Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vervolg keuzes.......

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 10 jul 2014 11:26

Ook in de FAQ gevraagd, maar misschien kijken onze ervaren fietsers daar wat minder ;)
Of misschien is het gewoon een domme vraag of stel ik hem onduidelijk? :oops:

Wil eens een open vraag hier neerleggen m.b.t. geometrie en fietsen:
Bestaat er nou dan echt zoiets als een ideale fiets bij een x geometrie?
(punt 1 dus uit stukje van Codex bij de FAQ?)

Dus bijvoorbeeld, ik deel mijn meting met jullie en dan rolt daar xxx merk en xxx type van uit?
Of is het gewoon zo dat alles wel passend te maken is of is dat dan meteen dus eigenlijk al concessies doet vanaf de start? En daar in alles inherent is aan wat je dan zelf gewoon het mooiste of fijn vind rijden?

Zie zelf niet zo goed die maten en zo. Zie dan vaak de cm, mm, etc voor bij vliegen hoe iemand dan wel op een x fiets past met zijn maten.

Gaat er dus meer om of zoiets er is of dat het toch gewoon allemaal heel persoonlijk is ondanks dat je je laat meten?

(waarom? ag het idee dat je misschien dan zelf niet op het meest optimale rijd ;) )
Laatst gewijzigd door Soap op 21 jan 2015 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jul 2014 11:37

Blijft altijd persoonlijk en ook afhankelijk van gebruik
Persoon A wil super diep zitten voor zijn trainingskoersen van 90min, en is daar lenig genoeg voor.
Persoon B met dezelfde afmetingen, wil wat comfortabeler zitten (iets korter? minder drop?) omdat hij/zij graag de 250km toertochten wil overleven.
Persoon C met dezelfde afmetingen, heeft zelfde doel als persoon A, maar heeft een fysieke beperking. Bijvoorbeeld in flexibiliteit van de lage rug, en kan daarom simpelweg niet super diep zitten, maar zal ook niet in de toerstand gaan, wellicht komt deze persoon uit op een frame dat iets langer is dan die van persoon B, maar iets hoger balhoofd dat die van persoon A.

Passend maken zou ik pas in de 2e lijn doen. Dus zadel afstelling, stuurpen lengte, drop/reach. als je een frame hebt gekozen maar je moet daardoor belachelijk korte of juist lange stuurpen gebruiken, dan ben je denk ik passend aan het maken op een verkeerd gekozen frame. maar 10cm ipv 12cm stuurpen of andere hoek van je stuurpen, valt in mijn ogen binnen de persoonlijke afstelling van je eigen fiets (al zijn er vast puristen die dan ook al vinden dat je misschien net het andere maatje frame had moeten hebben, of het andere merkje fiets).

Uiteindelijk kan je van je afmetingen al behoorlijk goed bepalen hoe groot je frame moet zijn (hoogte, lengte bovenbuis). Kan je aan de hand van je doel/voorkeuren daar nog wat aan tweaken. bijv gestrektere zit, of juist compactere zit. hoger balhoofd (minder drop). En dan is het bij het kijken naar frames, kijken naar de opgegeven maten.

Je hebt dan echter ook nog de verschillende hoeken in je frame, bijv de zitbuis hoek. Die zijn ook van belang, maar daar heb ik nog niet echt veel kijk op. (in mijn ogen verandert bijv de bovenbuislengte mee als je zitbuis schuiner komt te staan bijv.).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jimmycr
Forum-lid

jimmycr 10 jul 2014 11:41

Ik ga een persoonlijke ervaring plaatsen .

Ik koop al mijn fietsen in dienst van een dergelijke fietsmeting .
Ik laat dit al telkens doen in Tielt-winge .
http://www.crcbikeposition.be/crc/praktisch.html

Als ik dan een nieuwe fiets koop is dat in functie van de juiste kader maat .

Nu heb ik een willier gekocht .
Niet omdat ik dat merk fantastisch vind maar de kader was juist volgens de geometrie .

Nu die fietsmeeting is maar een referentie .
je zult zelf toch wat moeten zoeken .

Iedereen is bezig over groep a en carbon enz..

een goeie fiets is een waar je juist op zit .
volgens mij rijd je 100 keer beten met een juiste maat fiets van 500 euro dan een verkeerde fiets van 3000 euro.

Iets over rugproblemen .

Rug problemen is voor de meeste een reden om er mee te stoppen met fietsen .
Ik heb dat kunnen oplossen door Pilates en yoga te doen .
Mijn persoonlijke ervaring is dat je lichaam goed moet verzorgen rond lenigheid en core strekte .

Nu al die frames of het nu goedkoopste of het nu een duur merk is komen net zoals je gsm enz. praktisch uit een en dezelfde fabriek.
Laten we daar ook eens bij stilstaan . je koop dikwijls een naam op een frame .

Er zijn er veel die een dure fiets kopen als status symbool.
Die zijn niet blij als je dat zeg :-)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jul 2014 11:53

Het nut van iedere keer opnieuw meten ontgaat mij een beetje...
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 jul 2014 11:54

jimmycr schreef:I

Als ik dan een nieuwe fiets koop is dat in functie van de juiste kader maat .
Weet niet meer welke Fiets het was, maar stond vorig jaar een geweldig stuk in over fietsmetingen: gigantische verschillen tussen de verschillende aanbieders (met naam!).
Zegt dus ook erg weinig.

Nu die fietsmeeting is maar een referentie .
je zult zelf toch wat moeten zoeken .
Zie hierboven, heeeeele grove.

