#Philips Activeride 800 Dual Beam (12.6V 28Wx1)
Eerste kennismaking:
Halverwege januari jl. ontving ik de Philips Activeride 800 Dual Beam om deze te testen. Onderstaand verslag heb ik dus geschreven als tester en niet als overgelukkige koper die geen kwaad woord wil horen over zijn nieuwste speeltje. Het testen van de Actvieride kwam goed uit omdat ik als regelmatige fietsforens enkele donkere stukken fietspad moet passeren waarbij een flinke hoeveelheid licht op de weg niet verkeerd is. Een goede verlichting is wel zo prettig als je met een flinke snelheid over smalle fietspaden je weg zoekt.
Na het lezen van testen van koplampen in de fietsbladen FIETS en Mountainbikeplus was ik al tot een conclusie gekomen en mijn keuze was gevallen op de Philips Saferide of de Lezyne Super XL koplamp. Met een prijs van rond de 200 euro vond ik de Philips Activeride 800 DB te duur en had ik mijn twijfels omtrent evt betere prestaties. Ik was benieuwd naar het verschil tussen mijn huidige koplamp, een budgetlamp en de Activeride. Voordat ik de lamp ging gebruiken startte ik een kleine zoektocht op internet, op zoek naar gegevens van de Activeride. Tot mijn verbazing kwam ik tot 20 januari 2014 weinig info tegen. De info op de site van Philips vond ik beschamend weinig. Elders is meer info te lezen over een goedkopere versie, de Philips Saferide 80 waarbij goede en positieve recensies te vinden zijn. Inmiddels zijn er meerdere reviews geschreven over de Activeride en kan je de gebruikerservaringen lezen. Wel vraag ik me af welke lamp beter is, de Saferide van rond de 100 euro of de Activeride van rond de 200 euro?
De koplamp werd me toegezonden in een doos waarbij de lamp met toebehoren weer in een grote zadeltas zat. Ik kon achterhalen dat de koplamp in 3 standen gebruikt kon worden:
stand 1 on road 400 lumen/50 lux, gebruiksduur 4 uur.
stand 2 low off road ?? lumen/ ?? lux,gebruiksduur 8 uur.
stand 3 high off road 800 lumen/70 lux, gebruiksduur 2 uur
De lamp bezit 4 high power LED’s welke 800 lumen - kristalwit licht (5500 K) lichtopbrengst leveren. Een flexibel lithium-ion accupack met klittenband zorgt ervoor dat de koplamp een lichtgewicht is. Het accupack kan je bijna overal op je fiets monteren omdat er een vrij lange verlengkabel bijgeleverd wordt met klitteband achtige tie-raps. De lichte koplamp wordt bevestigd met een kogelassige klem voor horizontale bevestiging op het stuur. Dit werkt goed en eenvoudig in gebruik. Of de lamp stabiel blijft in deze positie tijdens het off-road rijden kan ik nog niet beamen. Ik zal in een later bericht verslag doen van mijn eerste bevindingen op de fiets. Verder las ik elders op internet dat “de kogelklem” niet werkt met de Saferide. De Saferide blijft niet gefixeerd zitten in de klem en komt schuin te staan. De klem is niet stevig genoeg om deze zware lamp (de Saferide) op zijn plaats te houden. Ik verwacht dat dit wel gaat lukken met de Actvieride 800. De kabels worden middels een stekkertje met dunne pennetjes met elkaar verbonden. Je zal de stekkers rustig moeten bevestigen, anders bestaat de kans dat de pennetjes in de stekker zullen buigen. Na een rit met veel regen onderweg constateerde ik dat de lamp droog bleef (binnenin), maar dat er sprake was van vocht in de stekker. Ik heb vervolgens de stekkers ingespoten met vochtwerende vloeistof. De lamp levert een on-road beam van 50 lux die tegenliggers niet verblindt. De lamp en accupack bestaan uit een water en vuil bestendige aluminium behuizing met bescherming voor de lens.
In de bijgeleverde instructie las ik dat het accupack na 5 maal ontladen en opladen beschikt over zijn volle vermogen. Dit heb ik dan ook gedaan. Tijdens dit proces zag ik dat in de lamp zich condens vormde. Of dit goed is laat ik aan anderen over ter beoordeling. Tijdens het rijden met de lamp zag ik geen condens meer.
Ik vraag me hardop af of Philips zich voldoende geïnteresseerd heeft in de toekomstige gebruikers van de Activeride 800. De afnemer van deze koplamp is op zoek naar de beste lamp waarbij kosten en kwaliteit nauwkeurig afgewogen wordt. Deze gebruiker zal zich verdiepen in de specificaties en op zoek gaan naar informatie. Deze informatie is slechts na een flinke zoektocht te vinden. En dan heb ik het niet over Youtube waar Philips een promotiefilmpje geplaatst heeft! Zeker op je eigen site moet alle info terug te vinden zijn, lijkt mij althans.
Zoals gezegd zal ik later verder bevindingen plaatsen. Ik zal de lamp testen op mijn racefiets en in het terrein op mijn mountainbike. Mocht iemand vragen hebben, stel ze en ik zal trachten deze te beantwoorden.
#Philips Activeride 800 Dual Beam
Eerste rijervaring op de weg.
Na een rit met veel regen onderweg constateerde ik dat de lamp droog bleef (binnenin), maar dat er sprake was van vocht in de stekker. Ik heb vervolgens de stekker ingespoten met vochtwerende vloeistof om geen problemen in de toekomst te krijgen ivm oxidatie of iets dergelijks. De lamp en het accupack kan je eenvoudig schoonmaken door hem af te nemen met een vochtige doek of kortstondig af te spoelen onder de kraan. De o-ringetjes lijken mij kwetsbaar en vragen volgens mij voorzichtig handelen.
De lichtknop bedienen met winterhandschoenen aan is niet makkelijk. De knop is niet echt groot en het schakelen tussen de verschillende standen is daardoor vrij lastig, ook omdat de knop weinig weerstand bied. Op zich wel een belangrijk punt omdat de lamp voornamelijk tijdens de donkere wintermaanden gebruikt wordt waarbij de temperaturen wat lager liggen en winterhandschoenen een must zijn. Philips heeft goed nagedacht wat mij betreft vwb het ontwerp. Een lichte koplamp met een los accupack. Het accupack kan je op de fiets goed straks bevestigen. De lamp blijft goed gefixeerd staan ondanks het kogelgewricht. Ook al neem je een verkeersdrempel of stoepje (met je mtb) dan nog blijft de lamp goed gericht. Of dat ook zo is off-road zal ik in het volgende verslag laten weten.
Het bevestigen van het accupack is echt simpel. Door de klittenbandstrook en het flexibele accupack kan deze eenvoudig om het frame of zadelpen bevestigd worden. Door de meegeleverde verlengkabel kan je vrijwel overal het accupack plaatsen. Opladen gaat gemakkelijk doordat de oplader voorzien is van een lampje die van kleur veranderd adhv de oplaadstatus.
Tijdens het fietsen heb ik gebruikgemaakt van stand 1 de on-road stand. Voor mij leverde dat voldoende licht op. Ik merkte geen irritatie op bij andere weggebruikers. Ik had eerder het idee dat ik heel goed zichtbaar was. Ook op donkere onverlichte stukken was het fietspad goed zichtbaar. Het meeste licht in het midden met een uitstraling naar de zijkant zodat je ook de berm zag. Op het moment dat het nodig was kon ik schakelen naar stand 3 de high off-road stand. Deze leverde heel veel licht op. Stand 2 low off-road vond ik geen meerwaarde hebben. De lichtopbrengst was niet schokkend en zal ik vermoedelijk weinig gebruiken. De gebruiksduur komt redelijk overeen met de cijfers in de handleiding, zie verslag 1.
Ik merkte wel dat tegenliggers last van het licht hadden in stand 3 de high off-road stand. Eerlijk gezegd had ik meer licht verwacht in de on-road stand. Zoiets als de high off-road stand maar dan op de weg geprojecteerd. Na een gewenningsperiode kan ik vermelden dat het licht in stand 1 voldoende is voor op de weg. In een volgend verslag kom ik terug vwb het gebruik in het veld.
Eerste rijervaring op de weg.
Na een rit met veel regen onderweg constateerde ik dat de lamp droog bleef (binnenin), maar dat er sprake was van vocht in de stekker. Ik heb vervolgens de stekker ingespoten met vochtwerende vloeistof om geen problemen in de toekomst te krijgen ivm oxidatie of iets dergelijks. De lamp en het accupack kan je eenvoudig schoonmaken door hem af te nemen met een vochtige doek of kortstondig af te spoelen onder de kraan. De o-ringetjes lijken mij kwetsbaar en vragen volgens mij voorzichtig handelen.
De lichtknop bedienen met winterhandschoenen aan is niet makkelijk. De knop is niet echt groot en het schakelen tussen de verschillende standen is daardoor vrij lastig, ook omdat de knop weinig weerstand bied. Op zich wel een belangrijk punt omdat de lamp voornamelijk tijdens de donkere wintermaanden gebruikt wordt waarbij de temperaturen wat lager liggen en winterhandschoenen een must zijn. Philips heeft goed nagedacht wat mij betreft vwb het ontwerp. Een lichte koplamp met een los accupack. Het accupack kan je op de fiets goed straks bevestigen. De lamp blijft goed gefixeerd staan ondanks het kogelgewricht. Ook al neem je een verkeersdrempel of stoepje (met je mtb) dan nog blijft de lamp goed gericht. Of dat ook zo is off-road zal ik in het volgende verslag laten weten.
Het bevestigen van het accupack is echt simpel. Door de klittenbandstrook en het flexibele accupack kan deze eenvoudig om het frame of zadelpen bevestigd worden. Door de meegeleverde verlengkabel kan je vrijwel overal het accupack plaatsen. Opladen gaat gemakkelijk doordat de oplader voorzien is van een lampje die van kleur veranderd adhv de oplaadstatus.
