Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

ultegra of novatec naaf??

sebazzk
Forum-lid

sebazzk 03 jul 2014 15:10

Hallo,

ik ben van plan om een wielset te laten bouwen, en twijfel nog tussen 2 naven

ultegra of novatec

wat zijn jullie ervaringen hiermee, en in welke zit het lekkerste geluid, (een beetje ratel maar niet te overdreven als de hope naven)

ben een rijder van ongeveer 110 kilo en kies daarom handgespaakte wielen

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 03 jul 2014 15:18

Het geluid van een naaf wordt voor een groot deel bepaald door de hoeveelheid vet en de velgen/frame klankkast verhouding.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 03 jul 2014 15:32

Volgens mij zijn de Ultegra naven voorzien van cup en conuslagers welke je kan demonteren en afstellen terwijl de Novatec is voorzien van kogellagers welke alleen maar kunnen worden uitgewisseld. Welke van de twee het "lekkerste" :roll: is weet ik niet, maar verwijs vwb het ratellen naar wat @Gerboon over het geluid van het ratellen zegt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

jsp64
Forum-lid

jsp64 04 jul 2014 12:17

zoals Orlok aangeeft: de Ultegra naven zijn van het nastelbare cup-conus type.
en hoewel ik zelf op Campa rijd (Record naven)
denk ik dat zelfs de 105 een betere keuze is dan de Novatec
mn voor all-weather gebruik,
waarbij je deze wel 1- 2 keer/ jaar zal moeten afstellen & smeren

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 05 jul 2014 12:07

Ik heb beiden.

Beide naven zijn gewoon hele mooie naven.

Ultegra: Losse kogeltjes. Erg goedkoop om deze te vervangen. Bij goed afstellen zul je dat echter bijna nooit hoeven doen. Af en toe wat nieuw vet er in en je hebt absoluut probleemloze naven. Het afstellen zelf is wel een precies werkje (niet heel makkelijk). Naven zijn wel aan de zware kant, maar dat mag in dit geval geen argument zijn. Wat ik wel jammer vind is dat ze alleen te krijgen zijn in 36 en 32 gaats en niet radiaal gespaakt mogen worden.

Novatec: Afhankelijk van welke variant, maar ik ga uit van de bekende superlichte variant. Erg licht, lopen erg mooi. Industielagers. Slechte afdichting, dus meer risico met slecht weer. Daarentegen is het heel simpel deze lagers zelf te vervangen (en ook niet duur). De cassette vreet wel snel in op de alu-body, maar daarvoor is er ook een ABG-versie beschikbaar. Die zou daar minder last van hebben. Voornaaf mag radiaal gespaakt worden en is voor alle spaakhoeveelheden te krijgen.

De ratel is inderdaad afhankelijk van de hoeveelheid en soort vet. Ik heb wel de indruk dat die van de Novatec over het algemeen wat luider is.

Ons gewicht is redelijk vergelijkbaar. Zelf heb ik een setje gespaakt met Novatec A291SB/F482SB-SL met H Plus Son Archetype grijs. Achter 32 spaaks, voor 28 spaaks radiaal. Zwarte DT Champion spaken met messing spaaknippels. Is een erg mooie set geworden. Deze set zit nu standaard in mijn fiets. Ik ben er ook regelmatig op uit geweest in slecht weer (niet superslecht) en heb de lager nog nooit hoeven vervangen.

Mijn set Ultegra/CXP33 staat al lange tijd ongebruikt in de schuur. Maar eerlijk is eerlijk, dat ligt absoluut niet aan de naven.

Met andere woorden, hier heb je nog niets aan. Ik zou zeggen, ga je voor een combinatie met meer dan 32 spaken, pak dan de Ultegra. Wil je toch iets minder spaken in het voorwiel (in het achterwiel zou ik dit met 100kg NIET doen), ga dan voor de Novatec naven.

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 05 jul 2014 12:11

Novatec zonder twijfel , goede lagers en licht lopen , voornaven inderdaad geschikt voor radiaal spaakpatroon maar zou voor 28 kiezen kruisover 3 en achter 32 kruis over 3 , neem de versie met ABG anti bite guard of stalen body die zijn goed.

Mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 05 jul 2014 14:20

Hoor veel goeds over Novatec naven, zou er ook eens een setje mee willen bouwen, zou wel graag eens een novatec naaf zien die 30, 40 of 50duizend km gedaan heeft om eens te vergelijken met een ultegra naaf (waarvan ik weet dat die daar geen probleem mee hebben).

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 05 jul 2014 17:16

Heb op de mountainbike.nl site een topicje lopen over een Novatec met heel veel kilometers , check die ff staan foto's van voor reinigen en na reinigen bijna niets aan te zien , hadden bij openen 8000 km gedaan en inmiddels al weer een paar duizend verder http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... it=novatec

Mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

Plaats reactie