Hoe remmen jullie? (Verhouding voor/achterrem)
-
Fietsjongen
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55
Ik weet niet of dit de juiste plek is om de vraag te stellen, als het verkeerd mocht staan hoor ik het wel.
Ik zit mij al een poosje af te vragen hoe je precies moet remmen.
Ik heb gehoord van iemand die ook wielrent, dat de meeste wielrenners met name de voorrem gebruiken, en de achterrem als bijrem gebruiken. Als argument hoor ik dan dat, mochten de remmen blokkeren, de achterkant tenminste niet wegzwiept en je zo om kan kegelen.
Ikzelf rem juist zoveel mogelijk met de achterrem (verhouding 70% achter, 30% voor), juist omdat een glijdende achterkant te herstellen is door tegen te sturen of met je lichaam te bewegen. Naar mijn idee is een blokkerende voorrem veel gevaarlijker, omdat je gelijk je sturende band kwijt bent.
Wat is dus wijsheid, en hoe remmen jullie?
Ik zit mij al een poosje af te vragen hoe je precies moet remmen.
Ik heb gehoord van iemand die ook wielrent, dat de meeste wielrenners met name de voorrem gebruiken, en de achterrem als bijrem gebruiken. Als argument hoor ik dan dat, mochten de remmen blokkeren, de achterkant tenminste niet wegzwiept en je zo om kan kegelen.
Ikzelf rem juist zoveel mogelijk met de achterrem (verhouding 70% achter, 30% voor), juist omdat een glijdende achterkant te herstellen is door tegen te sturen of met je lichaam te bewegen. Naar mijn idee is een blokkerende voorrem veel gevaarlijker, omdat je gelijk je sturende band kwijt bent.
Wat is dus wijsheid, en hoe remmen jullie?
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Met je voorrem kan je simpelweg het hardste remmen. Het is dus verstandig om die dan ook het meeste te gebruiken.
Welke verhouding je gebruikt is wel een beetje afhankelijk van de ondergrond.
Welke verhouding je gebruikt is wel een beetje afhankelijk van de ondergrond.
Tip: niet nadenken en gewoon aan die beide hendels trekken.
Voor elke voertuig geldt dat ongeveer 80% van de remkracht uit de voorremmen wordt gehaald. Dat heeft met twee dingen te maken. Ten eerste zijn de voorremmen altijd groter en sterker uitgerust dan de achterrem. Ten tweede zorgen simpele natuurwetten ervoor dat de druk op je voorwiel tijdens een remactie het hoogst is en daarom remt dat wiel beter.
Ik denk zelf nooit na welke rem nu weer of minder te gebruiken. Ik fiets nu al drie dagen met alleen een voorrem omdat ik momenteel hier in den vreemde (Laos) geen fietsenmaker kan vinden. En nog steeds blijf ik gewoon beide remmen gebruiken. Het is een soort gewoonte om beide remmen te gebruiken.
Voor elke voertuig geldt dat ongeveer 80% van de remkracht uit de voorremmen wordt gehaald. Dat heeft met twee dingen te maken. Ten eerste zijn de voorremmen altijd groter en sterker uitgerust dan de achterrem. Ten tweede zorgen simpele natuurwetten ervoor dat de druk op je voorwiel tijdens een remactie het hoogst is en daarom remt dat wiel beter.
Ik denk zelf nooit na welke rem nu weer of minder te gebruiken. Ik fiets nu al drie dagen met alleen een voorrem omdat ik momenteel hier in den vreemde (Laos) geen fietsenmaker kan vinden. En nog steeds blijf ik gewoon beide remmen gebruiken. Het is een soort gewoonte om beide remmen te gebruiken.
Live fast; die young. mijn blog
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43583
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Voorrem-achter 70-30. Wat rob zegt: bij motoren zit voor een grote schijf, achter vaak trommel. Dat is niet voor niets zo.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Sterker nog, bij racers zitten voor 2 enorme schijven en achte maar 1 kleintje.
Grappig dat nu door drie leden wordt aangehaald dat het heel gewoon is dat de voorrem van voertuigen altijd zwaarder is uitgevoerd en dat dit ook logisch is. Hier sta ik volledig achter.
Wat opmerkelijk is, is dat het bij fietsen de voor- en achterrem nagenoeg altijd identiek is. Dat zou met fabricagekosten te maken kunnen hebben, maar dat zou niet opgaan voor de duurdere series van de diverse merken. Die hebben voldoende budget daarvoor.
Wat opmerkelijk is, is dat het bij fietsen de voor- en achterrem nagenoeg altijd identiek is. Dat zou met fabricagekosten te maken kunnen hebben, maar dat zou niet opgaan voor de duurdere series van de diverse merken. Die hebben voldoende budget daarvoor.
Grotere remmen aan de voorzijde van een fiets zouden er mijns inziens alleen maar voor zorgen dat je nog eerder het voorwiel blokkeert of dat je over de kop gaat. Niet echt nodig dus. Er is voldoende remkracht op fietsen aanwezig (onder normale omstandigheden).
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik heb echt nog nooit mn voorwiel geblokkeerd.
En bij de hier genoemde voorbeelden heb je ook echt meer remkracht nodig aan de voorkant. Op een fiets is het allemaal niet zo boeiend. Op de mtb zie je al wel dat de voorste schijn in 99% van de tijd groter is dan achter.
En bij de hier genoemde voorbeelden heb je ook echt meer remkracht nodig aan de voorkant. Op een fiets is het allemaal niet zo boeiend. Op de mtb zie je al wel dat de voorste schijn in 99% van de tijd groter is dan achter.
Op een droog wegdek gebruik ik beide remmen.
In afdalingen voordat ik ga sturen allebei, waarbij de voorrem het meeste werk verricht, moet ik in de bocht zelf iets remmen dan gebruik ik de achterrem.
Als het glad is, dan heb ik ook iets meer vertrouwen in de achterrem.
In afdalingen voordat ik ga sturen allebei, waarbij de voorrem het meeste werk verricht, moet ik in de bocht zelf iets remmen dan gebruik ik de achterrem.
Als het glad is, dan heb ik ook iets meer vertrouwen in de achterrem.
Dat is onzin, een voorwiel dat weg slipt is veel gevaarlijker.Als argument hoor ik dan dat, mochten de remmen blokkeren, de achterkant tenminste niet wegzwiept en je zo om kan kegelen.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1335
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
In een aantal reacties hier lees ik dat er meer met de voorrem als achterrem wordt geremd. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de remdruk het meest op het voorwiel komt te liggen. Dit vanwege het feit dat bij remmen het gewicht naar voren wordt verplaatst.
Ongetwijfeld een grote waarheid, maar het risco van remmen op deze manier is dat je voorwiel gaat blokkeren. Gebeurt dit dan ga je bijna altijd onderuit.
Hierdoor is het voor fietsen dan ook geen optie om de voorrem zwaarder uit te voeren.
Ongetwijfeld een grote waarheid, maar het risco van remmen op deze manier is dat je voorwiel gaat blokkeren. Gebeurt dit dan ga je bijna altijd onderuit.
Hierdoor is het voor fietsen dan ook geen optie om de voorrem zwaarder uit te voeren.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dat is echt onzin! Waarom zou je je wiel blokkeren met een sterke rem? Een krachrige rem hoeft niet perse je wiel te blokkeren. Met een motor heb je toch exact hetzelfde probleem als met de fiets.
Campa heeft het zelf jaren gedaan. Dual pivot voor en single pivot achter.
Ook op de mtb is de voorrem krachtiger. En binnen enkele jaren zal je het met de schijfremmen op de racer ook krijgen.
Campa heeft het zelf jaren gedaan. Dual pivot voor en single pivot achter.
Ook op de mtb is de voorrem krachtiger. En binnen enkele jaren zal je het met de schijfremmen op de racer ook krijgen.