Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets, carbon of alu?

OsiriX
Forum-lid

OsiriX 29 apr 2014 16:46

Dag iedereen

Ik ga binnenkort mijn eerste racefiets aanschaffen. Uiteraard is de keuze zeer moeilijk omwille van de vele keuzemogelijkheden. Momenteel beperk ik me een beetje tot salden, omdat ik toch wel gelezen heb dat ze hier een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben en omdat de zaak redelijk in de buurt ligt.

Eerst wil ik even vertellen dat de fiets gebruikt zal worden om ongeveer 2x per week tochtjes van +-50km te maken (in weekend/zomer sowieso wat verder). Dit voornamelijk op vlakke wegen aangezien er hier in de buurt geen heuvel te bespeuren is. Echter trek ik in de zomermaanden mogelijk naar Nederlands Limburg of de Ardennen om wel heuveltjes te doen. Maar het overgrote deel dus vlakke wegen.

Ik wil ongeveer €1000 a €1500 aan de fiets spenderen. Ik denk dat ik in deze prijsklasse kan gaan voor een ultegra groep. En waarschijnlijk is dit budget net een twijfelgeval voor carbon of aluminium.

Ik heb dan ook wat fietsen uitgezocht op salden.nl die me wel aan staan. Graag had ik jullie mening over deze fietsen (of andere). Raden jullie me een carbon frame aan in deze prijsklasse? Of is het dan weer verstandiger om een duurder carbon frame te kopen met een lagere (105) groep? Of helemaal andersom, alu frame met betere wielen bijvoorbeeld?

Alu:
Ridley Icarus SLS 1207B Ultegra 11v €1149

Ridley Fenix Alu Ultegra 11v. ltd edition 2014 €1249

Carbon
Cinelli Saetta 2013 Ultegra 11v €1399

Wilier Izoard XP Ultegra 11v €1599

Aluminium of Carbon is waarschijnlijk ook een persoonlijke voorkeur, maar ik hoop toch een beter zicht te krijgen of dit de meerprijs waard is. Ik heb namelijk ook al gelezen dat goedkope carbonframes veel minder kwaliteit zijn dan aluminium frames in dezelfde prijsklasse.

Alvast dank!

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 29 apr 2014 16:48

Alu, dan heb je altijd "ruimte" over voor een upgrade :-)

OsiriX
Forum-lid

OsiriX 29 apr 2014 16:49

Je bedoelt financieel ruimte om onderdelen te upgraden?
jsprbcn schreef:Alu, dan heb je altijd "ruimte" over voor een upgrade :-)

remco1b
Forum-lid

remco1b 29 apr 2014 16:53

105 groep is prima. Als je ff geduld hebt kan je zelfs de 105 11 speed kopen.
Ik heb meerdere fietsen (gehad). ultegra en 105 afgemonteerd.
Tot dusver vind ik mijn 105 afgemonteerde Rose CRS het fijnst fietsen.
Ik denk dan ook dat Canyon, Rose en misschien nog wat andere (duitse) budget merken de beste bang voor buck geven.
Wil je een fiets die je persoonlijk aanspreekt (wat erg belangrijk is voor de moraal) zal ik je adviseren gewoon een fiets te kopen welke je zelf erg mooi vind. Alle fietsen die je hier boven linkt voldoen prima voor een beginner.

Succes met je keuze.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 29 apr 2014 16:54

OsiriX schreef:Je bedoelt financieel ruimte om onderdelen te upgraden?
jsprbcn schreef:Alu, dan heb je altijd "ruimte" over voor een upgrade :-)
Als je meteen begint met een fiets uit het hoogste gamma (groep, wielen, frame, de hele mik mak) blijft er niet zo veel over om te upgraden of om over te dromen.

Ik ben ook begonnen met een 2e hands Alu fiets en ik heb nu carbon.

RMB
Forum-lid

Gebruikersavatar RMB 29 apr 2014 18:23

Voor dat budget zou ik alu frame nemen, carbon frame is gewoonweg wat duurder, dus wordt er bespaard op wielen en groep.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 29 apr 2014 19:36

RMB schreef:Voor dat budget zou ik alu frame nemen, carbon frame is gewoonweg wat duurder, dus wordt er bespaard op wielen en groep.
Die "regel" is volgens mij nu niet van toepassing. Op een na allemaal met gelijke Shimano wielen op de Fulcrums 7 na :D

Carbon vind ik persoonlijk prettiger rijden dan alu. Dus gewoon kiezen wat je mooi vindt. :)
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

RMB
Forum-lid

Gebruikersavatar RMB 29 apr 2014 20:12

mont aigoual schreef:
RMB schreef:Voor dat budget zou ik alu frame nemen, carbon frame is gewoonweg wat duurder, dus wordt er bespaard op wielen en groep.
Die "regel" is volgens mij nu niet van toepassing. Op een na allemaal met gelijke Shimano wielen op de Fulcrums 7 na :D
Oeps, ik had even 2 seconden langer moeten kijken naar de OP :oops:

Mocht je overigens van plan zijn veel te vallen, dan zou ik voor alu gaan :lol:
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Plaats reactie