Comfortabele bandjes; tpi en breedte
Dag iedereen,
Voor mijn nog op te bouwen fiets ben ik op zoek naar een paar comfortabele bandjes in mijn wielset. Ik heb mijn keuze laten vallen op de veloflex record 22mm/350 tpi of de corsa's 25mm/320tpi.
Maar nu mijn keuze;
Moet ik gaan voor een smallere band met hogere tpi-waarde (lichter, maar lekgevoeliger)
Of een bredere band met minder? (Zwaarder maar minder lekgevoelig)
Merk ik veel verschil tussen 22 en 25 mm of de tpi?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Voor mijn nog op te bouwen fiets ben ik op zoek naar een paar comfortabele bandjes in mijn wielset. Ik heb mijn keuze laten vallen op de veloflex record 22mm/350 tpi of de corsa's 25mm/320tpi.
Maar nu mijn keuze;
Moet ik gaan voor een smallere band met hogere tpi-waarde (lichter, maar lekgevoeliger)
Of een bredere band met minder? (Zwaarder maar minder lekgevoelig)
Merk ik veel verschil tussen 22 en 25 mm of de tpi?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
De bandDRUK is bepalend voor het mogelijke comfort.
En omdat 25 mm met aanzienlijk lagere druk gereden kan worden>dusss...
TPI heeft weinig tot niets met comfort te maken, maar met soepelheid en rolweerstand.
Tevens is aan te raden 25 mm minimaal op 15C velgen te rijden.
En omdat 25 mm met aanzienlijk lagere druk gereden kan worden>dusss...
TPI heeft weinig tot niets met comfort te maken, maar met soepelheid en rolweerstand.
Tevens is aan te raden 25 mm minimaal op 15C velgen te rijden.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...
-
- Forum-lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52
Mag ik vragen waarom je je keus op de veloflex bandjes hebt laten vallen? Voorzover ik weet (en ik kan het mis hebben) zijn dit bandjes die veel in baanfietsen of tijdritfietsen worden gebruikt. Dit omdat ze superlicht zijn en veel grip hebben, maar ook een beperkte levensduur hebben van ca. 500 km.
rule #5
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Ik heb met de veloflex gereden. De achterband deed op de weg 1000km voorband 2000km dat is eigenlijk te weinig. Ik vond ze wel heel soepel rijden en veel grip in de bochten. Nu zou ik 25mm voor en achter kopen nog meer grip. Rolweerstand is leuk voor de marketing maar het verschil in de top banden is zo klein dat k me afvraag of je daar je keuze op moet baseren..
Staar je niet blind op het aantal TPI en de naam Veloflex. Ik ben een fervent Fortezza Tricomp gebruiker. Deze band heeft 120 TPI en zou daarmee een stuk stugger moeten zijn dan een Veloflex. Ik heb de Veloflex Corsa een keer uitgeprobeerd, maar vond mijn Fortezza's stiekem minstens zo goed... Maar dat is mijn ervaring...
@jacksshadow Ik heb op mn andere wielen een setje Veloflex Corsa zitten en die rijden heerlijk.
Daarom mijn keuze in eerste instantie voor veloflex, maar alle alternatieven zijn natuurlijk welkom.
Daarom mijn keuze in eerste instantie voor veloflex, maar alle alternatieven zijn natuurlijk welkom.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Waarom dan veranderen van merk/type? Als alternatief worden vaak de Vittoria Open Corsa SC of CX genoemd.
Uit nieuwsgierig wat een bredere band eventueel extra gaat geven dacht ik mijn Vittoria Open Corsa SC 23mm over een paar maanden (als ze op zijn) te wisselen voor de 25mm variant. Maar dat gaat achteraf niet lukken ivm inbouwbreedte van mijn voorvork (Easton EC70)... Ik kan dus niet vergelijken en blijf ik gewoon en zeer tevreden bij mijn huidig merk/type. Comfortabel genoeg. En als het nóg comfortabeler moet pak ik wel mijn stadsfiets of MTB
Uit nieuwsgierig wat een bredere band eventueel extra gaat geven dacht ik mijn Vittoria Open Corsa SC 23mm over een paar maanden (als ze op zijn) te wisselen voor de 25mm variant. Maar dat gaat achteraf niet lukken ivm inbouwbreedte van mijn voorvork (Easton EC70)... Ik kan dus niet vergelijken en blijf ik gewoon en zeer tevreden bij mijn huidig merk/type. Comfortabel genoeg. En als het nóg comfortabeler moet pak ik wel mijn stadsfiets of MTB

Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
- urdvurk1.1
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 20 jul 2011 22:45
- Locatie: Amsterdam
De soepelheid van een band is niet rechtevenredig met de tpi-waarde, ook andere dingen als een antileklaag zijn van grote invloed. Edwin01 noemde de Fortezza's al, en ook Michelin Pro4's, voorwaar toch geen onsoepele band, zijn maar 110tpi.
Als het gaat om Veloflexen: voor normaal gebruik zou ik geen Records nemen. Als zelfs de fabrikant al maar 1000 km voor een achterband opgeeft, dan weet je wel hoe laat het is. Als je de laatste seconde uit een tijdrit probeert te wringen: misschien, maar om nou elke 2000 km 3 banden te verslijten? Meh. De 3000 km voor Corsa's zijn dan een stuk draaglijker. Het leven is te kort voor slecht bier en beroerde banden, maar Corsa's zijn zeker goed genoeg.
Je gaf trouwens niet aan wat voor binnenbanden je gebruikt, maar mocht je ze nog niet hebben ontdekt: latex binnenbanden (mits gebruikt met soepele buitenbanden) geven ook een merkbare verbetering in comfort en rolweerstand.
Als het gaat om Veloflexen: voor normaal gebruik zou ik geen Records nemen. Als zelfs de fabrikant al maar 1000 km voor een achterband opgeeft, dan weet je wel hoe laat het is. Als je de laatste seconde uit een tijdrit probeert te wringen: misschien, maar om nou elke 2000 km 3 banden te verslijten? Meh. De 3000 km voor Corsa's zijn dan een stuk draaglijker. Het leven is te kort voor slecht bier en beroerde banden, maar Corsa's zijn zeker goed genoeg.

Je gaf trouwens niet aan wat voor binnenbanden je gebruikt, maar mocht je ze nog niet hebben ontdekt: latex binnenbanden (mits gebruikt met soepele buitenbanden) geven ook een merkbare verbetering in comfort en rolweerstand.