Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 06 okt 2014 15:12

Het bestaat al een tijd en sinds dit weekend is de website min of meer online. Je kan je inschrijven voor een uitnodiging en op die manier gaan ze steeds meer mensen toelaten tot het spel. Naja, spel. Het is een soort indoor training als spel.

Wat is het?
http://www.zwift.com/what-is-it

Het lijkt me erg leuk. Misschien het in een groep fietsen, dat weet ik niet, daar is mijn trainer niet geavanceerd genoeg voor (een met automatisch geregelde weerstand is nodig) Een beetje door een virtuele wereld rondfietsen lijkt me gaaf.

Zijn er meer die zich hebben aangemeld?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 06 okt 2014 15:33

Had me al ingeschreven, afwachten op invite.
What makes the boat go faster?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 06 okt 2014 15:59

What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 02 jan 2015 09:28

Yes, ik heb een invite ontvangen voor het beta programma.

Zijn er nog meer actief?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 02 jan 2015 10:51

Yep invite ontvangen maar vind het eigenlijk niets. Blijf bij Trainerroad + Sufferfest of PerfPro Studio. Kijk liever naar een film op Netflix of Uitzending gemist of gewoon lekkere muziek.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 02 jan 2015 13:01

Kan je het wat meer onderbouwen waarom je het niets vind?

Ik heb ook trainerroad. Echter wel weinig actief geweest het laatste jaar aangezien ik meestal 6+ uur per week op de fiets zit door woonwerk verkeer en dan 's avonds geen zin heb om op een trainer te zitten (voor de conditie niet echt nodig)

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 02 jan 2015 15:25

Gewoon te kunstmatig beeld met poppetjes op een fiets, motiveert mij niet echt. Dan kijk ik liever naar beeld van Trainerroad. Als je wat wil dan liever live videos zoals Ergvideo of Sufferfest.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 10 jan 2015 01:01

Nou, inmiddels 3x gefietst.
Ik vind het erg leuk. Vanavond bijna anderhalf uur weggetrapt. Het was al laat, half 12, anders was ik zo nog een uurtje doorgereden. Het is een rondje van ongeveer 5 km. Hierin zitten een paar sprintjes en een klim. Dat inspireert. Tevens de andere online fietsers die je tijdens het rondje tegen komt. Op een gegeven moment in een groep met 3 man gefietst. Het schijnt dat je dan iets minder watt hoeft te trappen als je in het wiel rijdt. Ik heb het nog niet echt gemerkt. Wat ik wel merk is dat iemand voor je erg handig is om tempo te houden. Ook al varieert de voorste rijder wat in tempo, je bent bezig in het wiel te rijden.

Nou kan ik me voorstellen dat als je een schema hebt dat niet goed past bij de game. Je kan wel je rondjes rijden op vermogen maar dan mis je een aardig deel van de fun.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 27 feb 2015 14:42

On my laptop with Intel Core i3 4010u and Intel HD 4400 it looks like this.
http://cycling.opperhoofd.com/zwift/720 ... d-4400.jpg
The Passmark G3D Mark score is 637.

On my desktop with AMD FX-6300 and Radeon R9 270 it looks like this.
http://cycling.opperhoofd.com/zwift/108 ... r9-270.jpg
The Passmark G3D Mark score 4294.

On both machines Zwift runs smooth. Only detail differences. It doesn't sound much, the feeling is very different at 1080p in high details (maybe ultra) compared to 720p medium details (maybe low)

On an old desktop with AMD Athlon 64 X2 5200+ and Radeon HD 3200 it runs but not playable. The Passmark G3D Mark score is 55.

The thing that counts is your G3D score, check it here:
http://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php
The cpu doesn't matter that much unless you have a very slow cpu. The game isn't optimized for multi threads. If you don't have the fastest cpu, check the single thread score (Intel cpu's have a better single thread score)

And check this one:
http://cycling.opperhoofd.com/zwift/108 ... -270-2.jpg
Looks very cool, realistic shadows.

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 27 feb 2015 15:56

Ik zag toevallig via iemand op Strava elke keer het gebeuren Zwift voorbij komen maar stond er niet echt bij stil wat dat zou kunnen zijn.

Kort na mijn inschrijving ontving ik een aanmeldingsbewijs om de betaversie te downloaden en kon ik beginnen. Vanochtend dus vol goede moed alles gedownload, een ANT+ dongle voor in de USB poort opgehaald bij een maatje van me en de Wahoo Kickr voor de eerste keer uit de doos gehaald. Alles in stelling gezet en echt als kinderspel zo makkelijk koppelde de Wahoo en de hartslagmeter zich via ANT+ aan de Mac en Zwift. Begonnen met trappen en slechts 10 km gereden als test omdat ik vanochtend ook al anderhalf uur getraind had maar mijn eerste indruk is erg positief. Het is leuk om anderen voor en achter je te zien rijden, je wattage erbij te zien staan en hartslag etc. Elke ronde is er een "klassementje" op de klim, sprintjes en totale rondetijd en is na je training alles te koppelen en te analyseren via Strava.

Ik kan niet anders concluderen dan dat dit mijn indoor-training naar een heel ander niveau heeft getild :)

Nog meer "zwifters" hier?!

Wat plaatjes;

De setup:
Afbeelding

Eenmaal bezig:
Afbeelding

Het scherm en de 'game':
Afbeelding

Foeckler
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jul 2012 17:32

Foeckler 05 mar 2015 15:37

Ziet er veelbelovend uit. Laurens ten Dam doet ook af en toe een sessie en nodigt anderen dan ook uit om mee te doen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4221
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 06 mar 2015 14:08

Ik zie ook regelmatig zo een dennenboom op strava. Op youtube ziet het er allemaal heel aardig en motiverend uit. Maar dezen hier gaat gewoon buiten rijden. Sneeuw, hagel, regen, ijs,... Buiten is de echte wereld en dat pakken ze me niet af door me te verleiden om 24 u / dag naar een scherm te staren (overdag, 's avonds, GSM,...)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie