Goeden,
was bijna de straat uit, toen dit........
shifter, Ultegra 6700, rechts shift wel up maar niet meer down.
Het bedieningshendeltje om neer te schakelen moet een ijzeren piefje binnenin bedienen.
Dit ijzeren piefje zit te ver naar rechts, komt niet meer terug zodat het bedieningshendeltje als het ware "in de lucht" beweegt, je voelt geen weerstand omdat dat ijzeren piefje binnenin niet gereed staat.
Als ik met een tangetje dat ijzeren piefje (wat trouwens horizontaal heen en weer beweegt) naar rechts beweeg en dus ahw klaar zet voor het neer-hendeltje dan schakelt de shifter wel maar dan dus slechts 1 keer omdat dat ijzeren piefje niet terugkomt.
Iemand hier ervaring mee, sowieso de reparatie van shifters?
Zou een goede FM nog shifters repareren of zal het goedkoper zijn om maar meteen een andere te kopen......?
Shifter shif niet op....
- Joppietersen
- Forum-lid
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......
- Joppietersen
- Forum-lid
PS, k zal m even een nachtje in de wd40 zetten...wie weet..
Ik ben geen Shimano rijder, maar zoals je het beschrijft zou het wel eens een kwestie van schoonmaken en.of smeren kunnen zijn.
Hiervoor wordt spoelen met WD40 aanbevolen, geen garantie maar het proberen waard.
Hiervoor wordt spoelen met WD40 aanbevolen, geen garantie maar het proberen waard.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...
- Joppietersen
- Forum-lid
korte update:
ik ging er vanuit dat er binnenin de shifter iets kapot was/is.
Fiets op z'n kop gehangen (blijft de WD40 beter zitten) en het rubber van de shifter terug geduwd.
Met zaklamp in het mechaniek gekeken......ie, wat vies. Heel erg vet en vuil, geen wonder dat dat piefje/palletje/ijzertje niet terugveert.
Zal het morgen eerst eens even ontvetten en verder schoonmaken en dan licht smeren en eens kijken of dat t is....
ik ging er vanuit dat er binnenin de shifter iets kapot was/is.
Fiets op z'n kop gehangen (blijft de WD40 beter zitten) en het rubber van de shifter terug geduwd.
Met zaklamp in het mechaniek gekeken......ie, wat vies. Heel erg vet en vuil, geen wonder dat dat piefje/palletje/ijzertje niet terugveert.
Zal het morgen eerst eens even ontvetten en verder schoonmaken en dan licht smeren en eens kijken of dat t is....
-
- Forum-lid HC
Zou meteen (als dat niet recent gebeurd is) je kabelset vernieuwen (binnen/buiten) Want als shimano vast gaat zitten is er doorgaan sprake van serieus achterstallig onderhoud.
- Joppietersen
- Forum-lid
nou.... het vandaag verder bekeken: WD40 is prima voor de korte termijn maar het wordt wel een puinhoop.
Wordt erg vet, vies en houdt vuil veel meer vast.
Beter is goed schoon maken en dan met bv die cyclospray het mooi gangbaar houden.
Maar goed, bij mijn shifter is er binnenin iets defect, waarschijnlijk een veertje afgebroken, daar helpt nog geen bus WD40 dan wel cyclospray tegen....
Wordt erg vet, vies en houdt vuil veel meer vast.
Beter is goed schoon maken en dan met bv die cyclospray het mooi gangbaar houden.
Maar goed, bij mijn shifter is er binnenin iets defect, waarschijnlijk een veertje afgebroken, daar helpt nog geen bus WD40 dan wel cyclospray tegen....

Volgens mij is het een materiaalprobleem gezien de vele problemen op dit forum en andere forums met kapotte shifters van Shimano 6600/6700. Ook bij mij was dat het geval. Vond al een tijdje dat de linker shifter zwaar schakelde, totdat tijdens een rit de shifter ineens dienst weigerde, wel bewegen maar niet meer schakelen. Kon toen alleen nog maar op het bovenblad terug naar huis (gelukkig de wind in de rug
)
De volgende dag naar de FM, die heeft de shifter zonder probleem onder garantie (2 jaar op Ultegra) vervangen.
Echter, vraag mij nu al soms af, tijdens het fietsen, wanneer gaat de volgende kapot en wat doe ik bijv. fout bij het schakelen?
Btw: Vind trouwens dat de linker shifter zwaarder en anders schakelt dan de rechter shifter, maar weet niet of jullie dat ook zo ervaren?

De volgende dag naar de FM, die heeft de shifter zonder probleem onder garantie (2 jaar op Ultegra) vervangen.
Echter, vraag mij nu al soms af, tijdens het fietsen, wanneer gaat de volgende kapot en wat doe ik bijv. fout bij het schakelen?
Btw: Vind trouwens dat de linker shifter zwaarder en anders schakelt dan de rechter shifter, maar weet niet of jullie dat ook zo ervaren?

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless