Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen met vermogen

Ruud_G
Forum-lid

Ruud_G 12 dec 2013 21:39

Over het algemeen lees ik hier niet heel veel over het trainen met een vermogensmeter. Ik ben hier nu een tijdje mee bezig en ik vind het ook wel leuk om hier af en toe wat over te schrijven en mijn ervaringen te delen met anderen. Zie: http://laymanpowermeter.blogspot.nl/

Feedback zou leuk zijn want dan kunnen we wellicht van elkaar leren.

Ik heb om mn blogje nu een enquete over vermogensmeters geplaatst voor de lol. Ik ben erg benieuwd naar het gebruik en mogelijk gebruik van vermogensmeters. Rechts op de blog zie je de vermogensmeter enquete; als je op die link klikt start ie vanzelf.

De enquete is bedoeld voor mensen 'die spelen met de gedachte er een aan te schaffen'. NB ik heb deze enquete opgesteld in een gratis tool waarin ik maximaal 10 vragen gratis kon stellen en geen routing kon aangeven. Voor de critici onder jullie: niet helemaal marktonderzoeksproef dus, maar als je goed leest kom je er wel uit.

Je mag me ook mailen dan kan ik een link via e-mail sturen. Als je wilt stuur ik je de resultaten als ik 100 responses heb. Resultaten deel ik dus gewoon. Ik kan ze hier later ook nog op publiceren.

elefantino
Forum-lid

elefantino 12 dec 2013 21:51

Ingevuld. Leuke blog trouwens!

Ruud_G
Forum-lid

Ruud_G 12 dec 2013 22:28

TNX! Leuk! Feel free om (positief danwel kritisch) commentaar te geven. Ik kan wel wat hebben ;)

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 12 dec 2013 22:38

Enquete heb ik ingevuld. Is behoorlijk op het commerciële gedeelte gericht.
Heb je plannen?
Afbeelding

Ruud_G
Forum-lid

Ruud_G 12 dec 2013 22:54

Nee op dit moment niet. Ik vind het leuk om met cijfertjes bezig te zijn en vind het leuk om te zien hoe er zoal door vermogensmetergebruikers gebruik wordt gemaakt van de meter en de analyse. Doen mensen dat zelf, besteden ze dat uit, zijn ze eerder geneigd te huren dan te kopen (is wel n investering immers)? Ik stel me een markt voor die zich door nieuwe intreders steeds meer 'omlaag' ontwikkelt en dus steeds toegankelijker wordt voor (bijna) iedere fietser (ik denk namelijk niet dat er meters op de markt zullen komen (except even powercal........voor zover je die zo wilt noemen) die goedkoper zijn dan 300euro. Beetje net als met de hartslagmeter jaren terug. Hier hangt echter wel iets anders aan. Het is meer data en toch minder toegankelijk. Ook zijn de traningsconcepten net wat lastiger .Daarnaast moet je gewoon wel tijd erin stoppen (of laten steken) om er iets uit te halen. 'Big data' richting de 'gewone' fietser. Is dat een succes of niet?......

Ruud_G
Forum-lid

Ruud_G 12 dec 2013 22:56

Overigens. Ik zal de resultaten gewoon beschikbaar maken (uiteraard gratis) op mn blogje (wil ik wel die n van 100 halen!!!!! ;) Geen geheim

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 dec 2013 08:26

Ik heb 'm ook ff ingevuld.

Huren van een vermogensmeter zie ik persoonlijk erg weinig heil in. Voordat je weet welke vermogens bij je horen over welke tijdsperiodes ben je op z'n minst een paar maanden verder. Initieel overschat bijna iedereen zich zelf bij 't rijden van blokjes. Volgens mij komt doordat de getallen die uit inspanningstesten rollen doorgaans veel te hoog zijn.

Met de 'big data' valt 't wel mee. Een log file van 1 training is hooguit een paar megabyte, met de huidige software is het kinderspel om daar nuttige informatie uit te halen.
Het anders trainen met een vermogensmeter snap ik zelf niet helemaal. Mijn lichaam gaat zich niet op eens anders gedragen als ik met een vermogensmeter rij. Het is gewoon een tool om makkelijker trainingen te sturen en je huidige conditie te bepalen. Bijv in december blijft 't verhaal nog steeds gewoon heel veel duurtraining icm wat krachttraining doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 13 dec 2013 09:13

Inderdaad, volgens mij is vermogen een heel stuk makkelijker te interpreteren. Hartslag is van allerlei factoren afhankelijk, snelheid ook, maar vermogen is (bijna) volledig gerelateerd aan fysieke inspanning. Interessant wordt het als je hartslag, vermogen en snelheid tegen elkaar af gaat zetten. En dan wordt de interpretatie wel lastiger (maar ook waardevoller)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Ruud_G
Forum-lid

Ruud_G 13 dec 2013 09:53

Amclassic. Mbt huren kan ik me voorstellen dat mensen die tegen aanschaf aanhikken dit iets kan zijn. Stel dat je zo n ding huurt en er een testprotocol bij krijgt welke je begin van 3 maandsperiode moet uitvoeren, wat algehele guidelines voor training en eind 3 maanden weer de test uitvoert dan kan je zelf nagaan, bevalt me dit, ga ik vooruit, etc.

Voor langere tijd iets huren lijkt me persoonlijk ook niks. Andere kant, als je een doel hebt (bv een cyclo "hard" rijden), wel in vermogenstraining gelooft maar er geen wilt aanschaffen je toch tijdelijk gerichter kunt trainen (en de cyclo
mee kunt pacen).

Anders trainen bedoel ik meer dat je obv de gegevens die je ziet obv vermogens je itt toen je trainde met n hartslag toch langer doorgaat / of je trainingen toch meer aanpast.

Big data heb ik bewust tussen quotes gezet want ik bedoelde eigenlijk dat de hoeveelheid data en analysemogijkheden een stuk groter wordt door vermogensgegevens te gebruiken. De v (van volume) zoals bij big data is dit niet nee :)

Interpretatie van de gegevens is 1 en vervolgens wat doe je ermee. Ik kan me voorstellen dat er een hoop mensen zullen zijn die moeite hebben met de interpretatie. Tss, if, pmc, frc, etc en dit vertalen naar iet nuttigs is niet voor iedereen gesneden koek. En wil je iets met vermogenstraining denk ik dat je daar toch iets mee moet. Misschien onderschat ik de vermogensmeter gebruiker wel want het kan best zijn dat degeen die zoiets aanschaffen per definitie al meer met cijfers hebben. Vraag me echter af of als de prijzen dalen er een ander type rijder gebruik van gaat maken.

Enfin we zullen wel wat kunnen halen uit de enquete hoop ik. Ik vind het leuk dat er wat response komt. Teller staat op 10. ;)

Ruud_G
Forum-lid

Ruud_G 13 dec 2013 10:11

Hm. Poging 3 om iets te posten. Hartslag probeer ik wel te relateren aan steady state efforts door de tijd. En hoe snel ze daalt na intervallen. Ik ben het met je eens dat het puntje bij paaltje erom gaat dat je de vermogens haalt. Hartslag is afhankelijk van vele factoren maar kan soms wel als achtergrond variabele worden meegenomen.

Tom-s
Forum-lid

Tom-s 15 dec 2013 14:52

Post hem anders ook op wielertoerist.be. Daar zitten ook aardig wat mensen die op vermogen trainen.
Eigenlijk overal op het internet wel, op dit forum toevallig wat minder dat op het gemiddeld wielerforum.

Ruud_G
Forum-lid

Ruud_G 15 dec 2013 18:24

Dank je Tom S. Je kan mn gedachten lezen haha. Daar is de vermogen communicity iets groter ja ;)

Plaats reactie