Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

grip beoordelen

martijnm
Forum-lid

martijnm 12 mei 2014 20:54

Het is weer eens tijd voor wat nieuwe bandjes..
Nu zijn zaken als gewicht en duurzaamheid wel redelijk te bepalen, en prijs is natuurlijk ook belangrijk.. Maar waar een beetje vast loop is grip..

Als we even alle andere factoren buiten beschouwing laten, hoe bepaal ik dan welke bandjes ik moet hebben voor de beste grip?
Uiteraard zijn er wel wat testjes terug te lezen hier en daar, en ik kan me ook wel voorstellen dat het met een testomgeving/opstelling redelijk te vergelijken is. Maar zoals veel van jullie heb ik zelf ook wel het gevoel dat de ene band betere grip geeft dan de andere.
Juist daar heb ik moeite mee, dat "gevoel"... Als je met vergelijkbare omstandigheden met de ene band het asfalt gekust hebt, en met de andere overeind bent gebleven, dan heb je recht van spreken.. maar wat heeft een "gevoel" voor waarde van iemand die niet op zn snufferd is gegaan? Kun je grip niet pas beoordelen als je over de max bent gegaan, en dus weet waar de grip het laat afweten?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 12 mei 2014 21:20

nog enkele variabelen behalve compound, profiel van de band (reeds vernoemd), wegdek, aansnijden van de bocht, remmen, rijdersgewicht, gewichtsverdeling voor-achterwiel en kniehouding (rennersvariabelen) zijn:
bandendruk, velgbreedte, slijtage band, dikte band.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

remirom
Forum-lid

remirom 13 mei 2014 07:43

Ik vind dat je dat toch voelt, als je eens een ander bandje legt, tijdens het remmen (vooral dan achterkant), en in de bochten voel je toch soms of je bandje echt goed op de weg ligt of dat het een beetje morrelen is op de baan.

In de high end bandjes liggen ze uiteraard allen dicht bij elkaar en is het moeilijk(er) te bepalen.

Uiteraard, om grip van een bandje te bepalen moet je wel op de limiet zitten ;-)

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 13 mei 2014 09:29

Grip is mede bepaald door een combinatie van druk en bandsouplesse. Een zachtere band plakt beter, maar wordt ook eerder vierkant. Ook een kwestie van banden durven te slijten ipv zo lang mogelijk goed houden.

Plaats reactie