Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Polijsten aluminium stuur -en zadelpen

moxenaar
Forum-lid

moxenaar 09 sep 2014 19:54

Hallo allemaal,

Ik ben bezig een racefiets te restaureren en wil daarom ook graag de stuur -en zadelpen polijsten. Beide zijn van aluminium. Ik gok dat ze ook geanodiseerd zijn, maar weet dit niet zeker. Mijn vraag is nu of jullie tips hebben betreft het polijsten; wat voor polijstmiddelen heb ik nodig? hoe krijg de geanodiseerde laag eraf? en (niet onbelangrijk als Hollander) hoe houd ik het gehele proces enigszins goedkoop? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 09 sep 2014 21:05

Als de spullen geanodiseerd zijn, dan moet dat laagje er eerst af. Dat kan mechanisch, maar is extreem veel werk (laagje is extreem hard). Chemisch gaat sneller, en wel met loog. Gootsteenontstopper dus. Is een agressief spulletje, en de dampen die van het proces afkomen zin niet gezond, dus voorzichtig!
Vervolgens ga je schuren, van grof (korrel 200) naar fijn (2000). Als het materiaal weinig krassen heeft, dan kan je het grove spul overslaan. En dan polijsten. Ik heb van polijstenschijven en een oude boormachine die ik op een keukentrap getaped had een polijstmachine gemaakt. Eerst met grove pasta, en een harde schijf, vervolgens met fijne pasta en een zachte schijf. Wel een boormachine gebruiken waar je verder niet meer mee hoeft te boren. De zijdelingse belasting is niet best voor de lagers. En oordoppen in, anders piepen je oren drie dagen later nog. Al met al een bewerkelijk klusje, maar vanwege het resultaat wel de moeite waard.

Spullen koop je bij polijstweb.nl. Ik was ca. 50 euro kwijt voor schuurpads, 2 schijven en 2 soorten pasta.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

hansel
Forum-lid

hansel 13 mei 2015 13:25

Ook ik ben voornemens een aluminium stuur- en zadelpen te laten glimmen als nooit te voren. Ik lees ook over een aluminium poetsmiddel (dacht even te maken te hebben met een bijproduct van de Belgische Telecom...).
Volstaat, indien krasjes ondiep, het gebruik van alleen dit poetsmiddel? Of moet alsnog er voor met pasta + katoenen schijven gepolijst worden? (en in het geval van duideijke krassen natuurlijk eerst (nat) schuren)

senior
Forum-lid

senior 13 mei 2015 17:55

hansel schreef:Ook ik ben voornemens een aluminium stuur- en zadelpen te laten glimmen als nooit te voren. Ik lees ook over een aluminium poetsmiddel (dacht even te maken te hebben met een bijproduct van de Belgische Telecom...).
Volstaat, indien krasjes ondiep, het gebruik van alleen dit poetsmiddel? Of moet alsnog er voor met pasta + katoenen schijven gepolijst worden? (en in het geval van duideijke krassen natuurlijk eerst (nat) schuren)
Je bedoelt Belgom. Nee ook dan zul je eerst moeten polijsten tot er geen (zichtbare) krassen meer zijn. Verder polijsten kun je dan doen met fijne staalwol (no 000) met Belgom. Uitpoetsen met een zachte doek. Herhalen tot je het gewenste resultaat hebt bereikt.

Plaats reactie