Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ervaring en keuze

Blauweboon
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 jul 2011 22:56

Blauweboon 06 mei 2014 20:25

Dag,

Allereerst een verhaal die ik afgelopen zondag heb meegemaakt. Ben afgelopen zondag wezen kijken naar een set Zipp 404, aangeboden via Marktplaats. Bij het bezichtigen viel mij op dat het voorwiel afweek van het achterwiel, echter wist de verkoper te vertellen dat het ging om een nieuwer type Zipp (stond niet vermeldt in de advertentie). Ik had mijn twijfels, maar door de mededeling van de verkoper dat hij ze nieuw had gekocht, en omdat ik ze voor een schappelijke prijs kon overnemen, toch maar overgegaan tot koop.

Thuis aangekomen kom ik er samen met een vriend achter dat het gaat om een namaak wiel (chinees) overgespoten en bestickerd, zodat het bijna echt leek. Onmiddellijk in de auto gestapt en teruggereden. Mijn soelaas gedaan bij de verkoper, deze wilde de wielen echter absoluut niet terugnemen. Koop is koop. Ik ben er in totaal bijna twee uur binnen geweest, want zonder mijn geld ga ik niet terug. Uiteindelijk begon de verkoper mij het huis uit te duwen en werd het mij te veel. Ik heb de politie gebeld en deze was er binnen 20 minuten. Tevens aan de politie mijn verhaal gedaan. Het verhaal van de verkoper klopte van geen kant, eerst gaf hij aan de wielen nieuw te hebben gekocht, toen werd het al via marktplaats, maar wel bij een wielerzaak, waarvan hij de naam niet meer wist.

Toen de politie hem ook mededeelde dat hij zich schuldig maakt aan oplichting indien hij neppe Zippwielen als echt probeert te verkopen heeft de verkoper mij het geld teruggegeven en ben ik huiswaarts gekeerd, zonder wielen maar wel met het volledige bedrag.

Thuis heb ik nog even wat speurwerk verricht naar de verkoper en ben ik erachter gekomen dat de verkoper de wielen drie weken geleden had gekocht en er waarschijnlijk zelf ook achter is gekomen dat het voorwiel nep is (waar Strava al wel niet goed voor is).

Al met al een heel gebeuren en voorlopig ben ik klaar met het kopen via Marktplaats. Ik dacht, naïef als ik ben, dat het oplichters gebeuren niet zoveel voorkomt onder fietsers onderling, maar helaas.

Nu heb ik maar besloten om een nieuwe set wielen te kopen. Beschikbaar budget €1000,-. Wielen dienen minimaal 50mm hoog te zijn en beschikken over een alu-remrand.

Ik heb al heel wat speurwerk verricht, maar lees dan weer slechte verhalen over dit wiel en dan weer over dat wiel, dat ik er niet meer uitkom.

Hierbij mijn shortlist:

1. Zipp 60, prijs € 880,- (Mooiste van het stel, maar lees dat de kwaliteit minder is)
2. Fulcrum Red Wind 60, prijs € 699,- (Lees dat de prijs/kwaliteit goed is, design minder)
3. Shimano WH-RS81 50mm, prijs € 649,- ( Passen bij mijn Dura-ace groep, design minder)
4. Campa Bullet Ultra 50mm, prijs €909,- ( Campa-Shimano is geen combi )
5. Supra RC58, Dark 2014, prijs €699,- ( Heb mijn twijfels over de kwaliteit, wel erg mooi)
6. DT Swiss RC46, prijs €999,- ( Betrouwbaar merk, design mooi, prijs is hoger)
7. FFWD F6R, prijs €900,- ( Betrouwbaar merk, niet uniek genoeg )
8. Mavic Cosmic SLS, prijs € 749,- ( Betrouwbaar merk, niet uniek genoeg)
9. Bontrager Aura 5, prijs € 999,- ( Prijs is onderhandelbaar, betrouwbaarheid?)

De Zipp's hebben mijn voorkeur, maar doe ik hier nu wel de beste koop mee? De wielen zijn gewoon als toerwielen bedoeld en af en toe wat kleine bergjes ( Sauerland, Duitsland).

Hoor graag jullie mening, al is het nu wel een heel lang verhaal geworden :)

Groet,
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 06 mei 2014 20:52

Al gedacht aan een handgespaakt setje voor dat geld?
What makes the boat go faster?

Blauweboon
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 jul 2011 22:56

Blauweboon 06 mei 2014 20:53

Hoi Livio,

Nee niet aan gedacht, misschien komt het dat ik hier ook geen ervaring mee heb. Waar kan ik zoiets bestellen en is dat kwalitatief beter dan de genoemde sets?

Alvast bedankt!
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 06 mei 2014 21:16

Bijv Wheeltec of Zoran. Handgespaakt of systeemwielen welke zijn beter? Tsja daar zijn op dit forum al heel wat topics over vol geschreven. Handgespaakt kun je meer tunen naar je eigen wensen.
What makes the boat go faster?

