Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zadelpijn met zeembroek

CreatoX
Forum-lid

CreatoX 27 apr 2014 10:06

Hallo Allemaal,

Laat ik, om te beginnen, mezelf even voorstellen als fietser.

Ik maak graag fietstochten van tussen de 75 en 100 km. Dit gebeurd op een Gazalle Allure 2013 link. Dus geen racefiets of mountainbike, maar een sportieve tourfiets.
Wanneer het weer het toelaat trek ik er op uit. Laten we zeggen dat er gemiddeld eenmaal in de twee weken zo'n tocht plaatsvindt.

Omdat ik nogal snel last heb van een 'zweetreet' begon ook snel irritatie op te treden. Om het zweten tegen te gaan is een AGU fietsonderbroek met zeem aangeschaft. Het is daarna een stuk beter, maar na een km of 75 keert de irritatie toch weer terug. Door anders op het zadel te zitten (billen meer uit elkaar) is het vol te houden... maar toch.
Wat me voornamelijk opvalt is dat de zeem binnen notime 'nat / erg vochtig' is.
Over de fietsonderbroek draag ik nog een gewone fietsbroek. Ook hierin is na het fietsen een vochtplek zichtbaar.

Ik wil wel graag langere afstanden kunnen fietsen, maar zolang de irritatie terugkeert hou ik dat niet vol.

Met de aanschaf van de fietsonderbroek heb ik me in de winkel laten adviseren. Nu wil ik me graag door jullie laten adviseren.

- Is het normaal dat het zeem van een fietsonderbroek zo nat wordt? Hoort deze niet te ventileren o.i.d.
- Kan een andere fietsonderbroek een betere keuze zijn? Ander type zeem?
- Geen fietsbroek over de fietsonderbroek om de ventilatie te bevorderen?
- Kan het met de manier van fietsen / zitten op het zadel te maken hebben?
- Kan een ander zadel helpen? Ik had al even gekeken naar de SQLabs zadels. Maar zou het zonde vinden om het huidige zadel (horende bij de stijl van de fiets) te moeten vervangen door een SQLab zadel.

Tips zijn altijd welkom!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CreatoX op 27 apr 2014 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 27 apr 2014 10:23

CreatoX schreef: Over de fietsonderbroek draag ik nog een gewone fietsbroek
Hoi,

Bedoel je hier nou mee dat je twee broeken met een zeem over elkaar heen draagt? Dan is het geen wonder dat je je gat aan het microwaven bent.
Maar ook als je een gewone sportbroek over je fietsonderbroek draagt is dat misschien teveel van het goede. Ik zou het eens proberen met alleen een fietsbroek met zeem aan. Die broeken zijn gemaakt om transpiratie af te voeren.

Tja, zadels, het zou inderdaad kunnen dat jouw zadel niet zo geschikt is voor je maar het is heel moeilijk om daar een zinnig advies over te geven. Een goede fietsenmaker moet daar bij kunnen adviseren.
Veni. Vidi. Fietsie.

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 27 apr 2014 10:32

Volgens mij is zadelpijn niet te voorkomen zo lang je een koersbroek van ALU draagt.. :mrgreen:

CreatoX
Forum-lid

CreatoX 27 apr 2014 11:24

@TumTumTum
Het betreft een onderbroek met zeem en een fietsbroek (lichte broek) zonder zeem.

@dickygiovanni
Verklaar je nader??
Edit: Ah... AGU i.p.v. ALU. Zal het aanpassen.

roos1
Forum-lid

roos1 27 apr 2014 11:50

Agu is niet een super hoogstaande fietsbroek.
Ik heb ze zelf ook gehad. Maar kreeg daar ook snel irritatie/zadelpijn van.
Heb nu Lofler broeken. En deze doen het voor mij prima. Maar ook deze wordt
nat van het zweet.
Gr Roos

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 27 apr 2014 12:44

Kijk ook eens naar het materiaal waarvan je zadeldek is gemaakt. Echt leer absorbeert beter en voelt minder broeierig aan.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

codex
Forum-lid

codex 27 apr 2014 12:47

Ik zou je als tip kunnen geven om je onderweg te verschonen.
Even een cafe in en daar op het toillet een schone fietsbroek aan te doen.

Je zult veel vocht/transpiratie verliezen rond je billen/kont.

Soms is een praktische oplossing zoals verschonen en even drogen met een handdoek het beste.

Hoe minder broeken hoe beter lijkt me.
Niet een onderbroek met zeem en dan nog een broek er over heen.
1 goede fietsbroek(in je blote kont) met een goed zeem en dan verder helemaal niets.
Dat is het luchtigste.

en dan onderweg een nieuw schoon setje aan en je billen goed drogen lijkt me de meest praktische oplossing.
En misschien kun je eens gewone Sudocreme (is niet duur en overal wel te verkrijgen)op je billen smeren.Dat is wat verfrissend en ook goed voor het zeem.
En ik bedenk me dat je ook even achter een bosje , kort een droge handdoek over je billen kunt halen en zo even drogen.Hoef je je broek niet helemaal uit te doen.

De "boel" moet zo luchtig mogelijk en regelmatig drogen onderweg.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 27 apr 2014 12:53

Probleem is ook dat er op dat soort fietsen van die fijne gelzadels zitten.
Voor korte afstanden waarschijnlijk wel fijn, maar op langere afstanden beginnen die zadels te broeien agv die dikke gellaag. Daardoor krijg je een zweetreet en dus irritatie.
Mijn advies is om een zadel met zo min mogelijk gel (geen) te proberen, is dan ook harder, maar op de langere ritten toch comfortabeler.
Enigste probleem is dat je op dit soort fietsen te rechtop zit, waardoor je zitbotjes eigenlijk niet gebruikt worden.
Ik heb op m'n Koga roadrunner bv een fizik rondine zadel zitten. Dit zit goed, ik zit op die fiets ook wat rechterop en toch zit er wat gel in.
Kwestie van ergens een testzadel regelen, waardoor je een tijdje kunt proberen, alvorens tot aanschaf over te gaan.

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 27 apr 2014 13:08

scottpch schreef:Probleem is ook dat er op dat soort fietsen van die fijne gelzadels zitten.
Voor korte afstanden waarschijnlijk wel fijn, maar op langere afstanden beginnen die zadels te broeien agv die dikke gellaag. Daardoor krijg je een zweetreet en dus irritatie.
Mijn advies is om een zadel met zo min mogelijk gel (geen) te proberen, is dan ook harder, maar op de langere ritten toch comfortabeler.
Enigste probleem is dat je op dit soort fietsen te rechtop zit, waardoor je zitbotjes eigenlijk niet gebruikt worden.
Ik heb op m'n Koga roadrunner bv een fizik rondine zadel zitten. Dit zit goed, ik zit op die fiets ook wat rechterop en toch zit er wat gel in.
Kwestie van ergens een testzadel regelen, waardoor je een tijdje kunt proberen, alvorens tot aanschaf over te gaan.
+ 1 dat is het heb het zelfde probleem gehad
Heb nu een knal hard zadel met zeem en fiets dagen lang zonder zadel pijn

ted038
Forum-lid

ted038 27 apr 2014 20:22

Zou het verder gewoon bij 1 fietsbroek met zeem houden, en dan in de kleur zwart, want dan zie je vocht een stuk minder (is het optische probleem in ieder geval weg )

En/maar een dermate manier van " zweten" is iets bijzonders, is dat heel plaatselijk of over hele lichaam ?
Er zijn anti transpiratiemiddeltjes die iets met de zweetporiën doen ofzo, misschien dat eens plaatselijk uittesten ?

louise
Forum-lid
Contact

louise 28 apr 2014 10:31

Hier nog iemand met een slechte ervaring met die gelzadels, dus ik zou ook de oplossing zoeken in zo min mogelijk broek (dus alleen een fietsbroek) en een wat harder zadel waar je met je zitbotjes goed 'op' zit in plaats van zacht in wegzakt. Dat is bij langere ritten inderdaad alleen maar een nadeel (broeierig). Misschien is een zadel met een gleuf erin ook goed voor extra ventilatie?

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 28 apr 2014 10:40

Brooks of soortgelijk zadel. Die rare gel-dingen zijn alleen geschikt voor boodschappenritjes.

Plaats reactie