Paar dagen wielrennen in Alpen, wanneer Marmotte doen?
Met een stel vrienden gaan we over paar weken in de Alpen fietsen. Daarbij willen we de Marmotte voor onszelf proberen, of anders Marmotton. Behoorlijk wat kilometers getraind maar niet in hooggebergte.
We komen donderdag op tijd aan, overnachten woensdag onderweg dus wel redelijk fit komen we aan. Willen dan klein tocht doen met bv Col d'Ornon. Dan hebben we 2 volledige dagen en is het dus de vraag wat verstandiger is. Op zaterdag de lange tocht doen of vrijdag? Heeft iemand hier een tip wat we het best kunnen doen zodat de beentjes het best en meest fris zijn? Zondag gaan we ook nog fietsen maar wel 's avonds weg dus dan is het geen optie.
Alvast bedankt!
We komen donderdag op tijd aan, overnachten woensdag onderweg dus wel redelijk fit komen we aan. Willen dan klein tocht doen met bv Col d'Ornon. Dan hebben we 2 volledige dagen en is het dus de vraag wat verstandiger is. Op zaterdag de lange tocht doen of vrijdag? Heeft iemand hier een tip wat we het best kunnen doen zodat de beentjes het best en meest fris zijn? Zondag gaan we ook nog fietsen maar wel 's avonds weg dus dan is het geen optie.
Alvast bedankt!
Ik zou ten eerste naar het weer kijken 
Verder maakt het niet uit denk ik, de Ornon kan je makkelijk op zonder in het rood te gaan en het is wel lekker om even de benen los te gooien en te wennen aan het klimmen. Dus peddel 'm lekker op en maak er vooral geen wedstrijd van. Verder zou ik 'm gewoon even opfietsen (vanaf de Bourg d'Oisans kant) en weer terug afdalen.
Als je de andere kant naar beneden gaat ben je zo 140 km aan het fietsen voordat je weer in Bourg bent
Verder maakt het niet uit denk ik, de Ornon kan je makkelijk op zonder in het rood te gaan en het is wel lekker om even de benen los te gooien en te wennen aan het klimmen. Dus peddel 'm lekker op en maak er vooral geen wedstrijd van. Verder zou ik 'm gewoon even opfietsen (vanaf de Bourg d'Oisans kant) en weer terug afdalen.
Als je de andere kant naar beneden gaat ben je zo 140 km aan het fietsen voordat je weer in Bourg bent
Ik dacht net hetzelfde: kijk vooral naar het weer. Na een eerste (kleinere) tocht zijn de benen sowieso al opgewarmd. In principe is enige acclimatisatie (hoogte!) ook wel altijd wenselijk, dus in die zin is twee dagen opbouwen niet verkeerd; anderzijds verschilt de ene fietser nogal van de andere: misschien ben je de eerste dagen heel fris en gretig maar bot dat gaandeweg af, ofwel ben je een diesel die wat tijd nodig heeft om op gang te komen. To welke groep jij behoort weten wij natuurlijk niet, maar dat zal dra wel blijken 
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Veel succes en plezier, maar ga niet na afloop vertellen dat je de Marmotte hebt gereden.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
Maakt op zich toch niet uit? Als je net hetzelfde parcours gereden hebt heb je toch de marmotte gereden? Alleen niet op die dag waarop er 7000 anderen dat doen en wel bevoorraad worden. Minder lastig zal het alvast niet zijn.
En ken jezelf inderdaad, ene betert met enkele dagen klimmen en andere bot af.
Ben jaloers
.
En ken jezelf inderdaad, ene betert met enkele dagen klimmen en andere bot af.
Ben jaloers
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
De Marmotte kun je niet rijden, wel de route van de Marmotte.
-
elefantino
- Forum-lid
Waarom niet? Als je het parcours van de Marmotte op 1 dag hebt gereden, heb je gewoon de Marmotte gereden.Herman_N schreef:Veel succes en plezier, maar ga niet na afloop vertellen dat je de Marmotte hebt gereden.
Niet iedereen heeft er aan behoefte aan om deel te nemen aan massa-evenementen.
En het gaat toch om de fietsprestatie, of niet? Of je dat nu alleen of met duizenden anderen samen doet.
Tja, is 'La Marmotte' het evenement of de route, that's the question. Ik neig naar het eerste... Wiki vindt dat ook overigens, maar je zal mij niet horen betogen dat wiki heilig is...elefantino schreef:Waarom niet? Als je het parcours van de Marmotte op 1 dag hebt gereden, heb je gewoon de Marmotte gereden.
Wiki schreef:La Marmotte is an annual, one-day cyclosportive event in France for amateur cyclists
Verder on-topic; ik zou (mits het beide dagen redelijk weer is) voor zaterdag gaan; wennen aan de hoogte is erg fijn; er is toch minder zuurstof beschikbaar, en dat merk je wel. Je lichaam past zich daarop aan, maar dat duurt even. Moet je natuurlijk wel gaan fietsen, en niet op de camping blijven liggen:)
Ik merk het althans, zal ook niet voor iedereen gelijk zijn.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
elefantino
- Forum-lid
Effect van hoogte ga je pas voelen vanaf 1500 a 2000m is mijn ervaring.
Als je het merkt past je lichaam zich aan, daarom ook die eerste twee dagen rustig wat colletjes op fietsen.elefantino schreef:Effect van hoogte ga je pas voelen vanaf 1500 a 2000m is mijn ervaring.
La Berarde is overigens een (volgens mij) minder bekende beklimming, maar heel erg mooi. Begin is 4km ten zuiden van Bourg d'oissans, gewoon de D1091 volgen, dan bordje 'Berarde'. Het eindpunt is niet echt een overwinning (geen col of top), maar de weg omhoog heb ik erg van genoten.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Mooi draadje dit. De Marmotte is een evenement en kent een route. Tijdens het evenement doet het grootste deel van de deelnemers mee om een scherpe tijd neer te zetten voor zichzelf. Voor de één is dat een podiumplek, voor de ander binnen de 12 uur binnen zijn. Het evenement kent veel meer dynamiek dan alleen het rondje rijden. Je kunt jezelf sparen in groepjes of juist afmatten door op kop te gaan rijden (tot groot plezier van de rest van de groepelefantino schreef:Waarom niet? Als je het parcours van de Marmotte op 1 dag hebt gereden, heb je gewoon de Marmotte gereden.Herman_N schreef:Veel succes en plezier, maar ga niet na afloop vertellen dat je de Marmotte hebt gereden.
Niet iedereen heeft er aan behoefte aan om deel te nemen aan massa-evenementen.
En het gaat toch om de fietsprestatie, of niet? Of je dat nu alleen of met duizenden anderen samen doet.
Het rijden met een stel vrienden van de route heeft behalve het parcours niets met de Marmotte te maken. Het is onvergelijkbaar, maar ook het rondje rijden is natuurlijk heel mooi.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]