Cranklengte
Hi,
Ik ben van plan een nieuwe crank aan te schaffen maar zit nu te twijfelen welke cranklengte ik zou nemen. Mijn BBL is +-80cm bij 175cm totale lengte.
Momenteel heb ik 172.5mm cranks die standaard bij mijn fiets kwamen. Als ik wat google lees ik verschillende berichten - tot en met 81cm bbl 170mm cranks maar andere beweren dan weer vanaf 78cm bbl 172.5mm cranks.
Heeft er iemand nog tips die mijn keuze zou kunnen vergemakelijken? Iemand ervaring met beide cranklengte bij eenzelfde BBL?
Bedankt alvast.
Groeten!
Ik ben van plan een nieuwe crank aan te schaffen maar zit nu te twijfelen welke cranklengte ik zou nemen. Mijn BBL is +-80cm bij 175cm totale lengte.
Momenteel heb ik 172.5mm cranks die standaard bij mijn fiets kwamen. Als ik wat google lees ik verschillende berichten - tot en met 81cm bbl 170mm cranks maar andere beweren dan weer vanaf 78cm bbl 172.5mm cranks.
Heeft er iemand nog tips die mijn keuze zou kunnen vergemakelijken? Iemand ervaring met beide cranklengte bij eenzelfde BBL?
Bedankt alvast.
Groeten!
2,5 mm maakt geen mallemoer uit voor eventuele prestaties.
Voel je je goed bij 172,5, blijf er bij.
Heb je moeite met de wat hogere trapfrequenties, kan je 170 nemen.
Nadeel heb je nooit bij iets kortere cranks, hoewel in het algemeen bij klimmen de langere crank als iets aangenamer wordt ervaren, maar een voordeel in prestatie is onbewezen.
Ik heb zelf een BBL van 85 en gebruik 172,5 en 175 door elkaar.
Voel je je goed bij 172,5, blijf er bij.
Nadeel heb je nooit bij iets kortere cranks, hoewel in het algemeen bij klimmen de langere crank als iets aangenamer wordt ervaren, maar een voordeel in prestatie is onbewezen.
Ik heb zelf een BBL van 85 en gebruik 172,5 en 175 door elkaar.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...
Ik heb gisteren pas gemerkt dat ik op de ene fiets 170mm heb, en op de andere 172.5mm.
Mij maakt het dus niet uit, maar misschien dat een ander er wel verschil in merkt.
Ik kan me zo wel inbeelden dat iemand van 2.10m liever de 175 heeft dan de 170
Mij maakt het dus niet uit, maar misschien dat een ander er wel verschil in merkt.
Ik kan me zo wel inbeelden dat iemand van 2.10m liever de 175 heeft dan de 170
-
- Forum-lid
En waarom dan wel 170 als jij toch zegt dat het voor de prestaties niets uitmaakt?kees0251 schreef:2,5 mm maakt geen mallemoer uit voor eventuele prestaties.

