Laat ik, om te beginnen, mezelf even voorstellen als fietser.
Ik maak graag fietstochten van tussen de 75 en 100 km. Dit gebeurd op een Gazalle Allure 2013 link. Dus geen racefiets of mountainbike, maar een sportieve tourfiets.
Wanneer het weer het toelaat trek ik er op uit. Laten we zeggen dat er gemiddeld eenmaal in de twee weken zo'n tocht plaatsvindt.
Omdat ik nogal snel last heb van een 'zweetreet' begon ook snel irritatie op te treden. Om het zweten tegen te gaan is een AGU fietsonderbroek met zeem aangeschaft. Het is daarna een stuk beter, maar na een km of 75 keert de irritatie toch weer terug. Door anders op het zadel te zitten (billen meer uit elkaar) is het vol te houden... maar toch.
Wat me voornamelijk opvalt is dat de zeem binnen notime 'nat / erg vochtig' is.
Over de fietsonderbroek draag ik nog een gewone fietsbroek. Ook hierin is na het fietsen een vochtplek zichtbaar.
Ik wil wel graag langere afstanden kunnen fietsen, maar zolang de irritatie terugkeert hou ik dat niet vol.
Met de aanschaf van de fietsonderbroek heb ik me in de winkel laten adviseren. Nu wil ik me graag door jullie laten adviseren.
- Is het normaal dat het zeem van een fietsonderbroek zo nat wordt? Hoort deze niet te ventileren o.i.d.
- Kan een andere fietsonderbroek een betere keuze zijn? Ander type zeem?
- Geen fietsbroek over de fietsonderbroek om de ventilatie te bevorderen?
- Kan het met de manier van fietsen / zitten op het zadel te maken hebben?
- Kan een ander zadel helpen? Ik had al even gekeken naar de SQLabs zadels. Maar zou het zonde vinden om het huidige zadel (horende bij de stijl van de fiets) te moeten vervangen door een SQLab zadel.
Tips zijn altijd welkom!