Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen van de naaf

gbodde
Forum-lid

gbodde 29 aug 2010 05:07

Hallo,
Wanneer ik mijn achterwiel (Carbon Durace) in het frame zet, loopt het minder soepel dan wanneer ik deze uit het frame heb. Ik stel het wiel dan zo af, dat er wat speling op zit en bij het plaatsen is dit dan weg.
Heeft iemand hier een verklaring voor hoe dit kan?
Dank je.
gbodde

kees0251
Forum-lid

kees0251 29 aug 2010 11:10

De snelspanner zet wat extra spanning op de lagers waardoor de speling weg is.....
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

sinbad
Forum-lid

sinbad 29 aug 2010 14:20

gbodde :
Ik stel mijn lagers af op de werkbank met 2 moeren van M12 op de plaats waar normaal de framepatten zitten. Zo kun je met behulp van de snelspanner het wiel makkelijk "op druk" zetten. Conusjes met gepaste sleutels bijregelen als snelspanner los is. Terug snelspanner sluiten en met de hand as ronddraaien en voelen of deze nog stroef, met te veel speling of spelingsvrij draait. Vooraleer ik deze methode gebruikte heb ik een naaf naar de vaantjes gereden doordat ik netjes de lagers spelingsvrij regelde zonder dat er druk op zat. Dit zou bij jouw type wielen zonde zijn.

gbodde
Forum-lid

gbodde 29 aug 2010 15:06

Dank voor je reactie.
Dan is het afstellen van lagers toch een beetje een gok lijkt mij.
Hoe zou je dit eenvoudig kunnen oplossen.
gbodde

gbodde
Forum-lid

gbodde 29 aug 2010 15:13

Sinbad bedankt voor de prima tip.
gbodde

titanium
Forum-lid

titanium 29 aug 2010 15:28

Sinbad schreef:gbodde :
Ik stel mijn lagers af op de werkbank met 2 moeren van M12 op de plaats waar normaal de framepatten zitten. Zo kun je met behulp van de snelspanner het wiel makkelijk "op druk" zetten. Conusjes met gepaste sleutels bijregelen als snelspanner los is. Terug snelspanner sluiten en met de hand as ronddraaien en voelen of deze nog stroef, met te veel speling of spelingsvrij draait. Vooraleer ik deze methode gebruikte heb ik een naaf naar de vaantjes gereden doordat ik netjes de lagers spelingsvrij regelde zonder dat er druk op zat. Dit zou bij jouw type wielen zonde zijn.

+1 dit is de enig juiste methode! slechts weining FM's doen dit...........

kees0251
Forum-lid

kees0251 29 aug 2010 17:58

Ter relativering:
Nimmer in mijn lange carriere heb ik rekening gehouden met de extra spanning in gemonteerde toestand en ook nog nooit heb ik lagerschade opgelopen.
De naven die ik al sinds 34 jaar gebruik (Shimano Dura-Ace en Campagnolo Record) lopen nog als een naaimachientje...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 aug 2010 18:01

Titanium schreef:
Sinbad schreef:gbodde :

+1 dit is de enig juiste methode! slechts weining FM's doen dit...........

Bij een Campa naaf kan je 't wiel gewoon in 't frame laten zitten, nog veel makkelijker.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kees0251
Forum-lid

kees0251 29 aug 2010 23:48

Amclassic-fan schreef:
Bij een Campa naaf kan je 't wiel gewoon in 't frame laten zitten, nog veel makkelijker.

En hoe wou je dan de afstelling controleren?

tungsten
Forum-lid

tungsten 01 sep 2010 21:58

De snelspanner zet wat extra spanning op de lagers waardoor de speling weg is.....

Dit begrijp ik niet helemaal. Kijkend naar mijn eigen wiel. Je hebt een as. Links en rechts zitten twee van die conus vormige moeren, die tegen de kogeltjes geschroeft worden met een bepaalde spanning.
Dan komt er nog een spacer tussen en tot slot een moer die stevig vastgedraaid moet worden.
Als vervolgens de snelspanner vastgezet wordt, dan kan dit toch geen enkele invloed meer
uitoefenen op druk op de kogeltjes? Want dat zou betekenen dat door de extra druk van de snelspanner, de vastzet moer en de conus moer een stukje opgeschoven wordt richting de kogeltjes. Dat is onmogelijk.

Ik zal het wel verkeerd begrijpen of jullie hebben het over een ander lager systeem.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 sep 2010 22:11

Kees0251 schreef:
Amclassic-fan schreef:

En hoe wou je dan de afstelling controleren?

Gewoon borg inbusje losdraaien en met een platte steeksleutel kan je 't lager strakker draaien.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

perik
Forum-lid

perik 01 sep 2010 22:13

Tungsten: Je begrijpt het wel goed, behalve dat je denkt dat het onmogelijk is ;)

Een snelspanner oefent zoveel kracht uit dat de hele as iets wordt ingedrukt als je hem sluit.

Plaats reactie