Tijdens het fietsen heb ik gebruikgemaakt van stand 1 de on-road stand. Voor mij leverde dat voldoende licht op. Ik merkte geen irritatie op bij andere weggebruikers. Ik had eerder het idee dat ik heel goed zichtbaar was. Ook op donkere onverlichte stukken was het fietspad goed zichtbaar. Het meeste licht in het midden met een uitstraling naar de zijkant zodat je ook de berm zag. Op het moment dat het nodig was kon ik schakelen naar stand 3 de high off-road stand. Deze leverde heel veel licht op. Stand 2 low off-road vond ik geen meerwaarde hebben. De lichtopbrengst was niet schokkend en zal ik vermoedelijk weinig gebruiken. De gebruiksduur komt redelijk overeen met de cijfers in de handleiding, zie verslag 1.
Ik merkte wel dat tegenliggers last van het licht hadden in stand 3 de high off-road stand. Eerlijk gezegd had ik meer licht verwacht in de on-road stand. Zoiets als de high off-road stand maar dan op de weg geprojecteerd. Na een gewenningsperiode kan ik vermelden dat het licht in stand 1 voldoende is voor op de weg. In een volgend verslag kom ik terug vwb het gebruik in het veld.
Laatst gewijzigd door stayer op 25 feb 2014 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Rijervaring: Off-road
Met de koplamp in stand 3 is het een genot om off-road te rijden. Hoewel ik sceptisch was vooraf is het me heel erg meegevallen. Door de grote hoeveelheid licht op de het pad voor je en in de berm is het eenvoudig om je snelheid te behouden en geen bochten te missen. Ook op een bochtig gedeelte van het parcours kwam ik niet in de problemen door de hoeveelheid licht die de bermen voor mij goed zichtbaar maakte. De koplamp bleef goed in positie staan. Dit in tegenstelling tot wat ik las over de Philips Saferide met een kogelgewricht. Deze lamp zakte steeds weg door het gewicht van de koplamp. Een andere stuurhouder kan (kosteloos) besteld worden bij Philips. Het accupack bleef ook goed op zijn plaats zitten doordat je de klittenbandbevestiging goed strak kan plaatsen. Ik heb alleen wel mijn bedenkingen bij de brandduur. Er staat een brandduur van 2,5 uur voor gebruik in stand 3. Op de heenweg maakte ik gebruik van stand 1 over de weg totdat ik bij het mtb parcours aankwam. Daar aangekomen ging de lamp op stand 3 en kon ik minder dan 2 uur (zo’n 100 minuten) in stand 3 fietsen om vervolgens in de SafeRide Home stand mee naar huis fietsen. De hoeveelheid licht in Safe Ride Home-stand is geen overdaad aan licht. Je hebt net genoeg licht. De Philips Active Ride is een prima lamp voor op de weg en in het terrein ondanks wat minpuntjes die ik eerder beschreven heb. Of ik de lamp zelf zou kopen is een ander verhaal. Waarschijnlijk zou ik dan gaan voor de Philips SafeRide, deze lamp is ook als beste getest, maar is de helft goedkoper. Ook het vervangen van de oplaadbare batterijen is financieel aantrekkelijker. En met de juiste stuurbevestiging werkt deze ook prima in het terrein.
Rijervaring: Off-road
Met de koplamp in stand 3 is het een genot om off-road te rijden. Hoewel ik sceptisch was vooraf is het me heel erg meegevallen. Door de grote hoeveelheid licht op de het pad voor je en in de berm is het eenvoudig om je snelheid te behouden en geen bochten te missen. Ook op een bochtig gedeelte van het parcours kwam ik niet in de problemen door de hoeveelheid licht die de bermen voor mij goed zichtbaar maakte. De koplamp bleef goed in positie staan. Dit in tegenstelling tot wat ik las over de Philips Saferide met een kogelgewricht. Deze lamp zakte steeds weg door het gewicht van de koplamp. Een andere stuurhouder kan (kosteloos) besteld worden bij Philips. Het accupack bleef ook goed op zijn plaats zitten doordat je de klittenbandbevestiging goed strak kan plaatsen. Ik heb alleen wel mijn bedenkingen bij de brandduur. Er staat een brandduur van 2,5 uur voor gebruik in stand 3. Op de heenweg maakte ik gebruik van stand 1 over de weg totdat ik bij het mtb parcours aankwam. Daar aangekomen ging de lamp op stand 3 en kon ik minder dan 2 uur (zo’n 100 minuten) in stand 3 fietsen om vervolgens in de SafeRide Home stand mee naar huis fietsen. De hoeveelheid licht in Safe Ride Home-stand is geen overdaad aan licht. Je hebt net genoeg licht. De Philips Active Ride is een prima lamp voor op de weg en in het terrein ondanks wat minpuntjes die ik eerder beschreven heb. Of ik de lamp zelf zou kopen is een ander verhaal. Waarschijnlijk zou ik dan gaan voor de Philips SafeRide, deze lamp is ook als beste getest, maar is de helft goedkoper. Ook het vervangen van de oplaadbare batterijen is financieel aantrekkelijker. En met de juiste stuurbevestiging werkt deze ook prima in het terrein.