Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets circa 1200 euro

Matedeor
Forum-lid

Matedeor 27 mei 2014 11:58

Ben aan het kijken voor een nieuwe racefiets. Fiets al een jaartje of 5 op een vrij oude en goedkope fiets (ruim 10 jaar oud) tussen ongeveer april en september 2/3 dagen in de week, een kilometer of 50. Daarnaast een paar keer per jaar richting bijvoorbeeld Groesbeek, Posbank, Ardennen of Limburg om wat heuveltjes mee te pakken en een mooie tocht te maken. Op zich een prima fiets om af en toe op de fietsen maar ben nu toch aan het kijken naar wat beters, aangezien het wel wat comfortabeler kan en het een relatief zwarte fiets is. Ook wil ik binnenkort nog een keer een berg gaan meepakken. Ben trouwens 1.83m, 24 jaar en weeg ongeveer 76 kilo.

Nu viel mij oog op deze drie fietsen:
- Canyon roadlite al 6.0
- Canyon roadlite al 7.0 of de
- ROSE PRO SL-2000 2014.

Paar vragen die ik daarbij heb:
Zou er eigenlijk wel graag een 'triple' set opwillen, zoals ik het zie kan dat niet bij de canyon roadlite al 7.0? Is het mogelijk om deze er later nog op te zetten en hoe duur is dat ongeveer?

Is daarnaast de 300 euro het verschil tussen de 6.0 of 7.0 waard?

Fiets over het algemeen dus voor recreatief gebruik maar wil altijd wel flink/voluit kunnen doorfietsen. 1300 euro is wel echt het maximale budget. In eerste instantie gaat mijn voorkeur uit naar de canyon roadlite al 7.0, maar vind het jammer dat er geen 'triple' mogelijk is. Iemand mogelijk nog tips voor andere interessante fietsen of die één van deze drie fietsen kan aanraden? Bij voorbaat dank.

Matedeor
Forum-lid

Matedeor 27 mei 2014 18:55

Update: heb een mail gestuurd naar canyon over de mogelijkheid tot triple bij roadlite al 7.0. Hierbij het antwoord. Neig nu nog meer naar de roadlite al 7.0 nu. ;)

Beste Nick,

Bedankt voor je email.

De Roadlite AL 7.0 is inderdaad alleen verkrijgbaar met een compact crankstel. De Roadlite AL 6.0 biedt deze optie wel. Om eerlijk te zijn zien wij het nut van triples ook maar mondjesmaat in. Een compact heeft bijna hetzelfde bereik en heeft minder problemen bij de voorderailleur, omdat de ketting minder schuin ligt.

Daarbij een leuk weetje. In geen enkel land worden relatief zoveel triples verkocht als in Nederland, terwijl wij het platste land op aarde zijn.

Hartelijke groet,

Het Canyon Bicycles Team

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 27 mei 2014 19:31

Matedeor schreef:
Daarbij een leuk weetje. In geen enkel land worden relatief zoveel triples verkocht als in Nederland, terwijl wij het platste land op aarde zijn.

Hartelijke groet,

Het Canyon Bicycles Team[/i]
Nah, daar hebben ze ook een 'Einstein' bij support neergejast. Wat is dat nu voor kul statement en wat probeert Canyon hier te zeggen??
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 27 mei 2014 22:25

Ik heb nooit problemen met mijn voorderailleur en de ketting ligt bijna altijd minder schuin dan hij bij een compact zou zijn.

Zeg dan gewoon dat een compact mooier en lichter is en dat de grotere q factor van een triple ongunstiger kan zijn met trappen

Daarbij een leuk weetje. In Nederland wonen relatief veel mensen die meestal op het vlakke rijden maar toch regelmatig de bergen of heuvels opzoeken. Een triple is ideaal voor dit gebruik.

Verder is er al genoeg geschreven over de keuze triple/compact dus die keuze ga ik niet proberen te beïnvloeden.

De Rose en Canyon verschillen heel veel in geometrie. De Canyon is korter en hoger en geeft een comfortabeler zit (meer rechtop) terwijl de Rose veel sportiever is en je dus dieper en meer gestrekt komt te zitten. Je moet dus voor jezelf nagaan wat je wilt. Ook je lichaamsverhoudingen kunnen invloed hebben op de juiste keuze. De Canyon is geschikter als je in verhouding erg lange benen hebt, als korte pootjes hebt is de Rose wellicht de betere keuze.
Campagnolo Ultra Dork

Matedeor
Forum-lid

Matedeor 27 mei 2014 23:35

Ernie C. schreef:Ik heb nooit problemen met mijn voorderailleur en de ketting ligt bijna altijd minder schuin dan hij bij een compact zou zijn.

