Intervaltraining
Als ik goed heb gezocht is er hier op het forum nagenoeg niets te vinden over intervaltraining. En dat terwijl het volgens mij echt enorm hot is en, naar het schijnt, ook zeer doeltreffend. Zelfs nog doeltreffender dan langeafstandstraining... Ooit heb ik een tv-reportage gezien, waarin zelfs maar 1 minuut werd getraind. Dat drie keer per week, wat een totaal gaf van 12 minuten per maand!! En een zeer goed resultaat. Zeer bijzonder....
Zijn er mensen die voorbeelden hebben van intervaltrainingen voor de fiets? Ik doe nu zoiets van; 15 minuten warming-up. En dan 5x; 4 minuten op 85% en zes minuten rust op ongeveer 60%, wat ik afsluit met een cooling-down. Maar of dit goed is weet ik eigenlijk niet. Het is gebaseerd op wat info die ik op internet vind, maar dat gaat bijna altijd over hardlopen.
Zijn er mensen die voorbeelden hebben van intervaltrainingen voor de fiets? Ik doe nu zoiets van; 15 minuten warming-up. En dan 5x; 4 minuten op 85% en zes minuten rust op ongeveer 60%, wat ik afsluit met een cooling-down. Maar of dit goed is weet ik eigenlijk niet. Het is gebaseerd op wat info die ik op internet vind, maar dat gaat bijna altijd over hardlopen.
Ja, en ik kijk alleen maar 12 minuten per maand naar mijn fiets en zowel mijn VO2 Max als mijn Anaerobe Drempel zijn met 15% toegenomen.krivas schreef:Ooit heb ik een tv-reportage gezien, waarin zelfs maar 1 minuut werd getraind. Dat drie keer per week, wat een totaal gaf van 12 minuten per maand!! En een zeer goed resultaat. Zeer bijzonder....
Ik hecht veel waarde aan interval zowel op fysiologisch als neuro-motorisch vlak maar je vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden.
Kun je eens een link plaatsen van die flut reportage?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Er zijn intervaltrainingen in vele vormen en maten. Ik vermoed dat de TS bedoelt om zo hard mogelijk te rijden tijdens de piekperiodes (de zg maximaaltrainingen). Je kunt echter ook intervallen in lagere hartslagzones. Gaarne wat meer verduidelijking.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]
-
Alan Smeets
- Forum-lid
- Contact
@krivas interval trai ingen is iets van alle tijden, dat is niets nieuws. Je moet alleen geen intervallen gaan doen om maar intervallen te doen. Het is afhankelijk van de periode waarin je zit en wat je trainingsdoelstellingen zijn.
Je kunt intervallen op allerlei intensiteiten doen en met verschillende duur. Voorbeelden zijn sub-treshold, treshold, extensieve intervallen (VO2 max) en intensieve intervallen (anaerobe capaciteit).
Ik ken de documentaire niet, maar er is de laatste jaren wel veel o derzoek gedaan naar zogenaamde HIT (high intensity trainingen). Door hiermee per week te periodiseren zou je je basis en VO2max kunnen verhogen, echter dit is niet eenvoudig. Je moet er toch wat kennis van hebben, artikelen op internet schieten nog tekort als je ze met wetenschappelijke artikelen vergelijkt.
Een voorbeeld van een HIT training zou kunnen zijn dat je 4 sprints van 30sec all out aan een korte duurtraining zou toevoegen. Periodiseren is dan ontzettend belangrijk anders help je je basis om zeep in plaats van deze op te bouwen.
Je kunt intervallen op allerlei intensiteiten doen en met verschillende duur. Voorbeelden zijn sub-treshold, treshold, extensieve intervallen (VO2 max) en intensieve intervallen (anaerobe capaciteit).
Ik ken de documentaire niet, maar er is de laatste jaren wel veel o derzoek gedaan naar zogenaamde HIT (high intensity trainingen). Door hiermee per week te periodiseren zou je je basis en VO2max kunnen verhogen, echter dit is niet eenvoudig. Je moet er toch wat kennis van hebben, artikelen op internet schieten nog tekort als je ze met wetenschappelijke artikelen vergelijkt.
Een voorbeeld van een HIT training zou kunnen zijn dat je 4 sprints van 30sec all out aan een korte duurtraining zou toevoegen. Periodiseren is dan ontzettend belangrijk anders help je je basis om zeep in plaats van deze op te bouwen.
Ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar krijgen, zou die docu graag eens willen zien (lees; ik ben zeer sceptisch)krivas schreef:Als ik goed heb gezocht is er hier op het forum nagenoeg niets te vinden over intervaltraining. En dat terwijl het volgens mij echt enorm hot is en, naar het schijnt, ook zeer doeltreffend. Zelfs nog doeltreffender dan langeafstandstraining... Ooit heb ik een tv-reportage gezien, waarin zelfs maar 1 minuut werd getraind. Dat drie keer per week, wat een totaal gaf van 12 minuten per maand!! En een zeer goed resultaat. Zeer bijzonder....
Procenten van wat? Max hartslag, of omslagpunt? Indien max hartslag, dan is het nogal van belang wat je omslagpunt is. Indien omslagpunt, dan lijkt me 85% wat laag, dat zou eerder net onder de 100% moeten liggen. Bij kortere interval dan 4 min, bijv 30 sec, zou je naar 105% kunnen gaan.krivas schreef: En dan 5x; 4 minuten op 85% en zes minuten rust op ongeveer 60%,
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Ik heb die documentaire ook gezien. Dat ging totaal niet over echt trainen maar over iemand bij wie er in de familie veel suikerziekte bestond.
