Cyclocross 1 blad voor
-
gaisdergerman
- Forum-lid
Hallo,
Zoals jullie wellicht gemerkt hebben wil het niet heel goed lukken met mijn ta bladen en mijn crosser. Aangezien de ta bladen het veld gaan ruimen moet er wat anders voor in de plaats komen.
Het lijkt me wel wat om voor met een enkel blad te rijden (42).
Nu heeft sram de force cx groep. Heel mooi alleen daar Is momenteel geen budget voor. Volgens mij is de veer van het achterderailleur aangepast en heeft het voorblad speciale bladen.
Nu weet ik dat een xt 10 speed compatible is met ultegra shifters. Alleen heb ik nog een paar vragen.
1. Zit er in een xt derailleur ook een sterkere veer zodat de ketting beter op spanning blijft?
2. Zijn er linker shifters op de markt (zonder binnenwerk) die dezelfde ergonomie hebben als 6700 shifters.
Hoop dat iemand me meer info kan geven.
Zoals jullie wellicht gemerkt hebben wil het niet heel goed lukken met mijn ta bladen en mijn crosser. Aangezien de ta bladen het veld gaan ruimen moet er wat anders voor in de plaats komen.
Het lijkt me wel wat om voor met een enkel blad te rijden (42).
Nu heeft sram de force cx groep. Heel mooi alleen daar Is momenteel geen budget voor. Volgens mij is de veer van het achterderailleur aangepast en heeft het voorblad speciale bladen.
Nu weet ik dat een xt 10 speed compatible is met ultegra shifters. Alleen heb ik nog een paar vragen.
1. Zit er in een xt derailleur ook een sterkere veer zodat de ketting beter op spanning blijft?
2. Zijn er linker shifters op de markt (zonder binnenwerk) die dezelfde ergonomie hebben als 6700 shifters.
Hoop dat iemand me meer info kan geven.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Een XT 10 speed XT derailleur kan je niet met 6700 shifters gebruiken. Waarom niet gewoon de linker 6700 shifter erop laten zitten? Dat lijkt mij de goedkoopste oplossing.
Je hebt wel een kettinggeleider nodig als er veel modder is, want dan komt de ketting los van de tanden van het blad en loopt ie er op een gegeven moment af.
Je hebt wel een kettinggeleider nodig als er veel modder is, want dan komt de ketting los van de tanden van het blad en loopt ie er op een gegeven moment af.
- opperhoofd
- Forum-lid
Een narrow wide kettingblad (wolftooth, absoluteblack, etc) en je kan de kettinggeleider weg laten. Zorg wel dat je een XT plus versie hebt (of in geval van Sram een type 2)amclassic-fan schreef:Je hebt wel een kettinggeleider nodig als er veel modder is, want dan komt de ketting los van de tanden van het blad en loopt ie er op een gegeven moment af.
-
gaisdergerman
- Forum-lid
Shit, je hebt gelijk. Als ik het standaardderailleur gebruik ben ik bang dat mijn ketting eraf gaat vallen. Iemand enig idee of er nog achterderailleurs zijn met een hogere veerspanning die wel compatible zijn met shimano. Kan het altijd proberen met de normale maar mocht dat niet bevallen is er wellicht een alternatief.amclassic-fan schreef:Een XT 10 speed XT derailleur kan je niet met 6700 shifters gebruiken. Waarom niet gewoon de linker 6700 shifter erop laten zitten? Dat lijkt mij de goedkoopste oplossing.
Een kettinggeleider is ook een optie maar als het kan gebruik ik die liever niet dan wel. Al heb ik uiteraard geen zin om iedere wedstrijd te klooien met kettingproblemen.
Kwam de wolftooth ook al tegen. Zat in eerste instantie te denken aan de praxis cx1x wide narrow. Maar de wolftooth ga ik ook zeker in overweging nemen.opperhoofd schreef: Een narrow wide kettingblad (wolftooth, absoluteblack, etc) en je kan de kettinggeleider weg laten. Zorg wel dat je een XT plus versie hebt (of in geval van Sram een type 2)
Cross alweer een paar jaar met 1 blad, gewoon met standaard racegroepen (Ultegra en Force), maar met bashring en kettinggeleider. Aan die ervaring heb je dus niets.
Mijn ervaring is wel dat een 42 erg groot is als enkel blad. Afgelopen jaren met een 38 en 39 gereden, met 26 achter.
Mijn ervaring is wel dat een 42 erg groot is als enkel blad. Afgelopen jaren met een 38 en 39 gereden, met 26 achter.
