Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 22 mar 2014 17:40

Ik was altijd een plakker maar heb laatst van dat losse velglint gebruikt. Zijn er nadelen aan het losse lint?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4398
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 mar 2014 18:01

Ik heb een duidelijke voorkeur voor katoenen plaklint. De kunststoffen losse linten kunnen door het ontstaan van scherpe randen nog wel eens voor lekke banden zorgen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 mar 2014 18:14

Ik gebruik ook plaklint, van velox.
Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.
I know myself like no one else
Nothing to defend

user43974
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 22 mar 2014 18:21

Ik gebruikte altijd plakkatoen, maar na een noodgedwongen switch 2 jaar terug (de fm had even niets anders) heb ik eigenlijk nog geen nadeel van plastic ondervonden. Echt 'loszittend' is het niet. Na oppompen zit het plastic net zo vast als plakspul. Je kunt het ook niet hergebruiken want het zet zich in de gemonteerde positie.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 mar 2014 19:19

Zo'n 20 jaar (!) geleden heb ik bij een destijds nieuw aangschafte ATB meteen op het eerste (!) ritje een lekke band gehad door een scherp stuk van zo'n plastic velglint. Ik gebruikte voor mijn racefietsen daarvoor al probleemloos plastic velglinten van Michelin. Nu zitten er om sommige van m'n wielen nog steeds dergelijke linten. Maar als het enigzins kan (d.w.z. als ik het bij de hand heb/de juiste maat snel kan verkrijgen) geef ik de voorkeur aan katoenen lint, om mogelijke problemen voor te zijn. Doch, zoals gezegd, ik heb slechts één keer 'pech' gehad.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1135
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 22 mar 2014 19:51

Nooit meer los nylon voor mij, heeft mij in een afdaling een klapband en bijbehorende "innige aanraking" met het asfalt opgeleverd (plus drie weken ziektewet en daarna negen weken fysio).
Time is on my site.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 22 mar 2014 19:59

Was er verband tussen het dalen en de klapband?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4398
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 mar 2014 21:55

sloeren schreef:Was er verband tussen het dalen en de klapband?
Door de hitte ontwikkeling tijdens het remmen bij het dalen, kan het plastic velglint vervormen. Geeft scherpe randen e.d. Dus toenemend risico op lekke banden,

Mijn eigen praktijkervaring is dat ik bij wielen met plastic velglint wel eens onverklaarbare lekke banden had. Als dan het velglint vervangen was door katoen kwam dat niet meer voor. Dan is er bij een lek altijd glas of een doorn o.i.d te vinden.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2274
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 23 mar 2014 06:39

Hier hetzelfde verhaal. Tijdens een trip in de Alpen 3x lek aan de velgzijde van de binnenband tijdens het dalen. Na grondige inspectie de conclusie kunnen trekken dat het plasticvelglint vervormd door de hoge temperatuur tijdens het dalen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 23 mar 2014 07:41

Is dat bij het voorwiel?
No pain no gain, no guts no glory!

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 23 mar 2014 13:10

Ik rij momenteel met swalbe velglint uit een blauw plastic. Dit na slechte ervaring met velox katoenen plak lint. Dit is bij mij namelijk al 2x doorgescheurd op de plek waar een spaak(nippel) gat zit.
Dus ook katoen is niet zalig makend. Overigens heb ik dit alleen in combi gehad met velox en kinlin velgen.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1135
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 23 mar 2014 14:03

hanz1963 schreef:
sloeren schreef:Was er verband tussen het dalen en de klapband?
Door de hitte ontwikkeling tijdens het remmen bij het dalen, kan het plastic velglint vervormen. Geeft scherpe randen e.d. Dus toenemend risico op lekke banden,

Mijn eigen praktijkervaring is dat ik bij wielen met plastic velglint wel eens onverklaarbare lekke banden had. Als dan het velglint vervangen was door katoen kwam dat niet meer voor. Dan is er bij een lek altijd glas of een doorn o.i.d te vinden.
Dit is ook mijn verklaring voor het gebeuren toendertijd. De buitenband was nergens beschadigd en de binnenband was aan de velgkant geklapt. Ofwel het lint was door warmte vervormd(aan de rand iets opgekruld en daardoor de binnenband beschadigd) ofwel het lint was van tevoren verschoven en een spaaknippel heeft de beschadiging veroorzaakt waarna het lint weer op zijn plaats is geschoven :shock:
Voor de geïnteresseerden, het was het voorwiel.
Time is on my site.

Plaats reactie