Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gordelroos virus

BMCSLX01
Forum-lid

BMCSLX01 13 mar 2014 11:42

Ik denk dat ik deze vraag maar hier stel.

Vanochtend naar de dokter geweest en mijn kwakkelende fitheid komt voort uit het gordelroos virus.

Nu was ik leuk aan het trainen voor de Amstel Gold Race en op langere termijn een vakantie in de italiaanse alpen en lombardije. Hebben jullie enig idee hoe negatief dit voor mijn opgebouwde conditie is en hoe nadelig dit voor mijn trainingsintensiteit is? Googlend kan ik niet veel vinden en de dokter zei; 'gewoon lekker sporten'.

Iemand ervaring hiermee? Ik baal!!!
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

joseph
Forum-lid

joseph 13 mar 2014 13:33

Kan in principe geen kwaad om door te trainen. Je zult echter merken dat je lichaam een zeer intensieve training moeilijker doorstaat. Dat zie je waarschijnlijk ook terug in je hartslagverloop, die is beperkter wanneer je lichaam in mindere conditie is.

Kwestie van gewoon lekker doortrainen, succes!
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

BMCSLX01
Forum-lid

BMCSLX01 13 mar 2014 13:53

Zou trainen met hoge hartslagen nadelig kunnen zijn voor het verdringen van het virus? Beter lange duurtrainingen met lage hartslag dan relatief korte intensieve ritjes met hoge hartslagen en interval?

joseph
Forum-lid

joseph 13 mar 2014 14:48

een sportarts heeft hier natuurlijk het hoogste woord in, dus voor zekerheid doe je daar een consult.

Wat ik je echter kan vertellen is dat intensieve training altijd een aanslag op de weerstand is, dus in dat opzicht is een lange duurtraining prettiger voor het lichaam.
Daarnaast is voor de doelen die je zelf noemt een lange duurtraining met lage hartslag überhaupt de beste training ivm het leggen van een stevige basis!
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

BMCSLX01
Forum-lid

BMCSLX01 13 mar 2014 15:07

Het rottige is dat de basis er al is haha. Was net op punt om na de 'winter' weer wat dieper te gaan om de puntjes op de i te zetten.

Snap je opmerking over de sportarts trouwens! Maar er zit hier qua training e.d ook een boel kennis en wellicht wat ervaringsdeskundigheid. Bedankt voor je snelle reacties!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 mar 2014 16:14

Ik ben zelf ook al maanden aan het worstelen met een virus. Het is geen gordelroos maar iets anders, wellicht pfeiffer, precies weet ik niet en ik vind de test van 150 euro te duur. Waarschijnlijk is het een hardnekkig "crèchevirus". Ik heb twee jongere kinderen 2 dagen pw op de crèche dus dat lijkt me een logisch verband, want vroeger was ik werkelijk nooit ziek en sinds ik kinderen heb iedere maand wel een dagje of wat.

Het komt er in ieder geval op neer dat ik me nu al 3 maanden iedere week een paar dagen slap voel.

Ik train wel gewoon maar merk dat ik de hogere hartslagen op de slechtere dagen simpelweg niet kan halen.

prjz
Forum-lid

prjz 13 mar 2014 16:23

Ik heb het een keer gekregen tijdens een vakantie in Frankrijk. De dokter adviseerde me een magnetiseur te raadplegen. Ja je gelooft het niet, een dokter die je naar een kwakzalver stuurt.. Maar hij zei dat het veel beter was dan medicijnen en een zalfje.
Welnu in Malaucene via het Bureau du Tourisme achter een adres gekomen.
Een oud mannetje. Hij smeerde er wat op uit een klein flesje, blies er over en zei dat ik de andere dag terug moest komen en wat bleek: alle blaasjes waren verdroogd.
Toen ik het aan de campingeigenares vertelde deed ze helemaal niet verbaasd. Het bezoeken van een magnetiseur bleek daar vaak te worden gedaan bij gordelroos.

Ik heb eens zitten googlen op gordelroos en magnetiseur, maar ook in Nederland zijn die te vinden.
prj

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 13 mar 2014 17:20

Het genezen van de blaasjes is niet het probleem; dat kun je vrij eenvoudig bereiken door deze in te laten drogen.
Het echte probleem is post-herpetische neuralgie, dat ook na het genezen aan kan houden (leeftijdsafhankelijk) door zenuwbeschadiging.
Herpes (Varicella) zoster heb je ooit in je jeugd opgelopen (als waterpokken) en raak je nooit meer kwijt; het speelt op bij een verstoorde afweer.
Intensief trainen zou ik dus persoonlijk even vermijden.
Afbeelding

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 13 mar 2014 20:03

Ik heb gordelroos gehad zo'n 19 jaar geleden toen ik aan het revalideren was van een rugblessure.
Ik kreeg eerst last van een soort van spierpijn in mijn ribben en een paar dagen later kwam de jeuk en de blaasjes.
Ik ben toen behandeld door de fysiotherapeut met zo'n apparaatje wat stroompjes door je lichaam kan laten stromen.
Tijdens het revalideren zat ik in een 'sport'-traject en ik heb daarin geen grote hinder ondervonden van de gordelroos.

BMCSLX01
Forum-lid

BMCSLX01 19 mar 2014 09:05

Vanavond voor het eerst in 2 weken weer een intensievere training proberen in de sportschool. Afgelopen vrijdag probeerde ik na een rondje van 60km mijzelf even te testen (voor de lokalen, laan 1914 in Amersfoort op buitenblad naar boven 'sprinten') en dat was een flinke teleurstelling zullen we maar zeggen :p

Bizar wat een virus met je lichaam en je vormpeil kan doen in korte tijd. Logisch, maar bizar.

racedoc
Forum-lid

Gebruikersavatar racedoc 19 mar 2014 09:57

BMCSLX01 schreef:Vanavond voor het eerst in 2 weken weer een intensievere training proberen in de sportschool. Afgelopen vrijdag probeerde ik na een rondje van 60km mijzelf even te testen (voor de lokalen, laan 1914 in Amersfoort op buitenblad naar boven 'sprinten') en dat was een flinke teleurstelling zullen we maar zeggen :p

Bizar wat een virus met je lichaam en je vormpeil kan doen in korte tijd. Logisch, maar bizar.
Ach, als je nog de moed hebt om op het buitenblad dat hellinkje op te sprinten, dan is gemiddeld genomen je conditie nog prima/bovengemiddeld!

bronsthomas2
Forum-lid

bronsthomas2 19 mar 2014 10:00

Ook ik heb een aantal jaren terug gekampt met een gordelroos virus. Terwijl ik nog fanatiek aan het tennissen was. Ik weet dat mijn bewegingsvrijheid wat beperkt was, maar dat ik wel gewoon kon sporten. Het devies van mijn huisarts (die van nature lui is volgens mij) was eigenlijk geen devies. Hij zei dat het na een week wel wegging. Dat ging het ook.

Plaats reactie