-
gaisdergerman
- Forum-lid
Overweeg nu het volgende :
Op mijn andere crosser heb ik sram rival. Wil de shimano shifters en het achterderailleur op die fiets monteren.
Op de fiets met enkel blad voor monteer ik de rival shifters met een x9 derailleur (moet ik nog aanschaffen). Volgens mij zou dat compatible moeten zijn.
Zou ik dan nog een chainguard nodig hebben?
Op mijn andere crosser heb ik sram rival. Wil de shimano shifters en het achterderailleur op die fiets monteren.
Op de fiets met enkel blad voor monteer ik de rival shifters met een x9 derailleur (moet ik nog aanschaffen). Volgens mij zou dat compatible moeten zijn.
Zou ik dan nog een chainguard nodig hebben?
-
gaisdergerman
- Forum-lid
Rijd je ook wedstrijden amro? Heb vorig jaarvoornamelijk op de 39 gereden (39-46 crank met 12-25 achter ) maar heb eigenlijk nauwelijks tot niet de 25 gebruik. Denk dat het met een 11-27 achter wel goed moet komen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat gaat inderdaad prima als het droog is, maar met veel leem, klein en dergelijke ondergrond loopt de ketting gewoon van een narrow-wide blad af.opperhoofd schreef:Een narrow wide kettingblad (wolftooth, absoluteblack, etc) en je kan de kettinggeleider weg laten. Zorg wel dat je een XT plus versie hebt (of in geval van Sram een type 2)amclassic-fan schreef:Je hebt wel een kettinggeleider nodig als er veel modder is, want dan komt de ketting los van de tanden van het blad en loopt ie er op een gegeven moment af.
Als je even de druk van de pedalen haalt wordt de ketting niet meer strak om het blad getrokken, dan kan er net genoeg modder op hopen dat de ketting niet meer genoeg aangrijpt op de tanden.
Er zijn nu een aantal merken die afgestapt zijn van narrow-wide en enkel nog op extra hoge tanden hebben. Op basis van mijn ervaringen zou ik daar de voorkeur aangeven als je per sé zonder kettinggeleider wilt rijden. Maar ik zou er gewoon een kettinggeleider opzetten. Als het ding er af vliegt in een koers loop je een partij te klooien.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Op de MTB heb ik in 2 jaar tijd nog geen 1 keer last gehad van een afvallende ketting. En die fiets heeft al heel wat mee gemaakt. Dus op de cx moet het ook wel lukken lijkt mij
-
gaisdergerman
- Forum-lid
Dan ga ik het gewoon proberen.
Neem aan dat de ratio van de shifters niet veranderd is. De rival shifters zijn namelijk al van 2008. Zal mijn ervaringen nog wel posten. Verwacht alleen dat het nog wel 1 a 2 weken duurt voordat ik alles binnen/gemonteerd heb.
Neem aan dat de ratio van de shifters niet veranderd is. De rival shifters zijn namelijk al van 2008. Zal mijn ervaringen nog wel posten. Verwacht alleen dat het nog wel 1 a 2 weken duurt voordat ik alles binnen/gemonteerd heb.
- opperhoofd
- Forum-lid
Voor koers is inderdaad functie belangrijker.
Ik rij inmiddels anderhalf jaar met een narrow wide kettingblad en sram type 2 derailleur achter. Een keer is de ketting afgelopen, dat was omdat een schakel van de ketting aan een zijde was gebroken.
In modder geen problemen gehad. In klei omstandigheden niet gereden. Van die klei die over vuilnisbelten heen is gelegd kan ik me zeker voorstellen dat het niet goed gaat.
Wbt derailleur, monteer een anti clutch derailleur. Bij Shimano is dat met toevoeging "plus", bij Sram "type 2". Kies een, voor jouw situatie, zo kort mogelijke kooi.
Ik rij inmiddels anderhalf jaar met een narrow wide kettingblad en sram type 2 derailleur achter. Een keer is de ketting afgelopen, dat was omdat een schakel van de ketting aan een zijde was gebroken.
In modder geen problemen gehad. In klei omstandigheden niet gereden. Van die klei die over vuilnisbelten heen is gelegd kan ik me zeker voorstellen dat het niet goed gaat.
Wbt derailleur, monteer een anti clutch derailleur. Bij Shimano is dat met toevoeging "plus", bij Sram "type 2". Kies een, voor jouw situatie, zo kort mogelijke kooi.