Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

titanium koers fiets

Bram
Forum-lid

Bram 05 feb 2014 00:05

Hallo allemaal
Ik rijd nu op een carbon race fiets Een focus cayo om precies te zijn alleen zit ik te tijfelen over een overstap naar titanium de litespeed xicon ik rijd wel wedstrijden dus is titanium dan wel stijf genoeg heeft iemand hier misschien ervaring meer
Gr Bram

IWC
Forum-lid

IWC 05 feb 2014 08:00

Bram schreef:Hallo allemaal
Ik rijd nu op een carbon race fiets Een focus cayo om precies te zijn alleen zit ik te tijfelen over een overstap naar titanium de litespeed xicon ik rijd wel wedstrijden dus is titanium dan wel stijf genoeg heeft iemand hier misschien ervaring meer
Gr Bram
een amerikaanse junk werd in zijn jonge jaren nog wereldkampioen met een titanium frame

er stond caloi op, maar het was ik geloof een litespeed

en op een nat parcours ben je (net als de junk toen) in het voordeel vanwege de relatief goede demping van titaan

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 05 feb 2014 08:22

IWC schreef:
Bram schreef:
er stond caloi op, maar het was ik geloof een litespeed
Volgens mij waren de fietsen van het toenmalige Motorola van staal en van Eddy Merckx, zo stond het ook op de schuine buis. In het groot Caloi met als bijschrift eddy merckx erachter.

Op de fiets waarop junk wereldkampioen werd stond volgens mij alleen Merckx, maar op het internet kan je inderdaad veelvuldig terug vinden dat het hier om een litespeed zou gaan.
Deze afbeelding klopt echter niet met de fiets waarmee hij de dag zelf reed.

Afbeelding

Deze foto hieronder rouleert ook op het internet als de WK fiets en dit is toch echt een stalen Merckx, op het WK van 1993 reed de junk niet met de cosmic velgen, wat dat betreft lijkt de stalen fiets meer authentiek. Op finish foto's van 1993 zie je ook duidelijk het Merckx logo op de balhoofdbuis.

Afbeelding

Maar we mogen weer on topic! ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

IWC
Forum-lid

IWC 05 feb 2014 09:53

inderdaad, op de oslo finish foto-fiets staat merckx en draagt nummer 208

is ook al zooo lang geleden (1993)

caloi was 1991

gene
Forum-lid

gene 05 feb 2014 10:29

Titaniumframes zijn meestal ok wat stijfheid betreft. Vind je nergens de stijfheidswaarden van dit frame?
Persoonlijk zou ik nooit een titaframe nemen om wedstrijden te rijden maar een aluminium.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 05 feb 2014 12:23

IWC schreef: caloi was 1991
Ook dat klopt niet! :lol:

De Caloi fietsen zijn van na 1993, de fiets van Fabio Casertelli waarmee hij in 1995 verongelukte was een Caloi en het merk Caloi was inderdaad made by Eddy Merkcx made by Litespeed, het ging dan vaak over de speciaaltjes zoals tijdrit of klimfiets.

De stalen Motorola was een Merkcx MX leader.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

IWC
Forum-lid

IWC 05 feb 2014 14:47

colnagofreak schreef:
IWC schreef: caloi was 1991
Ook dat klopt niet! :lol:

De Caloi fietsen zijn van na 1993, de fiets van Fabio Casertelli waarmee hij in 1995 verongelukte was een Caloi en het merk Caloi was inderdaad made by Eddy Merkcx made by Litespeed, het ging dan vaak over de speciaaltjes zoals tijdrit of klimfiets.

De stalen Motorola was een Merkcx MX leader.
meen een met 1991 gedateerde foto van zo'n ding gezien te hebben...

nou ja, het ging erom of een frame uit titaan stijf genoeg is om mee te koersen

ik zeg ja, maar misschien ook nog de mannen van lotto vragen, die reden ik weet niet welk jaar met litespeed vortex

rij zelf een vamoots rsl en die is mooi strak zonder hard te zijn

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 feb 2014 14:54

Begin jaren 90 reed de concurrentie niet op Tarmac's Dogma's en Madone's...

Maar afgelopen seizoen reden er wel een paar Britse ploegen op stalen frames dus titanium moet dan ook wel kunnen lijkt mij.
Campagnolo Ultra Dork

IWC
Forum-lid

IWC 05 feb 2014 15:24

Ernie C. schreef:Begin jaren 90 reed de concurrentie niet op Tarmac's Dogma's en Madone's...

Maar afgelopen seizoen reden er wel een paar Britse ploegen op stalen frames dus titanium moet dan ook wel kunnen lijkt mij.
ja, en de hobby coureur van vandaag is krachtiger als de prof van begin jaren 90...

niet vergeten dat de in de tests genoemde waarden meestal stiffness / weight betreffen

een in absolute termen slap, maar zeer licht frame scoort zeer goed, een stijf maar zwaar frame slecht

met het oog op stiffness / weight is het inderdaad opmerkelijk wat de laatste jaren gebeurd is:

frame en vork samen wegen de helft of minder van toen en hebben fantastische eigenschappen, zijwaarts stabiel, vertikaal met goede demping

toch rij ik heel graag m'n vamoots

Bram
Forum-lid

Bram 05 feb 2014 15:27

gene schreef:Titaniumframes zijn meestal ok wat stijfheid betreft. Vind je nergens de stijfheidswaarden van dit frame?
Persoonlijk zou ik nooit een titaframe nemen om wedstrijden te rijden maar een aluminium.
Hoezo zou jij dat dan nooit doen als ik vragen mag?

gene
Forum-lid

gene 05 feb 2014 16:53

Bram schreef:
gene schreef:Titaniumframes zijn meestal ok wat stijfheid betreft. Vind je nergens de stijfheidswaarden van dit frame?

Bij wedstrijden is risico op valpartij veel groter. Alu frame koop je aan 1/3 van een tita.
Een goed alu frame (Cannondale, Rose, Canyon ...) doet niet onder voor titanium en is zeker niet zwaarder.
Comfort van tita frame zit vooral tss de oren.
Anderzijds vind ik een titaniumfiets prachtig maar imo om te toeren en niet voor smijt- en gooiwerk.

IWC
Forum-lid

IWC 05 feb 2014 17:19

gene schreef:
Bram schreef:

Bij wedstrijden is risico op valpartij veel groter. Alu frame koop je aan 1/3 van een tita.
Een goed alu frame (Cannondale, Rose, Canyon ...) doet niet onder voor titanium en is zeker niet zwaarder.
Comfort van tita frame zit vooral tss de oren.
Anderzijds vind ik een titaniumfiets prachtig maar imo om te toeren en niet voor smijt- en gooiwerk.
alu frames zijn meestal lichter

de discussie omtrent rijdt geen wedstrijden met materiaal dat je je niet veroorloven kunt total loss te rijden is weer een andere...

Plaats reactie