Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Afstelling sqlab 611 zadel

zerutti
Forum-lid

Gebruikersavatar zerutti 18 mei 2014 20:08

Beste racers,

Onlangs heb ik een 611 zadel van SQlab gekocht. De fietsenmaker verzekerde mij om het zuiver horizontaal te zetten. Op internet lees ik ook dat een racefietszadel met de punt wat naar beneden gezet moet worden. Nu staat hij bijna horizontaal, veel meer met de punt omlaag lukt niet met de zadelpen van Pinarello. Wat is jullie advies/ervaring?

Groet, Peter

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 18 mei 2014 20:14

Wat is jouw ervaring? Ga eerst eens fietsen met een horizontale afstelling (een aantal ritten) en ga dan aanpassen wanneer het niet goed blijkt te zijn.
Elke bips is uniek, dus ook die van jou!

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 18 mei 2014 20:19

Horizontaal en de instellingen goed lezen. Zadel dient 1 à 2 cm te zakken ten opzichte van de oude stand. Dit doordat je en meer op het zadel zit ipv op de ronding en je zit op het verhoogde achterdekje wat nog een extra dikte heeft.

Doordat je goed achterop wilt zitten en de smalle neus van het zadel moet het ook 1 à 2 cm naar voren, al naar gelang je zitpositie.

Als het zadel goed zit, dus je glijdt er niets steeds af. Dan 200km zo laten staan en goed letten op de fietshouding en de positie op het zadel. Er vormen zich dan 2 hele kleine kuitjes, de afdrukken van de zitbotjes, waar je dan in komt te zitten en je muurvast op het zadel komt te zitten.

http://www.sq-lab.com/nl/producten/fiet ... 3j5c_mSzkc
Hier de link naar de insteltips van SQ-Lab zelf.

steven250
Forum-lid

Gebruikersavatar steven250 18 mei 2014 21:48

Ik rij al 4 of 5 jaar met de 611 en had hem tot een aantal weken terug altijd met het bovenvlak horizontaal staan. Dit reed prima, maar sinds 1 januari ben ik begonnen met wedstrijd rijden en met die zadelstand kon ik niet comfortabel in de beugel rijden.

Ik heb hem daarom met de punt omlaag gezet en met de zadelrail horizontaal. Tegen mijn verwachting in rijdt dit ook prima op lange afstanden en ik rij nu zonder problemen en druk meer onderin de beugel. Alleen de nek moet er nog even aan wennen.
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

zerutti
Forum-lid

Gebruikersavatar zerutti 19 mei 2014 20:02

Dank jullie wel voor de nuttige tips. Ik ermee aan het werk!

groet, Peter

Plaats reactie