Tijdritwattages bij junioren
-
JelleOlthuis
- Forum-lid
Beste wielerliefhebbers,
ik vraag me af hoeveel watt de junioren (bij bijv NK) wegtrappen tijdens een tijdrit. is er iemand die toevallig de statistieken heeft,dan zou diegene mij heel blij maken:) (of anders statistieken van een halfuurtest o.i.d. )
groet
ik vraag me af hoeveel watt de junioren (bij bijv NK) wegtrappen tijdens een tijdrit. is er iemand die toevallig de statistieken heeft,dan zou diegene mij heel blij maken:) (of anders statistieken van een halfuurtest o.i.d. )
groet
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Absolute percentages zeggen inderdaad niet zoveel. In het geval van een tijdrit lijkt het me alleen nuttiger om het te koppelen aan het frontaal oppervlak van de renner ipv aan zijn gewicht.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...
-
JelleOlthuis
- Forum-lid
het doel was inderdaad vergelijken met mijzelf. ik dacht dat het gemakkelijk ging met een standaard wattage maar w/kg is dus logischer. iemand die antwoord heeft hoeveel w/kg zij dan trappen?
Als het je puur om de prestatie gaat is W ipv W/kg toch echt de meer logische maat voor een tijdrit. Of W/kg^(2/3), als je ingewikkeld wilt doen (min of meer evenredig met frontaal oppervlak. Frontaal oppervlak is voor een belangrijk deel bepalend voor het vermogen dat je bij een bepaalde snelheid moet leveren).JelleOlthuis schreef:het doel was inderdaad vergelijken met mijzelf. ik dacht dat het gemakkelijk ging met een standaard wattage maar w/kg is dus logischer. iemand die antwoord heeft hoeveel w/kg zij dan trappen?
FWIW: Bij het roeien leveren topjunioren ongeveer 330-350W gedurende een 20 minuten test. Over welke afstand ging de tijdrit?
EDIT: ik zie dat de toppers er bij het afgelopen NK ongeveer 30 minuten over deden. Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat ze gedurende die tijd 300-330 Watt wegtrapten, maar dat is wel een gok!
Laatst gewijzigd door 53x11 op 08 aug 2014 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Beste methode:
- Zelf net zo hard gaan rijden met een powermeter op de fiets en kijken wat je trapt. Dan heb je a het gevraagde wattage en b je kunt het zelf ook wegtrappen.
- Denk dat er maar heel weinig door junioren met vermogensmeters wordt gefietst. Wellicht kun je het eens vragen als je er 1 tegenkomt op een wedstrijd.
- Zelf net zo hard gaan rijden met een powermeter op de fiets en kijken wat je trapt. Dan heb je a het gevraagde wattage en b je kunt het zelf ook wegtrappen.
- Denk dat er maar heel weinig door junioren met vermogensmeters wordt gefietst. Wellicht kun je het eens vragen als je er 1 tegenkomt op een wedstrijd.
Aangezien de Pinarello's en de Bora wielen je om de oren vliegen tijdens een gemiddelde boerenkool-juniorenkoers, zou dat nog wel eens mee kunnen vallen. Jouw methode werkt natuurlijk alleen als je ook op een tijdritfiets met dito helm en wielen gaat zitten. Scheelt aanzienlijk in vermogen t.o.v. een gewone wegfietsGerboon schreef:Beste methode:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
JelleOlthuis
- Forum-lid
53x11 schreef:Als het je puur om de prestatie gaat is W ipv W/kg toch echt de meer logische maat voor een tijdrit. Of W/kg^(2/3), als je ingewikkeld wilt doen (min of meer evenredig met frontaal oppervlak. Frontaal oppervlak is voor een belangrijk deel bepalend voor het vermogen dat je bij een bepaalde snelheid moet leveren).JelleOlthuis schreef:het doel was inderdaad vergelijken met mijzelf. ik dacht dat het gemakkelijk ging met een standaard wattage maar w/kg is dus logischer. iemand die antwoord heeft hoeveel w/kg zij dan trappen?
FWIW: Bij het roeien leveren topjunioren ongeveer 330-350W gedurende een 20 minuten test. Over welke afstand ging de tijdrit?
EDIT: ik zie dat de toppers er bij het afgelopen NK ongeveer 30 minuten over deden. Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat ze gedurende die tijd 300-330 Watt wegtrapten, maar dat is wel een gok!
dankje voor deze informatie:) ik ben nu zelf dit jaar begonnen met standaard licentie-wedstrijden en trap zelf zo'n 330W weg op een 20minuut test. met het halfuur zit ik net boven de 310W...dus misschien volgend jaar wat serieuzer naar tijdritten gaan kijken
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
De toppers zullen aanzienlijk meer dan dat trappen, maar het is natuurlijk wel van postuur afhankelijk. Kittel reed als junior vaak rond de 47 gemiddeld in tijdritten en dat ging echt niet met een vermogen van 330 Watt, maar goed met hem vergelijken zou ik niet doen, hij werd niet voor niets 2x wereld kampioen tijdrijden als junior.
Waarmee is die 330 Watt gemeten? Hoe lang en zwaar ben je?
Waarmee is die 330 Watt gemeten? Hoe lang en zwaar ben je?
-
JelleOlthuis
- Forum-lid
het is gemeten op een Wattbike. ik ben zo'n 1.81m en rond de 70kg
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Ter vergelijk ik trap in 20min 290W en ben 49 jaar. Zie me zelf niet meer dan een leuke wielertoerist. Dus met 330W nog veel werk aan de winkel. Alhoewel belangrijker is ben je mentaal in staat 20/30/60min op of over je omslagpunt te rijden? Er zijn genoeg prof's die hoge wattages kunnen rijden maar mentaal niet in staat zijn dit bijv 60min te doen.
What makes the boat go faster?
- robbebopper
- Forum-lid HC
Je wordt in een tijdrit overigens gewoon op je snelheid gekwalificeerd, en niet op je wattages.........