Er zijn hier allerlei verschillende meningen over. Ik heb niks met triatlon, maar lees af en toe wel mee op een triatlon- forum, en daar neigen ze steeds meer naar kortere cranks (zelfs 165mm en korter), omdat dat tot een hogere en meer efficiënte cadans zou leiden. Als ik het tenminste allemaal goed begrepen heb.
Persoonlijk heb ik de ervaring dat ik bij 170mm cranks minder snel last krijg van mijn gevoelige knieën, dan wanneer ik met 172,5mm of 175mm rijd. Het verschil lijkt minimaal, maar bij 95 omwentelingen per minuut, een uur of 4 achter elkaar, kunnen minieme verschillen grote effecten gaan krijgen.
(95 x 60 x 4= 22.800 omwentelingen...)
Persoonlijk heb ik de ervaring dat ik bij 170mm cranks minder snel last krijg van mijn gevoelige knieën, dan wanneer ik met 172,5mm of 175mm rijd. Het verschil lijkt minimaal, maar bij 95 omwentelingen per minuut, een uur of 4 achter elkaar, kunnen minieme verschillen grote effecten gaan krijgen.
(95 x 60 x 4= 22.800 omwentelingen...)
-
- Forum-lid
Ik probeer geen vliegen te vangen.kees0251 schreef:Ga nou gewoon eens op de vraag in en probeer eens geen vliegen bij mij te vangen.(als je een mening hebt)
Jij schrijft een tekst die niet helemaal te volgen is. Er zit een hiaat in.
Wat je schrijft is contradictief.
je schrijft :
2,5 mm maakt geen mallemoer uit voor eventuele prestaties.
voorts:
Dus als je dan 170 mm cranks neemt en de trapfrequentie makkelijker kan vasthouden kun je spreken van verbeterde performance. (cq prestaties)
-----------------------------------------------------
Verder kun je niet zomaar zonder meer aanbevelingen doen zonder enige parameters.
Je kunt inbrengen bijv:
Het specifieke gebruik van de fiets (doel)
Hoe je op de fiets zit. diep of juist rechterop
Verhoudingen tussen onder en bovenbeen en ook de schoenmaat.
Zithoogte (drop zadel/stuur)
Getraindheid, flexibiliteitsniveau, lichaamsbouw
Persoonlijke voorkeur
etc
In het algemeen:
Je lichaam went aan bepaalde condities, ook een frame wat niet helemaal past went het lichaam in zekere mate aan. Cranklengte hoort daar ook bij.
Maar een racefiets betekent ook optimaliseren.
Ik zou zeggen de TS valt op de grens van 170 -172,5 Met een lichte voorkeur naar 170 denk ik. Ik ben overigens van mening dat de tabelletjes op het internet nergens overgaan. Ze zijn soms ook sterk afwijkend. Je zou het beste heel persoonlijk naar de materie moeten kijken. Afgestemd op je individu.
Triathlon is weer een verhaal apart.
In de veel diepere zit heb je met kortere cranks bijv het voordeel dat de knieën minder hoog bewegen richting het lichaam. Bijkomend kan het zo zijn dat je beter je kracht kwijt kunt en dus efficiënter ronddraait.
- urdvurk1.1
- Forum-lid
Ik heb dezelfde afmetingen, en ik gebruik 170 en 172,5 door elkaar. Geen idee of ik blind het verschil zou merken, ik vermoed van niet.
Ik heb onlangs ook een triple crankstel aan kunnen schaffen voor een fractie van de nieuwprijs. Ook mijn idee was een kortere crank te nemen. Toevallig waren deze 172,5 mm. Daarnaast was de aanschaf bedoeld ter vervanging van mijn huidige kettingbladen. Ik had me nog verrekend en dacht dat het verschil tussen 175 mm en 172,5 mm 2,5 cm was. Helaas een vraag over een andere zadelpositie hebben mij doen inzien dat ik een rekenfoutje gemaakt had. Ben geen rekenwonder helaas.
Maar nu bleek dit maar 2,5 mm te zijn. Dit is idd verwaarloosbaar. Mijn vraag is dan ook als het artikel leest dat het verschil vooral tussen de uiterste cranklengtes bestaat en niet in de midengroep. Laat staan 2,5 mm tussen 172,5 en 175 mm. Dus eigenlijk heeft deze keuze geen invloed. Dus de vraag is dus waarom worden deze cranks in die beide lengtes eigenlijk gemaakt ? De keuze tussen 175 en 170 lijkt mij evidenter.

Maar nu bleek dit maar 2,5 mm te zijn. Dit is idd verwaarloosbaar. Mijn vraag is dan ook als het artikel leest dat het verschil vooral tussen de uiterste cranklengtes bestaat en niet in de midengroep. Laat staan 2,5 mm tussen 172,5 en 175 mm. Dus eigenlijk heeft deze keuze geen invloed. Dus de vraag is dus waarom worden deze cranks in die beide lengtes eigenlijk gemaakt ? De keuze tussen 175 en 170 lijkt mij evidenter.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. 

Ik vind vooral de 1e alinea interessant:is schreef:http://www.cervelo.com/en/engineering/a ... ength.html
Lees dit eens, maar eenduidig is het niet
Met andere woorden, het effect van een kortere/langere crank kun je (ongeveer) opvangen door aanpassing van je cassette en/of voorblad.....blabla....traditionally longer cranks were thought to be better since they give more leverage. However, crank length is just one lever in a drive train composed of a system of levers that transmit your foot’s force on the pedal to your tire’s thrust on the ground. The other levers in this system are the chain ring radius, cog radius and wheel radius. We vary two of these (chain ring and cog) at will whenever we shift gears. So we don’t need a small difference in crank length to change the leverage available to us.
accepteren kun je leren!
Dat cranklengte een onderdeeltje is van de totale overbrenging snapt iedereen nog wel....
Het ging de TS IMO meer om de biomechanische aspecten.
Nog even doorgoogelen dus.
Het ging de TS IMO meer om de biomechanische aspecten.
Nog even doorgoogelen dus.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...