Rug problemen is voor de meeste een reden om er mee te stoppen met fietsen .
Ik heb dat kunnen oplossen door Pilates en yoga te doen .

....of gewoon een fiets met de juiste geo, daar lost 80% vd mensen het probleem al mee op.
Foute geo is funest voor je rug.
Nu al die frames van het goedkoopste of het nu een duur merk is komen net zoals je gsm enz. praktisch uit een en dezelfde fabriek.
Zegt geen fluit. Je kunt ook in een Audi fabriek ook zo een Lada in elkaar zetten. Zijn dan toch twee totaaaaaaal verschillende eindproducten.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jul 2014 11:58

Een perfect passend frame met de juiste rijeigenschappen en prijs/kwaliteitsverhouding is voor meesten niet haalbaar.
Een een frame dat bijna perfect is met de juiste afstelling nagenoeg perfect zit wel.

Dat is ook geen exacte wetenschap maar door komt heel wat persoonlijke voorkeur bij kijken.
Campagnolo Ultra Dork

jimmycr
Forum-lid

jimmycr 10 jul 2014 12:02

Lada en Audi werden in twee verschillende fabrieken gemaakt !!!
je vergelijk twee verschillende productie processen met elkaar.

Praktisch alle frames worden in een en dezelfde fabriek gemaakt .

Er zullen zeken verschillen zijn in mallen en uitsparingen .

je kan het best vergelijke met Renault en Dacia : steek dezelfde motorblok in .
de een is wat soberder maar als je ziet dat dacia hoog scoort in betrouwbaarheid ....

http://www.retaildetail.be/nl/belgie/b- ... ver-garage

Als even veder lees : Dacia betrouwbaarste merk .

imago en uitstraling is alles tegenwoordig .

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 10 jul 2014 12:06

Ernie C. schreef:Een perfect passend frame met de juiste rijeigenschappen en prijs/kwaliteitsverhouding is voor meesten niet haalbaar.
Een een frame dat bijna perfect is met de juiste afstelling nagenoeg perfect zit wel.

Dat is ook geen exacte wetenschap maar door komt heel wat persoonlijke voorkeur bij kijken.
Nee zoek ook niet de exacte wetenschap hoor, maar er is dus wel zoiets.

Nu nog de vraag, hoe kom je daar nou achter in het woud van fietsen?
Ja de fietsen een voor een nalopen op wat gemeten is en wat de maten zijn, maar zoals ik dus al zei vaak zie ik dan mensen allerlei zaken net even aanpassen en dan is het wel dat nagenoeg perfecte model. Ga je via een FM, dan krijg je vaak (in mijn geval dus ook :() hetgeen zij verkopen als voorgeschoteld dat past je prima.

Mooiste zou zijn als je een kenner aan de slag gaat met je geometrie en daarop een frame voorstel doet wat nagenoeg perfect bij je gaat passen. (even los van de voorkeuren in kleur, merk, etc. ;-))
Afbeelding
Pinnacle Arkose 2 (2015)

jimmycr
Forum-lid

jimmycr 10 jul 2014 12:13

ik heb hier van you tupe dit interessant filmpje gevonden .

http://www.youtube.com/watch?v=oxNznrlRXGU

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 10 jul 2014 12:21

Eens kijken wat hij te vertellen heeft, thanks.
Afbeelding
Pinnacle Arkose 2 (2015)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jul 2014 12:32

Soap schreef: Nee zoek ook niet de exacte wetenschap hoor, maar er is dus wel zoiets.
Volgens mij blijkt uit alle bovenstaande antwoorden nou net dat die exacte wetenschap niet bestaat. Behalve misschien van jimmycr, maar die lost zijn fysieke mankementen op door zijn lijf aan te passen (is niet slecht om een sterk lijf te kweken, begrijp me niet verkeerd). Tegelijkertijd doet hij voor elke aankoop een nieuwe fietsmeting..., behalve als jimmycr nog in de groei is, is dit een beetje overbodig.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jimmycr
Forum-lid

jimmycr 10 jul 2014 12:42

MarkVeenstra schreef:
Soap schreef: Nee zoek ook niet de exacte wetenschap hoor, maar er is dus wel zoiets.
Volgens mij blijkt uit alle bovenstaande antwoorden nou net dat die exacte wetenschap niet bestaat. Behalve misschien van jimmycr, maar die lost zijn fysieke mankementen op door zijn lijf aan te passen (is niet slecht om een sterk lijf te kweken, begrijp me niet verkeerd). Tegelijkertijd doet hij voor elke aankoop een nieuwe fietsmeting..., behalve als jimmycr nog in de groei is, is dit een beetje overbodig.

Nee ik ben 43 en fiets al van mijn 12 jaar .
ik heb woordblindheid of dyslectie vandaar mij taalgebruik.

mijn geometrie is verander met ouder te worden .
stijver en dikker enz....
Maar er is toch een verschil met metingen in de jaren .
je moet maar eens kijken hoe renners in de jaren 80 toen ik begon als goede afstelling beschouwen en nu .
het staat niet stil .
mijn laatste meeting was 15 jaar geleden en stond op race !
nu als wielertoerist :-)

ik doe zwaar handen arbeid en op mijn werk is chronische rugpijn normaal .
maar yoga Pilates maken mijn rug terug gezonder en sterker .
het is maar een tip.
Ik heb er veel zien afhaken met de jaren .

Plaats reactie