Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Fietsroute Vogezen, geschikt voor beginner?

montalbano
Forum-lid

montalbano 11 sep 2010 10:59

Binnenkort gaan we een weekendje naar de Vogezen. De fiets gaat ook mee. Nou heb ik op hellingen als de Ballons voorlopig nog niks te zoeken, maar er moeten vast wel stukken zijn die voor mij wel te doen zijn.

We gaan waarschijnlijk 2x fietsen. Een middag en een wat groter gedeelte van de dag. Ik heb op gpsies.com een aantal routes samengesteld, waaronder onderstaande voor de "grote" route. Mijn vraag is met name of het hoogteprofiel (onder het plaatje) een beetje te doen lijkt voor een onervaren klimmer. Op papier ziet het er niet al te spannend uit, maar heb nog niet voldoende ervaring om die grafiek goed te interpreteren.

De route:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=uoqaheewlvwbwkqf

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 11 sep 2010 11:06

Ooit moet je je ervaring opdoen. Dus gewoon beginnen :-)

Op een route van 65Km ruim 800 hoogtemeters is prima te doen. Ligt natuurlijk ook aan de basisconditie die je al dan niet hebt.

Kijk ook even op de site www.cyclingcols.com Je kan hier per col de percentages van de beklimming bekijken. Over het algemeen is tot een procent of 8 prima te rijden voor een beginner. Als je langdurige stukken hebt boven de 10% dan vergt het wat meer.

perik
Forum-lid

perik 11 sep 2010 11:12

Ja hoor. De langste klim heeft 250 hoogtemeters, dat is vergelijkbaar met een ardennen-klim. Verder is 817 hoogtemeters in de hele route ook voor iedereen met een redelijke conditie prima te doen.

Als je nog een "echte" col wilt bedwingen kun je bijvoorbeeld naar de Col de la Schlucht gaan, vanuit La Bresse over de D34. Een mooie gelijkmatige klim die volgens mij voor iedereen goed te doen moet zijn.

Succes!

montalbano
Forum-lid

montalbano 11 sep 2010 11:29

Dank voor de reacties. Dat geeft vertrouwen dat het wel zal lukken.
Ik heb er zin in!

montalbano
Forum-lid

montalbano 12 sep 2010 15:58

[quote="perik"]Ja hoor. De langste klim heeft 250 hoogtemeters, dat is vergelijkbaar met een ardennen-klim. Verder is 817 hoogtemeters in de hele route ook voor iedereen met een redelijke conditie prima te doen.

Als je nog een "echte" col wilt bedwingen kun je bijvoorbeeld naar de Col de la Schlucht gaan, vanuit La Bresse over de D34. Een mooie gelijkmatige klim die volgens mij voor iedereen goed te doen moet zijn.

Succes![/quote]

Bedoel je de beklimming zoals in onderstaande track? Het ziet er inderdaad niet al te stijl uit, maar aan de andere kant is het wel 20km onafgebroken omhoog.
Omgeving lijkt me wel erg mooi.

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=mihpjevijnfvofxd

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 sep 2010 20:05

[quote="perik"]

[/quote]

+1 voor de Schlucht. Niet supermakkelijk, maar zeker goed te doen. Via Xonrupt is ie op zijn makkelijkst. Wel jammer dat je over een doorgaande weg rijdt.

Hij was vanmorgen goed te doen, alleen veel motoren.
(ja ja, ondergetekend zit heerlijk 4 dagen in de Vogezen met veel zon!)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

skimons
Forum-lid

skimons 13 sep 2010 15:18

dat weggetje omhoog vanaf ramonchamps is gruwelijk steil. zeker meer dan 15% over een flinke afstand. beter kun je vanaf le thillot omhoog via de D486 en dan bovenop (op de departementsgrens) naar rechts. heel mooi stukje daar bovenlangs. en een stuk minder steil

edit: ik zie dat je m tegen de klok inrijdt. dan nog zou ik dat weggetje niet nemen (= hele steile afdaling).

nog een edit: het klakkeloos overnemen van hoogtemeters van dit soort websites is een beetje link. ik heb vaak meegamaakt dat de werkelijke waarden 15-20% meer (of minder) waren dan gpsies (of welke andere site dan ook) aangeeft

-eric-
Forum-lid

-eric- 13 sep 2010 15:49

Volgens mij is het ook wel van belang wat voor verzet hebt. Met een MTB verzet kom je -ook ongetraind- praktisch elke helling op, het duurt alleen (wat) langer. Is je kleinste verzet 39x25 en ben je aan de zware kant en heb je nooit eerder geklommen dan kun je aardig op de koffie komen.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

montalbano
Forum-lid

montalbano 13 sep 2010 17:28

[quote="skimons"]dat weggetje omhoog vanaf ramonchamps is gruwelijk steil. zeker meer dan 15% over een flinke afstand. beter kun je vanaf le thillot omhoog via de D486 en dan bovenop (op de departementsgrens) naar rechts. heel mooi stukje daar bovenlangs. en een stuk minder steil

edit: ik zie dat je m tegen de klok inrijdt. dan nog zou ik dat weggetje niet nemen (= hele steile afdaling).

nog een edit: het klakkeloos overnemen van hoogtemeters van dit soort websites is een beetje link. ik heb vaak meegamaakt dat de werkelijke waarden 15-20% meer (of minder) waren dan gpsies (of welke andere site dan ook) aangeeft[/quote]

Klopt, tegen de klok in. Dank voor de tip, het zag er op het kaartje al erg stijl uit, dat daalt vast niet heel erg lekker. Ik ga het alternatief via Le Thillot nog eens bekijken en anders heb ik nog een alternatief met heenweg (net als terugweg) via La Fourche.

Het klinkt alsof je bekend bent in die regionen :-)

montalbano
Forum-lid

montalbano 13 sep 2010 17:31

[quote="-eric-"]Volgens mij is het ook wel van belang wat voor verzet hebt. Met een MTB verzet kom je -ook ongetraind- praktisch elke helling op, het duurt alleen (wat) langer. Is je kleinste verzet 39x25 en ben je aan de zware kant en heb je nooit eerder geklommen dan kun je aardig op de koffie komen.
[/quote]

Ik moet bekennen dat ik geen flauw idee heb... het is een triple, dus sowieso al wat geschikter voor een beginnende klimmer. Maar welk verzet, geen idee.

Nou kun je denken, als je dat al niet weet wat ga je dan in de Vogezen zoeken. Euh... tja, daar zit wat in :-)

Maar, weekend was al gepland en als je de fiets dan toch hebt, waarom dan niet eens proberen hoe het daar gaat.

opafiets
Forum-lid

Gebruikersavatar opafiets 13 sep 2010 18:28

nou, met die trippel lukt dat wel.
afgelopen drie dagen nog alle (4?) ballonnen bedwongen.
en nog wat andere bergjes daar in de buurt...
.................

-eric-
Forum-lid

-eric- 13 sep 2010 19:13

Met een trippel zul je wel overal boven komen. Veel plezier!!
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Plaats reactie