprobeerd, maar die was na 3 schakels helemaal zwart waardoor ik niet meer kon zien of er vuil op zat dat ik wellicht net zo hard weer op de ketting zou smeren :D

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 19 okt 2014 20:56

monsieurpinot schreef:
meuk schreef:
Livio Livius schreef:maar bij campa mag je die missing link maar 1 keer gebruiken, bij openen moet je daarna weer een nieuwe installeren.
Ook zo'n broodje aap verhaal. Ook bij Campa gewoon meerdere keren te gebruiken.
What makes the boat go faster?

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 okt 2014 21:05

Livio Livius schreef: Ook zo'n broodje aap verhaal. Ook bij Campa gewoon meerdere keren te gebruiken.
is dat zo? Ons forumlid Lcsmet denkt daar anders over:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=54223 (3e reactie)

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 19 okt 2014 21:16

Net zoals Livio Livius haal ik bij een grondige ketting reininging het ketting er helemaal af en doe deze in een redelijk grote bak (formaat 15cmx20cm oid), ketting er vlak in met lampenolie/tweetakt of soms wasbenzine en dan hoeft er dus maar een dunne laag in zodat de ketting helemaal onder staat.

Af en toe even schudden en het vuil komt er allemaal mooi uit. Alles bij elkaar laat ik dat zo een uurtje staan. Even afdrogen met een schone doek daarna en de ketting is weer helemaal schoon.

Bovenstaande doe ik al naar gelang het weer maar zeker niet vaker dan eens per 2-3 maanden. In de tussentijd voor het kleinere ondehoud ontvetter erop, even laten inwerken en afdoen met een droge schone doek. Daarna weer spaarzaam invetten met 1 druppel per verbinding.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie