Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Hoe berekenen jullie het gemiddelde?

ramniv
Forum-lid

ramniv 24 apr 2014 11:09

Ik zie regelmatig gemiddeldes voorbij komen waar ik alleen maar van kan dromen (of echt moet gaan trainen haha). Nu vroeg ik mij af hoe jullie fietscomputer jullie gemiddelde berekent? Hebben jullie hem zo staan dat als je onder een bepaalde snelheid komt hij het niet meetelt, of dat als je stilstaat hij niet doorgaat?

Gewoon even pure nieuwsgierigheid.

PS. De mijne staat zo dat als ik bijvoorbeeld sta te wachten bij een verkeerslicht, mijn gemiddelde snelheid zakt.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 24 apr 2014 12:00

De meeste nemen het gemiddelde plus 3 ;)

Staar je niet blind op wat andere zeggen!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 24 apr 2014 12:03

Op internet is een gemiddelde gelijk aan de kruissnelheid met wind mee.

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 24 apr 2014 12:10

Ik heb een auto pauze op mijn Edge 510. Als ik onder de 3Km/u kom (stil sta dus) dan stopt de tijd (echter niet voor de segmenten op Strava, daar telt de klok door!)

RMB
Forum-lid

Gebruikersavatar RMB 24 apr 2014 12:17

Strava telt inderdaad altijd door, behalve als je actief pauzeert.

Mijn polar stopt de tijd zodra ik ca 1 a 2 seconden 0 km/h fiets.

Weet je zeker dat je gemiddelde daalt tijdens het wachten bij een verkeerslicht, of daalt deze tijdens het afremmen voor het verkeerslicht? Dit laatste is bij mij in ieder geval al wel zichtbaar (mits rondje niet veel langer dan 60 is, en gemiddelde boven de 32 ligt, lage gemiddeldes trek je natuurlijk minder snel naar beneden).
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Zilveruitje
Forum-lid

Zilveruitje 24 apr 2014 12:21

Ik gebruik strava + kilometerteller. Je moet proberen om niet al te gefocust zijn op gemiddelde snelheden. Wel zijn er handige trucjes om je snelheid hoger te laten lijken dan je daadwerkelijk gereden hebt. Zelf fiets ik 33/34 kilometer op de teller bij een afstand van 60 km, maar door oponthoud valt het uiteindelijk altijd lager uit. Gewoon lekker hard fietsen waar het kan en niet met een snelheid van +30 door het centrum van een stad fietsen omdat anders je gemiddelde zakt. Regelmatig fietsen en je snelheid zal zeker stijgen.

fietseric
Forum-lid

Gebruikersavatar fietseric 24 apr 2014 12:21

Ik rij zelf zonder computer omdat ik het lekker vind om tijdens het fietsen "niets" te weten.. dat motiveert mij vaak om harder te gaan fietsen. Ik zet wel vaak de endomundo aan op mijn telefoon voor de gemiddelde tijden. Deze is zo ingesteld dat als ik stil sta de tijdmeting ook stopt.

JoostG
Forum-lid

JoostG 24 apr 2014 13:35

Ik gebruik Strava en haal geen trucjes uit. Aanzetten als ik de deur uitgaat en uitzetten als ik weer terugben bij diezelfde deur. Rondjes met een gemiddelde van boven de 31 zijn heel uitzonderlijk (zeker op langere afstanden). Zie je hele hoge gemiddeldes dan is er waarschijnlijk gereden in een sterke groep, weinig dorpen/verkeerslichten en wordt op pauze gedrukt tijdens oponthoud. Ik volg Laurens en Niki op Strava en die rijden meestal met een gemiddelde van rond de 32 km/u, om je een idee te geven.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 24 apr 2014 14:03

Idem. Bepaalde gemiddeldes hier in de buurt (en strava's) zijn achter brommers...
Ik heb wel al geprobeerd GPS even af te zetten bij een pauze, maar dan vergeet ik hem al te vaak weer aan te zetten als ik weer vertrek. Fietsmaatje rijdt altijd 1/u sneller gemiddeld omdat hij zijn GPS automatisch afzet bij een stop, maar dat boeit echt niet.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 24 apr 2014 14:20

Ik laat mijn snelheid altijd bepalen door mijn hartslagmeter.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

BeamerMW
Forum-lid

BeamerMW 24 apr 2014 14:57

Herman_N schreef:Ik laat mijn snelheid altijd bepalen door mijn hartslagmeter.
Ik doe net hetzelfde ;) en op termijn haal je hier het meeste winst uit! :D

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 24 apr 2014 15:28

Gemiddelde zegt niks zonder andere relevante data. 50km/h voor 15km is geen probleem met flink windmee, maar de andere kant op kan 30 al een hele uitdaging zijn. Ook de situatie en de vorm spelen een grote rol. Ben je net ziek geweest dan licht het gemiddelde zomaar 3 a 4 km/h lager dan wanneer je je gewoon goed voelt.

Kortom leuk getalletje, maar niet nuttig zonder verdere info. Gevoel is belangrijker IMHO

Plaats reactie