Blauweboon
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 jul 2011 22:56

Blauweboon 06 mei 2014 21:55

Dank Livio,

Heb even snel gekeken, Wheeltec is wel erg lang rijden vanuit Drenthe. Zoran heeft op zich wel een leuke aanbieding: set wielen met Edco naven en zilveren spaken a € 795.00

Maar persoonlijk vind ik het design niet mooi, en tja het oog wilt ook wat ;)

Toch bedankt voor het meedenken!
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 06 mei 2014 22:01

Al eens gedacht aan - oh ironie- zelf wielen uit China te laten komen? Voor ca. 500 euro heb je een prima full carbon set. Zoek eens op Farsports. Als dat te veel gedoe is, kijk eens op kuipertrading.nl

Als je merkwielen wilt: dan zou ik kiezen voor de door jou genoemde fulcrum/campagnolo wielen
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8661
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 mei 2014 22:02

Blauweboon schreef:Dank Livio,

Heb even snel gekeken, Wheeltec is wel erg lang rijden vanuit Drenthe. Zoran heeft op zich wel een leuke aanbieding: set wielen met Edco naven en zilveren spaken a € 795.00

Maar persoonlijk vind ik het design niet mooi, en tja het oog wilt ook wat ;)

Toch bedankt voor het meedenken!
Niet alles staat op zijn site gewoon even Zoran zelf bellen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 mei 2014 00:08

Je hoeft ook niet naar Wheeltec te rijden. Gewoon aangeven welke velgen, spaken, naven etc. Rest is wachten op thuisbezorging :-). Bij Wheeltec hebben ze genoeg foto's beschikbaar en ze denken mee met wat je wil.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 07 mei 2014 08:27

Zipp zou ik nieuw al niet doen, en zeker niet tweedehands. Vooral omdat hun ontwerp ieder jaar verandert, waardoor je dus al een kenner moet zijn om te weten welke wielen je exact koopt...
Je weet immers nooit zeker dat ze helemaal goed zijn (+ het is niet omdat profs ermee gesponsord zijn, dat ze goed/duurzaam zijn voor jij die ze met je zuurverdiende centen betaalt!)

Van jouw lijstje heb ik effectief ervaring met de Bullets, en daarmee ook een beetje de Fulcrums. Die zijn gewoon goed. Als je Shimano rijdt kan je de RS81 zeker mee overwegen. Ik zou wel niet voor hoger dan 50mm gaan, dan kan je ze toch min of meer voor alles gebruiken. Er zijn ook nog merkalternatieven (ik dacht Reynolds), maar weet niet of die binnen de prijs passen, en uiteraard ook de niet-merk alternatieven (kuiper / recht uit china / zoveel meer aanbieders).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 07 mei 2014 08:45

loos schreef:Al eens gedacht aan - oh ironie- zelf wielen uit China te laten komen? Voor ca. 500 euro heb je een prima full carbon set.
En die zoekt hij niet... zie de openingspost waarin staat dat de wielen een alu remrand moeten hebben.

Volgens mij is je lijstje behoorlijk compleet. Je mist hooguit nog wat kleine merken, zoals Gipiemme of Ursus. Aangezien het uiterlijk belangrijk lijkt, kun je daar nog even naar kijken.

Anders zou ik gewoon gaan voor een degelijke/bekende set zoals Fulcrum/Shimano/Mavic of de Supra's die je zelf mooi vind.

Blauweboon
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 jul 2011 22:56

Blauweboon 07 mei 2014 14:36

loos schreef:Al eens gedacht aan - oh ironie- zelf wielen uit China te laten komen? Voor ca. 500 euro heb je een prima full carbon set. Zoek eens op Farsports. Als dat te veel gedoe is, kijk eens op kuipertrading.nl

Als je merkwielen wilt: dan zou ik kiezen voor de door jou genoemde fulcrum/campagnolo wielen
Haha, wel aan China wielen gedacht, maar geen optie. Kuipertrading heb ik bekeken, maar zelfde prijs voor carbon clinchers als bijvoorbeeld Shimano en Fulcrum, daardoor valt Kuiper af.
Afbeelding

Blauweboon
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 jul 2011 22:56

Blauweboon 07 mei 2014 14:41

loos schreef:Al eens gedacht aan - oh ironie- zelf wielen uit China te laten komen? Voor ca. 500 euro heb je een prima full carbon set. Zoek eens op Farsports. Als dat te veel gedoe is, kijk eens op kuipertrading.nl

Als je merkwielen wilt: dan zou ik kiezen voor de door jou genoemde fulcrum/campagnolo wielen
Haha, wel aan China wielen gedacht, maar geen optie. Kuipertrading heb ik bekeken, maar zelfde prijs voor carbon clinchers als bijvoorbeeld Shimano en Fulcrum, daardoor valt Kuiper af.
Afbeelding

Plaats reactie