Zeg dan gewoon dat een compact mooier en lichter is en dat de grotere q factor van een triple ongunstiger kan zijn met trappen

Daarbij een leuk weetje. In Nederland wonen relatief veel mensen die meestal op het vlakke rijden maar toch regelmatig de bergen of heuvels opzoeken. Een triple is ideaal voor dit gebruik.

Verder is er al genoeg geschreven over de keuze triple/compact dus die keuze ga ik niet proberen te beïnvloeden.

De Rose en Canyon verschillen heel veel in geometrie. De Canyon is korter en hoger en geeft een comfortabeler zit (meer rechtop) terwijl de Rose veel sportiever is en je dus dieper en meer gestrekt komt te zitten. Je moet dus voor jezelf nagaan wat je wilt. Ook je lichaamsverhoudingen kunnen invloed hebben op de juiste keuze. De Canyon is geschikter als je in verhouding erg lange benen hebt, als korte pootjes hebt is de Rose wellicht de betere keuze.
Bedankt hier kan ik iets mee. Denk dat ik een gemiddelde bouw heb. Maar heb mij er zelf ook nog wat meer in verdiept en de rose 2000/3000 pro is toch wel interessant. Ten eerste zijn ze inderdaad wat sportiever, wat mij wel aanspreekt, alhoewel ik liever een tussenvorm heb en ten tweede kan je alles zelf aanpassen waardoor ik dus ook voor een triple kan gaan. Wat nog steeds mijn voorkeur heeft. Ook zijn zie ik wat lichter dan de canyons wat altijd mooi is meegenomen. Iemand ervaring met de kwaliteit/service van rose, lees op internet in ieder geval voor de rest goede verhalen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mei 2014 00:17

Het voordeel van Rose is dat je de wielen kunt upgraden. Als je een triple wilt zou ik voor de 2000 gaan met een upgrade naar DT R 23 spline wielen, Mavic wielen hebben een niet al te beste reputatie.

Als je de 3000 met triple neemt krijg je de oude 6700 Ultegra triple en die verschilt niet zo gek veel van 105.

De Service van Rose en Canyon zijn beide dik in orde maar je mist natuurlijk we het gemak van een fietsenmaker in de buurt.
Campagnolo Ultra Dork

Matedeor
Forum-lid

Matedeor 28 mei 2014 11:52

Ernie C. schreef:Het voordeel van Rose is dat je de wielen kunt upgraden. Als je een triple wilt zou ik voor de 2000 gaan met een upgrade naar DT R 23 spline wielen, Mavic wielen hebben een niet al te beste reputatie.

Als je de 3000 met triple neemt krijg je de oude 6700 Ultegra triple en die verschilt niet zo gek veel van 105.

De Service van Rose en Canyon zijn beide dik in orde maar je mist natuurlijk we het gemak van een fietsenmaker in de buurt.
De DT R 23 spline wielen zie ik er niet bij staan. Alleen de DT Swiss R 28 spline (+42 euro), is die vergelijkbaar? Daarnaast betaal je voor de triple 97 euro extra bij de 2000 en maar 14 euro bij de 3000 :shock: .

Het verschil tussen de ultegra en de 105 bij rose is dus niet de moeite waard? Jammer alleen dat de meerprijs voor de triple zoveel meer is bij de 2000.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mei 2014 12:41

Als ik na de r28 nog een keer naar links ga krijg ik de r23 (+189 euro) dat lijkt veel maar die wielen wegen ruim 300 gram minder dan de r28 of Aksiums. Het is in ieder geval een upgrade waar je meer van merkt dan de stap van 105 triple naar Ultegra 6700 triple.

Als je een compact neemt dan krijg je bij de 3000 de nieuwe Ultegra 6800 groep met 11 kransjes achter en verbeterde schakelprestaties. Dat is dan wel weer een goede upgrade.

De r28 zijn volgens mij wel degelijker dan de Mavic Aksiums.

Als je een fiets met een geometrie zoekt die tussen deze 2 in valt zou je de Bulls Harrier 2014 kunnen overwegen, eventueel met betere wielen zoals Fulcrum Racing 3 (wel via internet bestellen want een fietsenmaker vraagt vaak veel te veel voor deze wielen). Ik denk dat het frame en de vork iets zwaarder zullen zijn dan die van Rose of Canyon maar zeker niet slecht. Het hogere opgegeven gewicht van 8,8kg komt ook omdat er standaard een triple op zit.
Campagnolo Ultra Dork

Matedeor
Forum-lid

Matedeor 28 mei 2014 15:07

Ernie C. schreef:Als ik na de r28 nog een keer naar links ga krijg ik de r23 (+189 euro) dat lijkt veel maar die wielen wegen ruim 300 gram minder dan de r28 of Aksiums. Het is in ieder geval een upgrade waar je meer van merkt dan de stap van 105 triple naar Ultegra 6700 triple.