De kerel van de docu at graag maar was te lui om iets aan sport te doen, met die methode van slechts heel korte periodes voluit gaan op een hometrainer daalde het vetniveau in zijn bloed een heel eind. Dus veel minder kans op hart en vaatziektes, het krijgen van suikerziekte etc.
Conclusie was dus dat je gezonder kan leven met slechts zo'n minieme portie sport op een maand. Met elke avond een half uur wandelen bereik je uiteindelijk al hetzelfde resultaat. Conditioneel verbeterde hij ook, aangezien hij ervoor helemaal niks deed is dat niet moeilijk natuurlijk.
Op zich was het nog wel een interessante docu, alleen heeft de TS precies de verkeerde conclusies getrokken uit die docu :p. Het ging over gezondheid en niet over conditie kweken.
(er werd ook expliciet bij verteld dat zo 'sporten' niet ideaal is voor je hart en je je hart dus ook op voorhand moet laten testen)
De kerel van de docu at graag maar was te lui om iets aan sport te doen, met die methode van slechts heel korte periodes voluit gaan op een hometrainer daalde het vetniveau in zijn bloed een heel eind. Dus veel minder kans op hart en vaatziektes, het krijgen van suikerziekte etc.
Conclusie was dus dat je gezonder kan leven met slechts zo'n minieme portie sport op een maand. Met elke avond een half uur wandelen bereik je uiteindelijk al hetzelfde resultaat. Conditioneel verbeterde hij ook, aangezien hij ervoor helemaal niks deed is dat niet moeilijk natuurlijk.
Op zich was het nog wel een interessante docu, alleen heeft de TS precies de verkeerde conclusies getrokken uit die docu :p. Het ging over gezondheid en niet over conditie kweken.
(er werd ook expliciet bij verteld dat zo 'sporten' niet ideaal is voor je hart en je je hart dus ook op voorhand moet laten testen)
Als ik de reacties zo eens lees heb ik er absoluut geen kaas van gegeten, maar anders stelde ik de vraag hier ook niet. Met percentage bedoelde ik; percentage van maximum hartslag.
De documentaire ging niet over suikerziekte maar over conditieopbouw. Het was op de Belgische zender "Canvas". Er is blijkbaar een verband aangetoond tussen de mogelijkheden van ons lichaam om conditie op te bouwen en onze genen. Er werd in de documentaire aangetoond dat ze met een enkele laboratoriumtest kunnen aangeven of je wel of niet zal reageren op conditietraining. Er zijn blijkbaar zelfs mensen die een verminderde conditie krijgen van op conditie te trainen! Misschien moeilijk te geloven, maar wetenschappelijk aangetoond. In Japan test men schoolkinderen met deze nieuwe technieken om te zien of het interessant zou zijn te investeren in een sportopleiding voor een bepaald kind. Het was bijzonder interessant.
Om terug te komen op de intervaltraining, ik zou graag enkele voorbeeldschema's hebben die ik dan kan invoeren in mijn Garmin Edge 800, die ik onlangs heb aangeschaft. Zeer handig apparaatje om zoiets te doen
De documentaire ging niet over suikerziekte maar over conditieopbouw. Het was op de Belgische zender "Canvas". Er is blijkbaar een verband aangetoond tussen de mogelijkheden van ons lichaam om conditie op te bouwen en onze genen. Er werd in de documentaire aangetoond dat ze met een enkele laboratoriumtest kunnen aangeven of je wel of niet zal reageren op conditietraining. Er zijn blijkbaar zelfs mensen die een verminderde conditie krijgen van op conditie te trainen! Misschien moeilijk te geloven, maar wetenschappelijk aangetoond. In Japan test men schoolkinderen met deze nieuwe technieken om te zien of het interessant zou zijn te investeren in een sportopleiding voor een bepaald kind. Het was bijzonder interessant.
Om terug te komen op de intervaltraining, ik zou graag enkele voorbeeldschema's hebben die ik dan kan invoeren in mijn Garmin Edge 800, die ik onlangs heb aangeschaft. Zeer handig apparaatje om zoiets te doen
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Google is your friend 
What makes the boat go faster?
Lees deze site eens door om te beginnen
-
Alan Smeets
- Forum-lid
- Contact
Je moet geen intervallen doen om maar intervallen te doen. Jij wilt een schema om maar iets op je Edge te zetten
Het is een mooi apparaatje, maar je kunt het beter gebruiken om je gegevens op te slaan of om een nieuwe route te gaan rijden dan willekeurig een schema van internet te halen en dit te doen.
In plaats van bovenstaande website kun je beter een boek over training of wielrennen aanschaffen. De Belg Paul van den Bosch heeft zeer goede boeken over training geschreven en als je een beetje Engels kunt is "the cyclist training bible" van Joe Friel ook erg interessant.
Het is een mooi apparaatje, maar je kunt het beter gebruiken om je gegevens op te slaan of om een nieuwe route te gaan rijden dan willekeurig een schema van internet te halen en dit te doen.
In plaats van bovenstaande website kun je beter een boek over training of wielrennen aanschaffen. De Belg Paul van den Bosch heeft zeer goede boeken over training geschreven en als je een beetje Engels kunt is "the cyclist training bible" van Joe Friel ook erg interessant.
een andere optie is het E-book: Time Effective Cycling Training van Jesper Bondo. Deze heb ik op PDF (+-100blz). Geef maar een seintje en ik mail het je door! http://www.training4cyclists.com/time-e ... -training/