Als je een compact neemt dan krijg je bij de 3000 de nieuwe Ultegra 6800 groep met 11 kransjes achter en verbeterde schakelprestaties. Dat is dan wel weer een goede upgrade.

De r28 zijn volgens mij wel degelijker dan de Mavic Aksiums.

Als je een fiets met een geometrie zoekt die tussen deze 2 in valt zou je de Bulls Harrier 2014 kunnen overwegen, eventueel met betere wielen zoals Fulcrum Racing 3 (wel via internet bestellen want een fietsenmaker vraagt vaak veel te veel voor deze wielen). Ik denk dat het frame en de vork iets zwaarder zullen zijn dan die van Rose of Canyon maar zeker niet slecht. Het hogere opgegeven gewicht van 8,8kg komt ook omdat er standaard een triple op zit.
De bulls harrier 2014 is inderdaad ook nog een interessante optie om nog verder naar te kijken. Als ik de Rose pro sl-2000 pak met triple en de r23 kom ik uit op 1300 euro. 97 euro voor de triple en iets van 180 euro voor de banden. Is dat nog een interessante deal? Voldoet dan wel aan mijn eisen: mooie lichte fiets, goede banden met prima onderdelen voor de prijs volgens mij. De combinatie ultegra en een triple ga ik niet reden ben ik al achtergekomen met circa 1300 euro. Misschien toch maar even uitzoeken of ik ook niet met een compact overweg kan, dan kan ik wel de ultegra 6800 kiezen, al lijkt triple mijn fijner. Is bijvoorbeeld een alpe d'heuze op een 'normale' manier met een compact op te fietsen? Ben zelf normaal gesproken bergop best wel van de lichte versnellingen of het moet een kort heuveltje zijn. Is zo'n crankstel bijvoorbeeld dan makkelijk te verwisselen naar 11-32? En hoe zit het trouwens met de bandbreedte is dat 23mm of 25mm bij rose dat kan ik niet goed vinden.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mei 2014 19:41

1300 euro voor een alu fiets met 105 en goede wielen is zeker niet slecht. Met de Bulls icm Racing 3 (339 bij Hopmans) ben je iets duurder uit maar dan heb je de Shimano wielen nog over en ik denk dat je daar nog wel 80 euro voor kunt krijgen op Marktplaats dus feitelijk is die goedkoper.

Het verschil tussen compact en triple zit niet zozeer in het bereik van de versnellingen, alhoewel je met een triple nog steeds iets lichter uit kunt komen. Het grote verschil is dat je met een compact* met bergcassette (11-32) op het vlakke veel te grote gaten tussen je versnellingen hebt zitten om prettig te kunnen fietsen. De meeste mensen lossen dit op door 2 cassettes en 2 binnenbladen (b.v. 34 en 39) te nemen zodat ze kunnen wisselen. In principe is dat binnen een paar minuten gedaan. Je moet dan natuurlijk ook nog wat extra investeren in gereedschap en de cassette, liefst ook een binnenblad en eventueel een extra ketting.

*Bij Ultegra 6800 is er eigenlijk geen sprake meer van een compact of en dubbel, er is maar 1 type crankstel waar binnenbladen van 34 tot 39 tanden op passen.

Zelf wil ik mijn fiets gewoon in de auto kunnen gooien en naar Zuid-Limburg, de Ardennen of de Eifel kunnen rijden maar voor mij is dat ook niet zo ver weg. Een triple is voor mij daarom ideaal. Ook kom is tijdens het fietsen in de heuvels nog vaak genoeg op lange, vlakke stukken waar ik blij ben dat er geen grote gaten tussen mijn versnellingen zitten.

Voor beide oplossingen zijn genoeg argumenten en de keuze moet je zelf maken.
Campagnolo Ultra Dork

gene
Forum-lid

gene 28 mei 2014 23:44

Antwoord van Canyon is echt verkoopspraatje.
Ik heb al een paar jaar een ProSL en een Rose X-Lite.Zijn beide prima fietsen. Ik moet de "grote" (lees dure) merken niet meer.
Voordeel bij Rose is dan nog eens dat je zelf kunt configureren..

Matedeor
Forum-lid

Matedeor 29 mei 2014 11:40

Bedankt voor jullie advies. Ik ga binnenkort even kijken in Bocholt, is maar een uur rijden bij ons vandaan kwam ik achter. Zal denk ik gaan tussen de rose pro sl-2000 of de 3000, als ze mij bevallen.

Plaats reactie